18 Reacties

2 jaar geleden

Hier zijn we beide zelfstandig. Ook geen ouderschapsverlof voor ons dus! Lijkt me wel pittig met een eigen zaak, die niet door iemand overgenomen kan worden... kan hij niemand opleiden oid in de tussentijd? Mijn partner kiest ervoor om een a twee maanden minder opdrachten aan te nemen. Tot die tijd werken we beide volle bak om een buffertje aan te leggen.

2 jaar geleden

Zou inderdaad ook investeren in het inwerken of opleiden van iemand die zijn werk gaat doen. Want zo een grote last dragen als nieuwe ouder is ook zwaar. Het kost misschien geld om iemand te vinden of op te leiden maar zijn bedrijf dicht gooien ook en het zal hem uiteindelijk meer rust geven

2 jaar geleden

Mijn dochtertje is 8 jaar nu. Toen zij geboren was hadden vaders recht op 10 dagen geboorteverlof. Toen ik uit het ziekenhuis kwam (ik had hellp syndroom) moest hij al terug werken. Hij heeft eigenlijk nooit vaderschapsverlof opgenomen dus stond ik er ook helemaal alleen voor. Het is zwaar maar het is gelukt. Als de papa thuis komt is hij moe van te werken, maar voor je kindje zorgen is ook een zeer vermoeiende taak. Ik weet nog dat hij eten wou maken om mij te helpen wat super lief was, maar ik had nood aan eens iets anders te doen dan mijn dochter te verzorgen (niet de eerste week, maar na enkele weken bedoel ik) moest je dit ook hebben durf te zeggen dat je graag zou willen dat hij even jullie kleintje troost of melk geeft zodat jij even iets anders kan doen. Ze had wel verborgen reflux wat het vermoeiend maakte. Ik ben inmiddels +3 jaar samen met mijn man en hij wil wel ouderschapsverlof opnemen. Misschien is kraamhulp in jullie geval geen slecht idee?

2 jaar geleden

Hij heeft een bakkerij en werkt dus zowel als bakker, manager als winkelmedewerker. Door de hoge gasprijzen zijn de maandlasten zes keer hoger dan een jaar geleden. Bakkers zijn heel duur door de nachturen, dat haal je er momenteel niet uit. En daarnaast is het bijna niet te doen om een bakker te vinden, is een zeer groot tekort aan. Alles wordt vers gemaakt, vrijwel geen inkoop daar staan ze om bekend. Even iemand inwerken tot hoofdbakker is eigenlijk onmogelijk. Hij is wel druk bezig met meer winkelpersoneel zodat hij in ieder geval overdag eerder naar huis kan. Maar ook die mensen zijn moeilijk te vinden en vaak na een jaar weer weg omdat ze het werk te zwaar vinden. Ik help nu regelmatig op de zaterdagochtend mee (naast mijn eigen fulltime baan), maar dat gaat straks ook niet meer.

2 jaar geleden

Mijn vriend is ZZPer en moest bij de eerste na 6 dagen al terug aan het werk. Dit omdat er gewoon belangrijke klussen liepen voor hem. Ik vond het erg zwaar. Nu bij de tweede neemt hij 2 weken vrij.

2 jaar geleden

Ik herken je verhaal, maar dan vanuit mezelf. Ik neem ook geen zwangerschapsverlof op.. behalve als ik ga bevallen natuurlijk ;).. Krijg wel een ZEZ-uitkering, maar dat is het bruto minimumloon, dus super weinig! Ondernemers zijn de *** in dit soort gevallen….

2 jaar geleden

Ik ben zelf ook zzper, maar ik kan via het UWV wel zwangerschapsverlof krijgen. Ook een partner van de zzp'ers. Is er dan niks via hun te regelen misschien?

2 jaar geleden

Zodra je weet hoeveel kraamzorg je krijgt, zou ik juist je man werk 2 vrij laten zijn..

2 jaar geleden

Ik heb dit ook meegemaakt bij de geboorte van onze vorige dochter en dat zal nu ook weer zo gaan. Mijn man kon 6 dagen vrij nemen en de zaak moest hiermee dicht. Afhankelijk van het werk kan je wel kijken hoe je samen dingen anders kan doen. Mijn man begon sommige dagen een uurtje eerder (werkt van 6 tot 18) om wat eerder thuis te zijn of kwam 30 min lunchen als hij een klus had in de buurt van huis. Ik heb het niet zwaar gevonden, maar dit hangt helemaal af hoe je je na de bevalling zal voelen en hoe de baby het doet. Wat ik wel liever had gehad was dat hij niet tegelijk met de kraamzorg was vrijgeweest maar de week erna. Dan heb je toch 2 weken hulp.

2 jaar geleden

Hier hetzelfde! Partner ook een eigen bedrijf. Bouwbedrijf. Kan wel vrij nemen, maar niet zoals mensen in loondienst. Ik beval zoals het nu lijkt net na de bouwvak..

2 jaar geleden

Mijn man heeft ook een eigen bedrijf, maar ik ben er achter gekomen (dankzij het forum) dat je als DGA wel 70% van het minimumloon kan aanvragen. Mijn man blijft ook doorwerken, maar ik zie dit wel als extra gratis geld ;-).

2 jaar geleden

Mijn vriend is zzper er is na 4 dagen weer aan het werk gegaan. Ik kon met hulp van de kraamzorg het goed aan. Daarna ging het mij ook goed af, ik had in mijn hoofd het loopt zo als het loopt. Dus geen doelen voor je zelf stellen. Als het huis vandaag niet lukt komt dat morgen wel. Lukt het eten om 18.00 niet? Dan eet je 19.00. Ik ben nu in verwachting van een tweeling en nu zal hij 2 weken thuis blijven maar daarna moet ik toch het weer alleen doen. En dan pak ik het precies weer zo aan

2 jaar geleden

Ik ben zzper en ik kan gelukkig mijn werk door me man laten doen en de administratie enzo kan ik vanuit bed doen.

2 jaar geleden

Reactie op marieke_2022

Ik herken je verhaal, maar dan vanuit mezelf. Ik neem ook geen zwangerschap ...
Bizar eigenlijk he.. voor je personeel krijg je wel een tegemoetkoming maar voor jezelf niet. Terwijl je wel heel veel belasting betaald. Ik snap dat echt niet. Wel ook echt mega veel respect voor zwangere ondernemers en zelfstandigen!

2 jaar geleden

Reactie op RenateJ92

Ik ben zelf ook zzper, maar ik kan via het UWV wel zwangerschapsverlof krij ...
Volgens mij kan dit dus niet als je personeel hebt. Wat ik best wel vreemd vind

2 jaar geleden

Reactie op IrisW93

Bizar eigenlijk he.. voor je personeel krijg je wel een tegemoetkoming maar ...
Ja is echt heel krom geregeld. Ook straks met kolven. Iemand in loondienst mag 25% van de werktijd per dag aan kolven besteden. Een ZZP’er 0 uur….. 😭

2 jaar geleden

Ohh wat een lastig onderwerp! En zo oneerlijk geregeld, zeker ald je ziet hoe ontzettend hard veel zelfstandigen werken! Mijn man werkt wel voor een baas, dus dit is bij ons niet van toepassing. Toch zat ik te denken hoe ik het gedaan zou hebben zonder hem in die tijd. Na de geboorte van de eerste zou ik me prima gered hebben. Mijn man was toen 3 weken vrij maar ons meisje was erg makkelijk en ik voelde me heel goed. Echter bij de tweede.. hij raakte na 9 dagen in het ziekenhuis met een afwijking die ze bij de echo's niet hadden gezien.. hij heeft toen een spoedoperatie gehad en we hebben 17 dagen in het Ronald McDonald's huis geleefd. Ik kan me niet voorstellen hoe het zou zijn als ik dat alleen had moeten doen... Dat is natuurlijk een doemscenario en niemand gaat daar vooraf vanuit natuurlijk. Ook wij niet, nu bij de derde ❤️ we hebben vertrouwen in een goede zwangerschap en gezond kindje. Dat gun ik jullie allemaal ook en ik weet zeker dat je het dan best trekt, ook als je partner veel werkt 💪

2 jaar geleden

Hier bij de eerste ook. Vriend ging na een paar dagen weer volle bak aan de slag. Was soms wel pittig maar aan de andere kant genoeg mensen om me heen die ik kon vragen een uurtje op te passen als ik even wilde slapen.