10 Reacties
9 maanden geleden
Ik heb samen met mijn man systeemtherapie gehad als onderdeel van een behandeling Transactionele Analyse en wij hebben daar enorm veel aan gehad. Het heeft op dat moment mijn huwelijk gered, omdat het ook op losse schroeven stond na al meerdere jaren mantelzorg door mijn man voor mij en onze zorgintensieve zoon met een lichamelijke en geestelijke beperking. Het zorgde er bij ons voor dat we patronen gingen herkennen en daarmee om leerden gaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik met die TA behandeling ben gestopt omdat het lichamelijk niet ging en daardoor stopte ook de systeemtherapie. Dat was op dat moment niet anders, maar nu bijna een jaar later zijn er nog zoveel teleurstellingen gekomen op het gebied van mijn beperking en ons als stel dat wij nu weer aan het wankelen zijn. Als ik kijk naar mijzelf heb ik wel enorm veel geleerd van de systeemtherapie. Ik kan beter naar mijzelf en mijn gevoelens kijken en deze uiten. Hopelijk heb je er wat aan, je mag anders altijd een berichtje sturen!
9 maanden geleden
Reactie op Lianne_1989
Ik heb samen met mijn man systeemtherapie gehad als onderdeel van een behan ...
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Goed om te lezen dat het destijds jullie huwelijk heeft kunnen redden. Als ik het zo lees hebben jullie enorm veel voor jullie kiezen gehad. Wat heftig zeg. Heel verdrietig om te lezen dat jullie momenteel weer door een moeilijke fase gaan. Ik wens jullie alle goeds. Heel veel sterkte!
9 maanden geleden
Reactie op Lynnes
Ik heb er alleen werkgerelateerde ervaringen mee en niet voor mijzelf. Ik w ...
Bedankt voor je berichtje. Klopt het dat systeemtherapie vergelijkbaar is met relatie&gezintherapie. Wij twijfelen namelijk tussen relatietherapie en systeemtherapie. Het grootste verschil zit hem in de kosten om eerlijk te zijn. Systeemtherapie word voor ons vergoed en scheelt ons natuurlijk enorm. Maar is het net zo effectief ?
9 maanden geleden
Reactie op Katja-123
Bedankt voor je berichtje. Klopt het dat systeemtherapie vergelijkbaar is m ...
Relatietherapie en systeemtherapie lijken op elkaar, maar hebben een ander accent. Het verschil is:
Relatietherapie:
Richt zich specifiek op de relatie tussen twee mensen, meestal romantische partners.
Doel is vaak het verbeteren van de communicatie, het oplossen van conflicten of het herstellen van vertrouwen.
Het gaat vooral over de dynamiek binnen de relatie zelf.
Systeemtherapie:
Is breder en kijkt naar het hele systeem rondom iemand: gezin, familie, soms ook vrienden of collega’s.
Niet alleen gericht op stellen, maar bijvoorbeeld ook op ouder-kindrelaties, broers/zussen of hele gezinnen.
De kern is dat problemen niet losstaan, maar beïnvloed worden door hoe mensen met elkaar omgaan.
Wordt veel gebruikt bij gezinnen met kinderen of jongeren.
Kort samengevat:
Relatietherapie = de relatie centraal.
Systeemtherapie = het geheel van relaties en invloeden in de omgeving centraal.
9 maanden geleden
Reactie op Katja-123
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Goed om te lezen dat het destijds jull ...
Dank je wel, jij ook veel sterkte. Wij hebben er uiteindelijk enorm veel aan gehad. Dat besefte ik mij vandaag weer na een gesprek die wij hadden met onze gemeente en IVH.