11 Reacties
2 maanden geleden
Goedenavond,
Hier het zelfde maar ik heb een zoon en hij gaat al naar opvang. De laaste 2 weken merk ik dat sommige juf raken geirriteerd, omdat hij slaap goed zijn cyclus maar wanneer hij wakker wordt kan hij niet terug zelfstandig in slaap vallen.
Dus ik lees ook mee hoe anderen het ervaart en omgaan.
2 maanden geleden
Hoi!
Allebei mijn kinderen kunnen/konden thuis niet zelfstandig in slaap vallen. Op de opvang ging het niet meteen goed, maar het hielp bij allebei mijn kids om in hun eigen wagen in slaap te mogen vallen. De jongste deed dat zelfs ‘in de groep’. Vanaf daar transitie gemaakt naar bedjes in de slaapkamers en ze slapen nu allebei prima op het kdv (en de oudste ook zelf thuis.)
Ga op zoek naar iets wat voor jouw kindje kan werken en sta open voor de aanpak van het kdv, samen je weg vinden werkt in mijn ervaring het beste. Succes!
één maand geleden
Mijn dochter is nu 14 maanden. Ze begon met 12 maanden bij de opvang. Ik had toen ook heel veel zorgen over het slapen. Ze kon toen alleen met lang wiegen in slaap vallen, wegleggen was weer een probleem en sliep ook nog veel bij ons in bed. Dit hebben we bij de kennismaking van de opvang uitgebreid besproken. Wat super fijn is dat de groepsleidsters ons gerust stellen en kijken wat ons dochter nodig heeft. In het begin sliep m’n dochter nog met een kleine hulp, maar wel al in bedje. Binnen drie of vier weken sliep ze zelfstandig in de bedjes daar binnen/buiten en zelfs gewoon nog twee slaapjes van 1,5 uur per keer. Ik kon mijn oren niet geloven, maar ik merkte al wel dat ze zonder wiegen in slaap kon vallen in de avond (alleen thuis echt nog bij ons in bed, weer een ander verhaal). Ik denk dat ze door meer prikkels, activiteiten en zien hoe andere kindjes het doen en zelf ready is, gewoon vanzelf gaat slapen.
Wat ons veel hielp is de communicatie met de groepsleidsters om het vertrouwen te hebben om los te laten en vertrouwen te hebben dat ons dochter het daar naar haar zin hebt (hielp door foto’s te zien hoe ze daar lacht en speelt met andere kindjes).
één maand geleden
Ik werk op een Kdv. Hier hebben we ook kindjes die op deze manier in slaap vallen. Wij vragen om bv een tshirt mee te geven met de geur van mama. In het begin wiegen we de kinderen bv en proberen we ze zo in bed te leggen. Nu zijn er al een aantal nieuwe kindjes die zelfstandig bij ons in slaap vallen en bij ons beter als thuis slapen.
één maand geleden
Mijn zoontje is met 23 maanden voor het eerst naar de opvang gegaan. De situatie was toen een beetje hetzelfde als wat jij beschrijft, behalve dat hij toen overdag helemaal geen dutjes in zijn bedje deed, alleen in de wagen en in de draagzak. De gastouder heeft hem vanaf het begin gewoon in een bedje gelegd en is er steeds bij gebleven tot hij in slaap viel. Hij heeft nooit langer dan een kwartier gehuild en na een paar dagen kon hij al redelijk zelfstandig is slaap vallen bij de gastouder. We hebben hem wel een doekje meegegeven dat naar mij rook, toen. Ik stond verbaasd hoe snel het eigenlijk goed ging.
Wel is het zo dat, los van het slapen, mijn zoontje wel heel erg moest wennen. De eerste maand is hij eigenlijk elke dag tot aan het dutje verdrietig geweest. Het hielp op den duur wel om hem wat eerder op te halen. Ik vond dat zelf best wel heel lastig om te horen, dat hij het zo zwaar was, maar de gastouder zei dat het wel vaker voorkomt op die leeftijd. Uiteindelijk is het goed gekomen en slaapt mijn zoontje heerlijk in zijn bedje daar!
9 dagen geleden
Hee, ik heb hier wel ervaring mee! Mijn dochter is september begonnen op de opvang. Het ging dramatisch maar sinds een paar weken slaapt ze daar zelfstandig in en doet ze een middagdut van 2,5 uur. Ik dacht dat het nooit goed zo komen, maar na 3 maanden niet willen slapen op de opvang slaapt ze daar geweldig.
9 dagen geleden
Reactie op Nvdkk
Hey! Hoe zijn de eerste weken gegaan?
Verbazingwekkend goed! Wel beetje huilerig eerste weken maar heeft gewoon 2 uur zelfstandig geslapen. Dat doet die thuis echt niet! Wel met een beetje hulp van kinderliedjes want dat helpt hem thuis of in de auto ook. Maar het viel me zeker mee ☺️