41 Reacties

2 jaar geleden
Wij leggen nu voor onze zoon allebei 20 euro in. Vanaf dat hij geboren is tot 16/18. Ik vind dat hij daar z’n studie van moet betalen. Mijn vriend is het daar niet mee eens maar dat zien we later wel.
Straks leggen we dus weer allebei 20 euro in voor onze 2e.

2 jaar geleden
Hi, ik ben zwanger van mijn 2e, mijn eerste wordt 3 in juli. Ik heb gelijk na zijn geboorte een spaarrekening geopend bij de ING, en daar sparen wij (en opa en oma) een vast bedrag per maand op. Daarnaast stort ik daar elk kwartaal de kinderbijslag op die je ontvangt. Zo heeft hij straks met zijn 18e een prachtig mooi bedrag om te gaan studeren, om op kamers te gaan, of zijn rijbewijs etc. Voor de kleine die straks geboren wordt gaan we hetzelfde doen 😇

2 jaar geleden
Wij maken sinds de geboorte van onze zoon €100,- over naar zijn rekening en hebben 2 keer iets van €2000,- gekregen van opa en oma's. Nu staat daar iets van €7200,- op en mijn zoon is 17 maanden.
Bij de tweede gaan we ook €100,- in de maand op zijn/haar persoonlijke rekening zetten.
Tevens spaar ik op een aparte rekening de kinderbijslag (dat is jaarlijks 1000 euro) daar willen we rijbewijs/studie etc van 'de kinderen' van bekostigen.

2 jaar geleden
Wij hebben dus geen rekening op naam van onze zoon. Bewust, want dan krijgt hij er zeggenschap over op zijn 18e. We sparen voor hem en de baby op onze eigen rekening. Daarvan willen we dingen betalen, de dingen die jij omschrijft zoals studie, rijbewijs, een extra’tje. Niet dat hij een smak geld ter beschikking heeft op zijn 18e.
Wij sparen de kinderbijslag elk kwartaal.

2 jaar geleden
Jep, sowieso omdat we beleggen interessant vinden. Maar we wilden minstens 2.000 erop hebben en dan het kind uiteindelijk ook leren van kijk dit is jouw apart gehouden geld.
Je kan het nu eraf halen voor dit bedrag, of je kan het laten staan en hopen dat het hoger wordt. Op korte termijn kan het fluctueren, maar op lange termijn loopt het normaal op.
En we wilden dus ook elke keer een klein bedrag eraan toevoegen zodat het potje hoger wordt met het geld dat we niet echt missen.

2 jaar geleden
Wij sparen 100 euro per maand per kind. Dan hebben ze een mooi steuntje in de rug als ze 18 zijn. Dit hebben mijn ouders ook voor mij gedaan en dit heeft ontzettend geholpen!
Ze krijgen ook regelmatig nog centjes toegestopt van opa en oma, ooms of tantes en dat gaat dan ook op de spaarrekening.
Studiekosten, rijbewijs etc daar spaar ik los voor met spaarpotjes via mijn bankrekening.

2 jaar geleden
Wij leggen iedere maand 30 euro in voor ons zoontje en de extraatjes rondom zn verjaardag van grootouders komt ook daarop.
We willen even kijken hoe hard dit bedrag groeit of we dat later willen ophogen maar in principe krijgt hij dit pas op zn 18e

2 jaar geleden
Vind het wel interessant om de verschillen van inleg te zien.
Wij hadden vroeger een vast bedrag van 2.000 euro wat gespaard was voor elk kind. Dat is ook wat ik als minimum wil proberen mee te geven mocht het beleggen tegenvallen. Maar hopelijk is het natuurlijk tot een lekker potje gegroeid zodat ze een stuk makkelijker een studie kunnen kiezen dan dat het voor ons was. 😅

2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Wij leggen iedere maand 30 euro in voor ons zoontje en de extraatjes rondom ...
Wij beleggen dit trouwens!

2 jaar geleden
Wij sparen ook voor onze beide kinderen en gaan dit ook voor de derde doen.
We doen dit nu nog in een potje op onze eigen naam, is dat handig?
Of kan het beter per kind op naam?
En waarom?

2 jaar geleden
Dat zijn we ook van plan. Ofwel met een spaarrekening ofwel met een kleine investering die we dan op zijn 18e aan hem schenken. Dat zijn we nog even aan het uitrekenen…

2 jaar geleden
Wij sparen ook voor onze beide kinderen en gaan dit ook voor de derde doen. ...
Dat is een afweging die je zelf maakt denk ik. Een aantal dingen die ik heb uitgezocht:
- Spaargeld van kinderen onder de 18 valt onder het vermogen van de ouders, ongeacht of ze een eigen rekening hebben.
- Bij kindsparen staat het spaargeld vast op naam van het kind (tot zijn/haar 18e) en kun je ook als ouder er niet aan komen.
- Een rekening openen voor je kind kost vaak maandelijks een klein bedrag.
- Bij bunq kun je gratis een spaarrekening openen.
Wij hebben voor nu een spaarrekening voor mijn dochter en er komt er ook een voor de baby. Daarbij heb ik gekeken waar de rente het gunstigste was. Op dit moment is dat bunq (beter dan de kindspaarrekeningen). Als dit weer verandert kunnen we altijd nog kiezen voor een andere bank of wellicht een deel beleggen. Ik vind het zelf fijn om die opties te hebben.

2 jaar geleden
Wij sparen ook voor onze beide kinderen en gaan dit ook voor de derde doen. ...
Wij sparen/beleggen bewust op onze naam want we willen zelf beslissen wanneer die het krijgt. En niet dat alles lukraak naar hem overgaat op zn 18e. Al is dat wel het plan!
Dus dat is voor ons de belangrijkste reden om op onze naam te beleggen/sparen voor hem

2 jaar geleden
Ik spaar ook een vast bedrag per maand, per kind.
Wij gaan het alleen niet in één keer geven over 18 (of hoeveel dan ook) jaar. Wat ik hier wel veel lees. Omdat mijn ouders dat wel gedaan hebben en ik daar niet zo goed mee om ben gegaan eigenlijk. Maar we sparen wel en mocht tegen die tijd een grote aankoop als studie, rijbewijs, studiemateriaal of wat dan ook komen, dan gaan we met die spaarpot ondersteunen en/of betalen.

2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Wij sparen/beleggen bewust op onze naam want we willen zelf beslissen wanne ...
Belangrijk is wel dat wanneer je het geeft na de 18e verjaardag je schenkbelasting betaald. Op dit moment mag je nog €5000 belastingvrij schenken maar dat wordt langzaam minder en mogelijk verdwijnt het helemaal. Soms is het dan ook goed met een financieel adviseur te bekijken wat voor jullie de beste optie is want dat kan voor iedereen anders zijn.
Wij sparen geen vast bedrag. Geld voor verjaardagen zet ik op de rekening en eventuele verkopen via vinted/marktplaats omdat je dat geld toch niet hebt gemist. Verder willen we vanaf de 4e verjaardag zakgeld gaan introduceren wat dan ook gestort wordt op eigen rekening en sparen wordt geleerd.

2 jaar geleden
Reactie op demarketeer
Dat zijn we ook van plan. Ofwel met een spaarrekening ofwel met een kleine ...
Ik ben benieuwd, aan wat voor investering denk je dan?