28 Reacties

2 maanden geleden

De gemiddelde leeftijd van los lopen is 18 maanden, dus ik zou mij geen zorgen maken! Het is goed dat hij zich optrekt, daarna komt het stappen aan de meubels en gaat het maar al te snel! Dont worry! Vanaf dat mijn dochter ging optrekken 8/9 maand duurde het 2 maandjes tot dat ze liep!

2 maanden geleden

Hier hetzelfde. Ons dochtertje is van 3 augustus. Ik maak me op dit moment nog geen zorgen.

2 maanden geleden

Onze dochter trekt haar al heel lang op maar nog niet stappen, enkel rond tafel, zetel, handjes en aan zo een loopkarretje. Ze kruipt wel apart, precies op haar poep en zoals een aapje 🤭 alleen recht staan doet ze ook niet, misschien max 3 seconden. veel kindjes die ik ken, liepen ook maar rond 16 maanden.

2 maanden geleden

Ik werk in de kinderopvang, kinderen die lopen voor hun 1e levensjaar zijn snelle kinderen, tussen de 1 en 18mnd zijn gemiddeld, pas na 18 mnd worden er zorgen geuit. Waarschijnlijk na het volgende sprongetje loopt ze zelfstandig. Iedereen zijn eigen tempo. Waarschijnlijk is hij in andere dingen sneller. Bij echte zorgen, bespreek het bij het cb bij je controles en anders naar de fysio.. Voor mij klinkt het niet als iets geks

2 maanden geleden

Onze tweeling is 14 maanden. Mijn dochtertje loopt wel langs de bank en met loopkar maar niet los. Mijn zoontje is bezig met optrekken en staan. Maar ook nog niet lopen. Komt vast wel. Ik weet dat hij wat trager is dan zn zus🥲

2 maanden geleden

Reactie op Fienemie1992

Onze dochter trekt haar al heel lang op maar nog niet stappen, enkel rond t ...
Als ze billen schuift zou ik wel even het cb contacten. Vaak verwijzen ze dan door naar de kinderfysio. Want billen schuiven heeft effect op de ontwikkeling van de beenspieren, daardoor kunnen ze ook later pas gaan lopen bv.

2 maanden geleden

Hoef je echt geen zorgen over te maken hoor. Mijne is bijna 14 maanden en loopt ook nog niet. Als ze voor 18 maanden of hun 2e verjaardag nog niet lopen zou ik me wat zorgen gaan maken, maar nu echt nog niet 😊 ieder kindje volgt z'n eigen tempo en alles doet hij verder super goed dus ook geen reden voor zorg

2 maanden geleden

Die van mij loopt ook nog niet (los), schuifelt soms langs meubels maar dat is het dan ook wel. Maak me geen zorgen, in mijn familie zijn er veel 'late' lopers die pas met 18-20 maanden ofzo los zijn gaan lopen.

2 maanden geleden

Ik zou me geen zorgen maken. Sowieso tot 18 maanden niet. Tenzij je andere dingen merkt qua sterkte benen/rug of als je denkt te merken dat je kind pijn heeft of op een andere manier last van. Hier in de familie, kinderen die net voor hun 2e verjaardag liepen. Eigen kind, van 14 maanden, sprint rond, dat ik sims zeg 'rustigggg!' 😂. Alles heeft voordelen en nadelen, ze volgen hun eigen tempo. De ene loopt snel, de andere praat snel. Enz.

2 maanden geleden

Reactie op MevrouwIJsbeer

Als ze billen schuift zou ik wel even het cb contacten. Vaak verwijzen ze d ...
Ik deed het ook blijkbaar en heb uiteindelijk beginnen stappen. Kind en gezin zijn op de hoogte maar vinden het zeker niet raar 😊 blijkbaar heel veel kindjes die billen schuiven en uiteindelijk komt alles goed. Ik denk ook dat ze wel bijna zal stappen, ze vindt het zo plezant aan haar loopkarretje. Ik wel telkens met bang hartje 🙈

2 maanden geleden

Mijn juni dame loopt ook nog niet en schuift op de billen overal naar toe. Ziet er komisch uit. Staan vind ze geweldig maar zodra ze er moeite voor moet doen gaat ze op haar billen verder.. ik maak me niet perse zorgen eigenlijk.. als de kinderarts zich zorgen gaat maken horen we dat vanzelf en die roept nogsteeds dat ze het zo geweldig vind hoe ze zich ineens ontwikkeld.

2 maanden geleden

Niks raars aan hoor met 14 maanden. Vanwaar de haast?

2 maanden geleden

Hier ook nog niet hoor, 14.5 maand oud. Hij gaat pas sinds een paar weken zelf zitten en daarna begonnen met kruipen (tijgerde wel al heel lang). Hij trekt zich soms op maar vaak ook niet,kan bijna overal op z'n knieën bij, dus lijkt het ook niet heel nodig te vinden. Hij is sowieso wat langzaam qua grove motorische ontwikkeling maar volgens de fysio niks om zorgen te laten maken. Ze gaf wel aan dat je billenschuiven wil proberen te voorkomen, dus zou daarvoor wel even CB of fysio checken, voor oefeningen bv :)

één maand geleden

hier ook nog niet, ze is 14,5 maand en kon pas kruipen toen ze net 1 werd. inmiddels kruipt ze supersnel en loopt ze wel langs meubels en achter de loopkar, maar ze kan nog niet los staan. we zijn nu bijna 3 maanden bezig met fysio om de week, het heeft wel ontzettend geholpen met spelenderwijs oefeningen doen! ze ontdekt steeds weer dat ze iets nieuws kan. maak je geen zorgen mama, richtlijn voor los lopen is pas met 18 maanden als ik me niet vergis 🫶🏼

één maand geleden

Al lopen ze met 20 maanden nog niet… ga dan langzaam aan de bel trekken. Maar tot die tijd, geen zorgen! Elk kind z’n eigen tempo.

één maand geleden

Hier ook nog niet hoor! Zoontje is nu 14,5 maand en kruipt ook pas sinds hij 12 maanden is! Hij probeert zich pas net overal aan op te trekken en kan wel staan als wij hem neerzetten maar lopen nog niet. Komt vanzelf! Geniet nog van de rust denk ik maar zo 😂👍

één dag geleden

Hoe gaat het nu qua lopen bij jullie? Hier loopt onze dochter ook nog niet, maar ik maakte me daar nooit zorgen over. Ze ontwikkelt goed etc. Als ik met haar wil oefenen laat ze zich vrijwel meteen op haar knieën vallen en gaat ze kruipen; ik heb het idee dat ze het nut gewoon niet ziet. Ze heeft het licht nog niet gezien zo te zeggen; ik dacht altijd, dat komt wel. Nu waren we twee weken geleden bij het consultatiebureau en zij maken zich wel zorgen zag ik, de verpleegkundige heeft haar gewrichten en kracht nagekeken en dat was goed. We moeten meer oefenen, maar dat lukt dus niet, ze wil niet. Nu begon de opvang er van de week ook over... Ik maakte me geen zorgen maar vraag me nu af of dat dan toch naïef was? Ze staat wel aan de tafel en bank overigens, ze klimt, kruipt en wandelt langs de rand van de bank. Maar zodra ze los staat wil ze niet meer en laat ze zich op haar knieën zakken; ook als ik haar handen vast houdt. Ze wil echt alleen langs een tafel of bank. Loopwagen weigert ze ook. Zijn er nog meer kleintjes die niet lopen? Hoe gaat dat bij jullie?

één dag geleden

Reactie op AmyAnoniem

Hoe gaat het nu qua lopen bij jullie? Hier loopt onze dochter ook nog nie ...
Heeft ze lieveling knuffels of speelgoed? Doe dit in haar handjes misschien dat ze dan stapjes zet

één dag geleden

Reactie op Littl-one

Heeft ze lieveling knuffels of speelgoed? Doe dit in haar handjes misschien ...
Nee, dat wordt gewoon over de grond meegesleept. Ze kan prima kruipen met iets in haar handen...

één dag geleden

Reactie op AmyAnoniem

Hoe gaat het nu qua lopen bij jullie? Hier loopt onze dochter ook nog nie ...
Hoe oud is jouw dochter nu? Tot 18 maanden is er sowieso geen reden tot zorg en als ze voor de rest het wel goed doet, zoals het klimmen en langs de rand van de meubels lopen en aan de hand lopen, dan zie ik eerlijk gezegd geen reden tot zorg. Ik vraag me af waarom het cb en de opvang dat wel zien als ze verder niks abnormaals kunnen vinden zoals haar gewrichten.. sommige kindjes hebben nu eenmaal wat langer de tijd nodig. Als ze nog niet wil dan is het niet anders. Dat kun je ook niet gaan forceren. Ze volgt dan gewoon haar eigen tempo. Zodra ze 18 maanden of max 2 wordt en loopt dan nog steeds niet dan zou ik wel aan de bel trekken. Oefenen heeft echt geen zin als ze niet wil, ik ben ook bang dat dat alleen maar averechts zal werken.