8 Reacties
3 weken geleden
Wij proberen in het weekend alleen soms een film te kijken maar geen onbeperkte series en we hebben geen iPad, alleen 1 tv in de woonkamer. We hebben heel veel boeken op ooghoogte om altijd te pakken, zetten ook wel eens luisterboeken op via een boxje. En we hebben een Toniebox met verhaaltjes ingesproken door opa's en oma's. Knutselen ook vaak; stempels stickers waterverf krijtjes etc. En dan met een waterproof tafellaken die we daar speciaal voor hebben en een rol papier van ikea. Verder VEEL naar buiten. Loopfiets, steppen en in het park rondlopen en mijn zoontje zelf laten rondwandelen zonder hem de weg te wijzen. Samen koken met leertoren + kindermesje en mixen enzo. En ook laten vervelen in de woonkamer terwijl ik zelf daar iets aan het doen ben zoals lezen, koken, schoonmaken etc. maar dan wel met genoeg speelgoed voor hem om te pakken.
3 weken geleden
Wij kijken alleen tv na 17.00u dus als we eten koken of iets dergelijks en na het eten nog even voordat hij naar bed gaan. Speelgoed en boekjes liggen hier sowieso gewoon op grijphoogte. Mijn zoontje kan zichzelf goed zelf vermaken maar kan ook goed benoemen waar hij mee wil spelen of boekjes lezen. Ook datgeen wat in opbergvakken zit. Maar inderdaad naar buiten, op uitje of gewoon binnen spelen, creatief of bouwen. Al ben ik ook echt wel eens inspiratieloos haha.
3 weken geleden
Hier kijkt ze s ochtends even een stukje sprookjesboom musical als ik haar haren doe. En soms s middags tijdens het koken maar niet altijd.
En verder: speelgoedkist met pop, muziekinstrumenten, autootjes, poppenhuis, puzzels. Meestal pakt ze boekjes (hebben van die muziekboeken), haar keukentje en knutselen (stiften, stickers, krijtjes,stempels). En sinds kort heeft ze een kaptafel. Is ze erg druk mee. Ook mij helpen met de was, koken. Is allemaal minimaal maar doet ze graag.
Op mijn vrije dagen met haar ga ik vaak in de ochtend wat doen zoals boodschappen, speeltuin, bieb, efteling, naar vriendin, naar oma met fietsje, honden uitlaten. Hele dag binnen vind ik intens.
En idd na middagdut laat ik haar soms zelf wat uitzoeken of even vervelen als ze niks wil doen.
3 weken geleden
Ik moet zeggen dat ik zowel in de ochtend als in de middag wel op pad ga met mijn kindje. Naar de bieb, boodschappen, naar de speeltuin, naar peutergym, met de trein naar een wat grotere stad om een boodschapje te doen, naar familie of vrienden, dat soort dingen. Als ik wel de hele dag met hem thuis ben, bijvoorbeeld als 1 van ons ziek is, dan gaat er inderdaad nog wel eens een schermpje aan.
3 weken geleden
Ik heb een tweeling dus ze vermaken elkaar ook wel een beetje, maar wij hebben een leertoren met glijbaan, soms maken we daar een tunnel van met een kleedje, ze spelen heel graag met de blokken of maken graag puzzels. Verder is pannetjes/bakjes/mandjes vullen met spullen ook nogsteeds heel leuk vinden ze. Dus eigenlijk spelen ze veel zelf en hoef ik ze niet echt constant te vermaken. Op de momenten dat het wel zo is dan geef ik ze vaak een idee, zoals een stal bouwen met de blokken en dan alle speelgoed dieren verzamelen voor er in. Of ik zeg maak maar wat eten, en dan gaan ze in hun keukentje doen alsof ze wat koken. Daarna spelen ze eigenlijk zelf al snel weer verder op andere manieren! En even naar buiten is ook altijd goed, al is het maar gewoon een rondje lopen zonder echt een verder doel
3 weken geleden
Boekjes lezen soms met ons maar ook vaak zelf 'lezen', met speelgoed spelen, spelletjes doen, knutselen/ tekenen, steeds vaker rollenspel als boodschappen doen met het mandje, meehelpen met huishouden (koken, wassen, opruimen).
Ons wasmachine staat op zolder dus daar hebben we een andere set speelgoed, dus gaan ook regelmatig even daar spelen.
1x per dag zeker naar buiten rondje wandelen, fietsen, soms de speeltuin, voetballen.
En gaat ook gewoon mee boodschappen doen, naar de bouwmarkt, auto naar de garage brengen etc.
Tijdens het koken is het meehelpen of restje boterham of groente snacken. En we halen vaak duplo of ander speelgoed naar de keuken voor de nabijheid.
3 weken geleden
Wij hebben geen vaste regels mbt schermtijd, behalve dat wij wat een vaste momentje hebben (2x in de week doe ik haar haren uitgebreid, dan mag het) en het zo min mogelijk willen. Verder gewoon op gevoel. Denk dat ze ongeveer 4 dagen per week filmpje kijkt. Ik merk als het even meer is (zoals nu omdat ik ziek ben) ze er meer om vraagt en zeurt. Terwijl het soms ook kan voorkomen dat ze er dagen niet naar vraagt. Minder kijken is bij ons dus echt een leuker kind die zichzelf beter kan vermaken.
Onze dochter heeft veel fantasie en speelt daardoor ook goed zelfstandig in huis. Daarnaast zijn we ook veel op pad met haar. Bv even boodschappen doen lopend, naar een woningwinkel, ergens wandelen, koffie drinken bij vrienden of familie etc. Daarmee is een dagdeel vaak al wel vol. Als ik merk dat ze minder lekker speelt thuis doe ik suggesties en vaak helpt het om dan even af te wisselen met iets aan tafel. Bv kleien, tekenen, magnetisch zand o.i.d.
Haar favoriete speelgoed is haar pop. En losse spulletjes (vaak de gekste en kleinste prulletjes) wat de ene keer veranderd in eten, dan weer in benodigdheden van een dokter etc. Verder heeft ze een tekentablet en magnetische tegels. Met dit speelgoed speelt ze graag met ons op de bank.