27 Reacties

2 jaar geleden
Ik merk dat ik het ook zwaarder vind, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik nog een dreumes rond heb lopen van 21 maanden, en die optijd wakker is in de ochtend en toch best veel aandacht vraagt.
Op het werk is het het zelfde en merk ik nu wel flinke rugklachten. Ik werk in de zorg en doe fysiek zwaar werk en heb ik thuis ook niet veel energie voor andere dingen

2 jaar geleden
Ik vind deze zwangerschap veel zwaarder, waarschijnlijk omdat we al een zoontje van 1.5 jaar hebben en hij logischerwijs ook best wat aandacht vraagt. Hij vliegt het huis door de hele dag haha. Tijdens mijn zwangerschap van hem was ik al erg misselijk en heb ik tot 19 weken veel overgegeven, maar deze zwangerschap is helaas echt een HG zwangerschap. Rond 15 weken heb ik vier dagen infuus thuis gehad. Ik ben nu 22 + 5 en gelukkig staat de misselijkheid niet meer de hele dag op de voorgrond. Ook al veel last van m’n bekken 🥴. Ik ben verpleegkundige in het ziekenhuis en mocht zeven weken echt niet werken van de gynaecoloog, ik ben net weer begonnen en wil het wel graag volhouden tot aan m’n verlof met 34 weken. Hoop dat het lukt! De buikpijn herken ik ook wel!

2 jaar geleden
Vergeleken met mijn vorige zwangerschap is deze zwangerschap echt loodzwaar🥴
Vorige zwangerschap nergens last van gehad.. ja van mijn hormonsters😂
Nu al ruim de helft van de tijd misselijk (overgeven, extreem warm, dan weer extreem koud etc) en last van mijn buik, billen, benen en rug😅

2 jaar geleden
Vergeleken met mijn zwangerschap is dit minder zwaar als bij mijn zoon.

2 jaar geleden
Ik ben in maart vorig jaar bevallen, er zal dus 17 maanden tussen de twee dames zitten straks. Ik merk wel dat ik deze zwangerschap zwaarder ervaar. Waar ik de vorige keer tot week 40 letterlijk alles kon, weinig echt hoefde te rusten en bijna geen lichamelijke klachten heb, heb ik nu best vaak last van mijn onderrug en ben ik helemaal kapot. Logisch want je bent toch heel veel bezig met zo’n kleintje. Maar ik ervaar het lichamelijk dus ook wel echt wat zwaarder…

2 jaar geleden
Dit is m'n tweede zwangerschap. De eerste was redelijk makkelijk, had veel energie en kon ook echt oprecht genieten.
Deze keer ben ik heel erg moe, hormonaal, en had ik al vanaf week 12 maagzuur. En dan nog een kleintje van 1,5 om voor te zorgen.
Dus ja, voor mij geldt ook dat de tweede zwangerschap zwaarder is. Maar ik weet waar ik het voor doe :)

2 jaar geleden
Ik vind de zwangerschap van tweede kindje ook zwaarder.
Als ik eerder een dag niet hoefde te werken, was ik vrij. Als ik nu een dag niet hoef te werken, zorg ik voor een kindje van inmiddels 12 maanden.
Hoe heerlijk ventje het ook is, echt vrij ben je niet meer.
Daarbij is mijn lijf ook veel meer "zwanger" dan vorige keer. Ik groei sneller, energie neemt eerder af, sneller last van bekken etc.
Vorige zwangerschap tot 42 weken elke dag minimaal 8km gewandeld, nu ben ik ruim 5 maanden en blij met 6000 stappen per dag....

2 jaar geleden
Ja ik sluit mij helemaal bij je aan. Ik heb ook last van groeipijnen. Blijkbaar groeit de buik harder door de rek. Heel erg moe. En deze keer misselijk geweest, vorige keer niet gehad.
Wat anderen ook al schrijven vorige keer redelijk fit geweest tot het einde. Ook zelfs een hele bruiloft meegemaakt op 2 uur reistijd, alleen het avondfeest geskipt. Ik was toen 39 weken zwanger. Ik ben nu al moe als ik er aan denk. Zelfde als wandelen, wat ik nog stukken deed om de bevalling in gang te brengen.
Ik ben zo moe. Vind het vooral zwaar dat ik mijn rust niet altijd kan pakken wanneer ik dat wil/nodig heb, omdat er een dreumes van 1,5 rondscharrelt.

2 jaar geleden
Ik vind deze zwangerschap ook zwaarder. Al vind ik dat ik nog steeds niet mag klagen wanneer ik anderen verhalen lees 🫣.
Ik heb inderdaad ook veel vaker buikpijn, meer last van m’n rug/spieren en inderdaad soms zooooooo moe. Daar bovenop nu een enorme verkoudheid/griep te pakken dankzij zoonlief en het kinderdagverblijf dus dat helpt ook niet echt mee.
Ik vind daarentegen de tijd wel echt veel sneller gaan dan vorige keer.

2 jaar geleden
Op dit moment vind ik mijn tweede zwangerschap lichamelijk hetzelfde verlopen als de eerste. Was bij de eerste al heel moe (ook tweede trimester) en nu weer en dan merk je wel dat de omgeving veranderd is en het moeilijker is om tot rust te komen wanneer je dat zelf wilt.
En ik merk dat ik er gewoon veel minder mee bezig ben. Mis alcohol en andere lekkernijen daardoor ook veel meer, omdat ik elke keer weer denk 'oh ja, ik ben zwanger!'

2 jaar geleden
Eerste zwangerschap was super zwaar bij mij, echt alle kwalen gehad die je maar kon hebben en veel stress mentaal misschien ook omdat het middenin Covid-tijd was. Nu bij de 2e het hele eerste trimester 0 kwalen gehad behalve wat vermoeidheid. Maar nu met 20 weken begint wel ineens hele heftige bandenpijn. Ben vooral bang dat ik nu vroeger en ergere bekkeninstabiliteit ga krijgen dus dat vind ik wel eng. We zullen zien, eerste trimester was in elk geval heel chill deze keer 🙏

2 jaar geleden
Zo en hoe😂
Bekkenbodem doet pijn, buikpijn, rugpijn.
Nu ben ik ook 9 mnd na mn eerste bevalling alweer zwanger geraakt, dus dat zal ook niet meehelpen🤣

2 jaar geleden
Bij mij valt mijn tweede zwangerschap mij nu ook wel wat zwaarder. Bekkenbodem speelt al redelijk op en mn buik en rug doen ook al lekker mee soms. Ook het feit dat er al een klein meisje rondhuppelt en je dus niet meer kan rusten wanneer je wilt helpt ook niet echt mee natuurlijk 😆 buik is nu met 20 weken al stuk groter als dat het bij de eerste was maaaaar vind het nogsteeds onwijs genieten allemaal. Heel bijzonder om het weer allemaal mee te mogen maken 🥰

2 jaar geleden
Ik ben voor de tweede keer zwanger, wederom een zoontje.
Ik heb minder last van groeipijnen (banden) maar wel meer last van mn bekkenbodem (sneller zware kut gevoel bij bepaalde houdingen), moeier en daardoor misselijker (nu soms nog bij mn zoontje was het met 21 weken echt wel over) en echt zo vroeg al last van maagzuur☠️

2 jaar geleden
Hier een 2e zwangerschap en bevalt me ook zwaarder. Eerste was mijn zoontje van nu 3 jaar en nu zwanger van een meisje 🥰
Veel eerder een dikkere buik, ook meer last van maagzuur. Nu al snel buiten adem bij trap lopen bijvoorbeeld. Inderdaad ook meer last al van mijn bekken 😅 en nu ook al last van harde buiken... Waardoor ik nu al (gedeeltelijk) in de ziektewet zit. Je lichaam reageerde veel sneller bij een 2e zwangerschap omdat het al weet wat ie moet doen, maar er al 1 rond hebben lopen telt ook zeker mee. Oja en nu ook lichter slapen waardoor ik ook meer moe ben haha

2 jaar geleden
Mijn zwangerschap zelf is wel beter minder vermoeid en minder last van me bekken. Maar ja bij de eerste kan je rusten wanneer je wilt etc en nu niet meer dat maakt het voor mij zwaarder