12 Reacties
2 jaar geleden
Meestal pinda allergie groei je niet over. Mijn oudste zoontje heefr het. Huidtest en bloedtest gedaan kwam wel alleen verse pinda uit. Nu gaan ze een uitgebreide bloedtest op pinda doen. Maar in principe is dit voor de rest van hun leven. Gewoon niks met pindas geven. Zijn tegenwoordig genoeg allerlei andere dingen.
2 jaar geleden
Reactie op Didem68
Meestal pinda allergie groei je niet over. Mijn oudste zoontje heefr het. H ...
Fijn dat het gelukkig alleen bij verse pinda’s is. Mag ik je vragen bij hoeveel maanden jij erachter kwam dat hij een pinda allergie heeft en heb je het hem ook eerder dan 6 maanden aangeboden gegeven?
2 jaar geleden
Reactie op Saraa123!
Fijn dat het gelukkig alleen bij verse pinda’s is. Mag ik je vragen bij hoe ...
Ja maar ik mzg toch niks met pinda erin geven al is het verwerkt. Omdat ze alles nog uitzoeken. Jaa heb ik gedaan maar mijn zoontje weigerde altijd pindakaas etc. We zijn er pas bij leeftijd van 2 jaar achter gekomen. Toevallige vondst. Nu zei de kinderarts dat het kwam door dat kinderen kunnen aanvoelen ze allergie hebben. Waardoor ze het weigeren. Maar dat hoeg niet altijd te zijn. Maar verklaarde wel waarom hij nooit pindakaas wou. Wel heeft die pas pinda koeken stiekëm gepakt. Dqar reageerde hij goed op. Zonder wij toen wisten vqn de allergie. We zijn er ook pas achter
2 jaar geleden
Reactie op Didem68
Ja maar ik mzg toch niks met pinda erin geven al is het verwerkt. Omdat ze ...
Oohja ik snap het. Ik loop nog voorop de zaken, maar las dus dat men allergische kan zijn op de pinda zelf. Dus echt wanneer hij de pinda opeet of iets waar pinda is is verwerkt, maar ook men allergisch kan zijn met iets wat in aanmerking is geweest met pinda. Dat laatste heeft je zoontje niet toch. Of zijn ze dat nog aan het uitzoeken.. Ik heb het mijn zoontje ook een paar keer aangeboden, maar dacht dat hij er niets van wou hebben omdat hij over het algemeen helemaal niets wou eten tot vandaag heftige uitslag op zijn huid, plus een opgezwollen lip. Wachten nu een afspraak af bij de Allerlogie. Hopelijk valt het allemaal mee.
2 jaar geleden
Reactie op Saraa123!
Oohja ik snap het. Ik loop nog voorop de zaken, maar las dus dat men allerg ...
Denk het laatste niet. Maar idd is even afwachten op die resultaten. Heftig reactie van je zoontje. Hoop idd alles meevalt. Ik zou toch tot de onderzoeke pinda vermijden. maar maak je niet te veel zorgen komt allemaal goed. 😊
2 jaar geleden
Onze oudste had een cashew allergie en is er wonder boven wonder overheen gegroeid. Hebben wij niets voor gedaan. Die kans is wel echt klein bij een pinda en/of noten allergie. Geloof dat 20% van de kids er overheen groeit.
Vaak zie je dat kindjes met eczeem een grotere kans hebben op een allergie omdat de voedsel deeltjes via de huid binnen komen en hierdoor als lichaamsvreemd gezien gaan worden. Als het dan via het maag-darm kanaal binnenkomt gaat het immuunsysteem reageren en zie je dus de allergische reactie.
Helaas is het dan dus wel vaak zo dat het ook verwerkt niet goed gaat (bij pinda moet je denken aan bijv satesaus, bepaalde chocolade repen zoals snicker enz). Sporen van gaat bij meeste mensen wel goed gezien dat meestal enkel uit voorzorg op verpakkingen wordt gezet.
Ze zijn momenteel met een studie bezig om te kijken of ze allergie kunnen behandelen middels een soort immunotherapie (de ORKA studie). Miss dat jullie nog mee kunnen doen (weet niet of ze alweer met een nieuwe ronde gestart zijn).
Anyway, ze zullen in het ziekenhuis eerst een test gaan doen om te kijken of hij daadwerkelijk allergisch is. En dan zal er met een allergoloog verder plan gemaakt worden. Voor onze zoon was dat eens in de zoveel tijd een huidprik test om te kijken of de reactie al minder werk (hij had meer allergenen). Toen dat inderdaad gebeurde gingen we de allergenen een voor een provoceren in het ziekenhuis om te kijken of hij er daadwerkelijk overheen was.
Als mama betekent het bij een allergie vooral veel etiketten lezen maar daar word je echt steeds handiger in!
Sterkte!
2 jaar geleden
Reactie op november11
Onze oudste had een cashew allergie en is er wonder boven wonder overheen g ...
Ik heb net meer zitten lezen over de ORKA onderzoek. Ziet er hoopvol uit. Ik zal meer informatie opvragen hierover bij mijn huisarts. Mag ik vragen hoe oud je zoontje was toen je ontdekte dat hij een cashewnoten allergie heeft en heeft het lang geduurd voor hij eroverheen was gegroeid?
2 jaar geleden
Reactie op Saraa123!
Ik heb net meer zitten lezen over de ORKA onderzoek. Ziet er hoopvol uit. I ...
Net rond z’n eerste verjaardag kwamen we erachter. Ik had hem een broodje met gemengde noten pasta gegeven. Die had hij al eerder gehad rond 8 maanden maar ik had de fout gemaakt dit niet regelmatig te blijven geven. 2e keer dat hij het at reageerde hij dus met overgeven, galbulten over z’n hele lijf en mega onrustig.
En hij is begin dit jaar door de provocatie test heen gekomen. Toen was hij 2 jaar en 4 maanden. Dus denk al met al binnen een 1,5 jaar overheen gegroeid. De artsen waren daar wel enorm verbaasd over gezien dit dus best zeldzaam is.
2 jaar geleden
Reactie op november11
Net rond z’n eerste verjaardag kwamen we erachter. Ik had hem een broodje m ...
Oooh ook een heftige reactie zeg. Ik was enorm geschrokken toen zijn lip was opgezwollen. Toen je zoontje uitslag had bij zijn eerste levensjaar, heb jij toen contact gehad met allerlogie. Heeft jouw zoontje ook last van exceem? Het ORKA onderzoek is gestart en niemand die er meer aan kan deelnemen. Toch wel positief om te horen dat er een groep nog wel pinda in kleine hoeveelheden binnen hebben gekregen en 80% daaroverheen is gegroeid. Stiekem wil ik dit ook blijven doen, maar dit wordt zeker niet aangeraden. Maar ook bang voor een erger reactie weer.
2 jaar geleden
Reactie op Saraa123!
Oooh ook een heftige reactie zeg. Ik was enorm geschrokken toen zijn lip wa ...
We liepen al bij een kinderkliniek met allergiepoli ivm koemelk allergie dus heb hun gewoon daarna zelf gebeld. Voor de koemelk allergie heb ik via de huisarts een verwijzing gevraagd naar kinderarts/allergie poli.
Nee hij heeft zover wij door gehad hebben nooit echt eczeem gehad. Wel soms wat droge plekjes op z’n armen. Maar niets wat open lag, jeukte of heel vurig was.
Wat jammer dat de orka al dicht is.. ik zou dit zeker niet op eigen houtje gaan doen en altijd in overleg met de arts van je kindje.