25 Reacties

2 jaar geleden

Wij sparen bij onze eigen bank op naam van de kinderen. Wij sparen voor ieder €25,- per maand, ze krijgen ook €25,- per maand van opa en oma en we maken de kinderbijslag over wanneer deze gestort is ☺️. Beleggen zit ik wel steeds vaker naar te kijken maar dan eerst maar eens voor onszelf en als het bevalt wellicht voor de kids.

2 jaar geleden

Wij hebben voor de kinderen elk een spaarrekening op hun eigen naam en sparen daar maandelijks €50,- p.p. Ik vind dat ruim voldoende, zolang we dat kunnen doen, doen we dat. Kinderbijslag gebruiken we voor spullen of vaste lasten van de kinderen.

2 jaar geleden

Wij gaan voor een combi van zelf op onze rekening een spaarpotje openen en ofwel een spaarrekening op dochters naam of (zoals het bij Rabobank heet) Beheerd Schenken. In het laatste geval gaat het spaargeld op een zelf gekozen moment naar dochter ipv op haar 18de. Ik vind het ook nogal een bedrag dat anders in 1x vrijkomt... Ook naar beleggen ben ik nog aan het kijken, dat hebben mijn ouders ook voor mij gedaan toentertijd.

2 jaar geleden

We sparen op haar naam bij onze bank. 50 euro per maand, startbedrag van 1000,- overgemaakt. Zoals we het nu zien is dat rijbewijs en eventueel studeren. Wat overblijft is voor haar als ze op zichzelf gaat.

2 jaar geleden

Omdat ik zelf niet super goed ben omgegaan met het bedrag dat vrij kwam op m'n 18e, sparen we nu nog op onze eigen namen. Schenkbelasting aan eigen kinderen heeft behoorlijke vrijstellingen, dat valt best mee geloof ik. We sparen de kinderbijslag zo lang we het kunnen missen, dat is zo'n 1000 per jaar, dus tegen de tijd dat het nodig is voor studie of rijbewijs is het een behoorlijk bedrag. En als we het niet meer kunnen missen kunnen we ook makkelijk besluiten de helft van de bijslag te gaan sparen. Hou rekening met inflatie, 10.000 euro is over 18 jaar minder waard. Daar is de rente voor, om dat enigszins gelijk te houden. Dus het bedrag gaat hoger zijn, maar ook weer niet.

2 jaar geleden

Wij sparen per kind 200 euro per maand en de kinderbijslag gaat naar hun rekening. En als start 2000 euro overgemaakt per kind. Ook verkoop ik veel op Vinted en marktplaats van spullen en kleding van de kindjes en gaat ook naar de spaarrekeningen. De opa’s en oma’s maken ook af en toe geld over. We hebben rekeningen bij dezelfde bank als wij. Ik moet alleen nog even uitzoeken wat we moeten doen zodat het niet al op de 18e leeftijd vrij komt. Verder is de rekening bedoelt voor school, rijbewijs, auto en als ze een huisje hebben als start en rekening gehouden met inflatie. Mijn man heeft er een hele excel voor gemaakt 🤣

2 jaar geleden

Wij sparen elke maand 50 euro in de maand op hun eigen rekening zelfde bank. en op 18 jarige leeftijd krijgen ze dat voor auto, uitzet enz. Daarnaast sparen we nog apart voor school opleidingen.

2 jaar geleden

Wij hebben een spaarrekening voor de kinderen geopend op de eigen naam. Maken per maand 30 euro over naar de spaarrekening en opa en oma maken ook wel eens wat over. Kinderbijslag gebruiken we wel voor kleertjes en extraatjes voor nu ☺️

2 jaar geleden

Wij hebben een beleggingsrekening geopend voor elk van de kinderen en een gewone spaarrekening bij onze eigen bank. Per maand gaat er 50 euro per kind naar beleggen en 50 euro per kind naar sparen. Dus 100 per kind per maand. Verder hebben ze van mijn ouders een startbedrag gekregen die we verdeeld hebben over sparen en beleggen. Mijn schoonouders maken elk kwartaal iets over (allemaal vrijwillig). Kinderbijslag is voor spullen voor dat moment. Verder kijken we elk jaar of ze meer nodig gaan hebben voor het sparen en beleggen. Het is bedoeld als potje voor studeren en eventueel uitzet.

2 jaar geleden

Wij kiezen ervoor om geen rekening te openen op hun naam. Maar hebben een beleggingsrekening op onze naam maar voor ieder kind eentje. Geen idee hoe de opvoeding uitpakt en of ze op 18 jarige leeftijd met geld kunnen omgaan..tegen die tijd staat er een behoorlijk bedrag. Dus tzt bepalen we nog wat we exact gaan doen. We leggen nu iedere maand 30 euro in per kind en alle verjaardagsenvelopjes en extraatjes komen daar ook op.

2 jaar geleden

Zijn dat dan beleggingsrekeningen waarbij je je inleg niet kunt verliezen?

2 jaar geleden

Wij hebben op onze gezamenlijke (spaar)rekening potjes voor onze kinderen. Maandelijks €50 en hier en daar storten we een wat groter bedrag. Onze dochter van 2 heeft iets meer dan €1000 en onze newborn €500. Gaat dus best hard. Ik weet nog niet of ik het geld ga overdragen op haar 18e of dat wij het als spaargeld voor hun studie/rijbewijs etc gaan gebruiken. Trouwens, nooit nagedacht over die schenkbelasting. Moet ik me even in verdiepen.

2 jaar geleden

Reactie op Mama1512

Wij hebben op onze gezamenlijke (spaar)rekening potjes voor onze kinderen. ...
Probleem van schenkbelasting is dat je geen idee hebt wat over 18 jaar de regels gaan zijn.... kans dat die gaan afwijken van wat het nu is heel erg groot.

2 jaar geleden

Beide kinderen hebben een regenboog spaarrekening bij de Rabobank en wij storten hier maandelijks €50 op. We zitten zelf ook bij de Rabo dus dit is gewoon t makkelijkst. De kinderbijslag zet ik op onze eigen spaarrekening in een apart potje. Dat gebruik ik voor kleding of wat grotere aankopen zoals bijv de trampoline die m’n dochter voor haar verjaardag kreeg 🙈

2 jaar geleden

Reactie op AmyAnoniem

Probleem van schenkbelasting is dat je geen idee hebt wat over 18 jaar de r ...
Ja daar ben ik dus ook bang voor want je mag nu nog maar een kleine €29.000 schenken belastingvrij. En dat wil je eigenlijk dan eerder gebruiken voor een huis oid.

2 jaar geleden

Ik heb op onze gezamenlijke rekening een spaardoel aangemaakt voor de kleine en daar storten we elke maand geld op

2 jaar geleden

Reactie op lrnnvg

Ja daar ben ik dus ook bang voor want je mag nu nog maar een kleine €29.000 ...
Ligt eraan hoe je het wilt schenken. Je kunt het bedrag in een keer schenken, maar je kunt het ook gebruiken om bepaalde dingen te bekostigen zoals een rijbewijs of studie. Dan valt het niet onder de schenkbelasting :) Wij hebben een aantal afwegingen gemaakt en voor een spaarrekening op onze naam gekozen. Daarbij hebben we gekeken naar de bank met de hoogste rente met het idee dat we het dan later over kunnen zetten als een andere bank veel meer rente biedt. Onze afwegingen naast de vaak lage rente: Bij een kinderspaarrekening staat zowel de rente als het geld vast tot 18 jaar en kun je er tot die tijd niet aan. Rijlessen mag al met 17 jaar en een mbo of hbo studie begint ook voor je 18e, dus dan zou je het spaargeld er niet voor kunnen gebruiken. Voor een studie mag je vaak wel eerder geld afnemen, maar dan wel met extra handelingen om te bewijzen dat het voor een studie is. Daarnaast mag je ongeveer €6000 per jaar belastingvrij schenken, dus zou je ook vanaf 18 jaar dit bedrag jaarlijks kunnen geven. Ook om te voorkomen dat het in één keer opgemaakt wordt. Wij sparen €50,- per kind en alles wat ze krijgen met verjaardagen, kerst, verkoop van kleren en speelgoed etc. gaat ook op de spaarrekeningen.

2 jaar geleden

Reactie op MLE21

Zijn dat dan beleggingsrekeningen waarbij je je inleg niet kunt verliezen?
Beleggen werkt nou eenmaal zo dat je altijd risico loopt om je inleg of deel ervan te verliezen. Je kan niet beleggen zonder dat risico te lopen, maar je kan wel kiezen hoeveel risico je loopt (hoog risico = meer rendement als het goed gaat maar ook meer kwijt als het fout gaat, laag risico = minder rendement als het goed gaat maar ook minder kwijt als het fout gaat). Goed om je hierin te verdiepen voor je gaat beleggen, het heeft allemaal zijn voor- en nadelen.

2 jaar geleden

Reactie op Nienetjuhh

Beleggen werkt nou eenmaal zo dat je altijd risico loopt om je inleg of dee ...
Ja dat dacht ik dus al. Waarom zou je dat dan gokken met het geld voor de toekomst van je kindje vraag ik mij dan af. Mijn vader is een belegger. Veel “gewonnen” maar ook veel verloren. Die zei altijd je moet beleggen met geld dat je kunt missen.

2 jaar geleden

Ik kreeg op mijn 18e een pak geld van mijn ouders en ik bleef er een poos netjes van af. Maar ergens rond mijn 20e kon ik er totaaaaal niet mee omgaan en heb ik een groot deel verbrast. Wat een zonde... Dus een tip; hou het wel ff goed in de gaten tegen die tijd en leer je kids de waarde van geld. Is erg lastig om in te schatten op die leeftijd, zeker als het om zo'n mooi bedrag gaat. Misschien kun je ze een "bonus" geven als ze op een verantwoorde manier met het geld omgaan o.i.d. Maar je hebt nog 18 jaar om daar over na te denken hoe je dat gaat doen.