14 Reacties

één maand geleden

Wij hebben vooral blokken houten puzzels. LEGO voor baby's een soort van boerderij die ik hier met beestjes. En een soort van activiteitentafel en loopauto. En een ballenbak er gewoon een klein bal ook hebben we een hobbelpaard En dat soort dingetjes. Hier krijgt ze voor Sinterklaas een keukentje. En verder vindt ze het eigenlijk vooral leuk om bijvoorbeeld met een kartonnen doos te spelen. Of dingen naar je toe brengen en weer wegleggen je helpen. En wat ook een tip is wat bij ons heel goed helpt Is je kindje bepaalt speelgoed aanbieden dat het daar een paar dagen of zo mee kan spelen en als je merkt dat het weer een beetje verveelt raakt dat weghalen en de volgende dag iets anders neerzetten zodat dat weer tussen is nieuw is dan blijft speelgoed interessant en uitdagend en niet verveeld Omdat het er altijd ligt

één maand geleden

Reactie op Lilymy

Wij hebben vooral blokken houten puzzels. LEGO voor baby's een soort van b ...
Bedankt! Fijne tips🙏🏻

één maand geleden

Hier doet ze nu steeds meer met haar oudere broer mee, momenteel is ze echt met de duplo bezig, heel veel. En met de muziekinstrumenten en het keukentje. Ze heeft er de fijne motoriek nog niet echt voor, maar dat houdt haar niet tegen. Echt heel leuk om te zien hoe ze die blokjes in en uit elkaar probeert te halen of haar vingers op de gaatjes in de blokfluit probeert te krijgen.

één maand geleden

Hier een kereltje wat op dit moment erg ver ligt in zijn ontwikkeling. Tips wat ik gekregen heb vanuit het cb bij hem niet kijken naar de leeftijd van het speelgoed uiteraard wel of het gevaarlijk is voor kleine dingetjes. Hij heeft een keukentje dat vind hij geweldig. Op dit moment doet hij veel met rollenspel thee zetten eten koken en aan de knuffels geven. Daarom krijgt hij nu ook een winkeltje waar hij koffie kan zetten en verder kan gaan rommelen. De loopfiets vind hij leuk. Boeken van de bieb daar gaat hij zelf in kijken of gezellig samen in kijken en alles benoemen. We zijn met hem naar de speelgoedwinkel gegaan en hem zelf laten kijken. Dan zie je ook je kind zijn interesses . Wat cb zei is ook speelgoed weer weg halen. Hij speelt al vanaf 8 maanden met vtech toet toet auto's. Dat heb ik nu weg gehaald en ander speelgoed neergezet. Zodat je het blijft rouleren. Oja hier doet hij altijd stofzuigen en vegen daarom leuk zo'n setje voor kinderen een eigen stofzuiger en dweil.

één maand geleden

En idd muziek hier een piano, gitaar, een trommel. Muziek is erg goed voor de ontwikkeling

één maand geleden

De wobbel is hier een super grote hit Van de week heeft hij zich een half uur vermaakt met een vormenstoof 😅 En alles waar z’n zus mee speelt is leuk 🤓 haha Maar je hebt ook van die activiteitenborden. De Aldi verkoopt ze nu ook. Die krijgt onze zoon van de Sint dus ben benieuwd wat hij daar van vindt

één maand geleden

Ons meisje is veel met boekjes en taal bezig. Ook veel aanwijzen en nazeggen. Ik merk dat ook dingen die geen speelgoed zijn maar wel veilig voor haar leuk zijn om mee te spelen. Wat vooral hier een hit is zijn veel aanwijsboeken en duplo lego, blokken en voertuigen bij haar. Maar vooral het samenspel daarbij. Ik denk dat het ontzettend afhangt van het kind wat aanslaat. Vraag evt na bij de oppas welk speelgoed ze mee spelen. Misschien hebben zij wel leuke tips!

één maand geleden

Hoi! Ben je toevallig al bekend met speelschema’s en toyrotation? Speelschema’s zijn een leidraad die je kunnen helpen om gericht speelgoed aan te bieden die samenvalt in de ontwikkeling die hij nu meemaakt. Een speelschema valt niet samen met de leeftijd van een kindje maar door te observeren zie je waar je kindje nu in zit. Insluiten is bijvoorbeeld een speelschema, dan zie je je kindje spulletjes in een bakje stoppen. Of bouwen/afbreken als speelschema. Je kan dan gericht spelletjes of speelgoed aanbieden wat ze nu interessant vinden en focus op leggen. Meestal zit je kindje in 2-3 speelschema’s, soms lang en soms wat korter en door middel van toyrotation wissel je regelmatig van speelgoed zodat ze ook geprikkeld blijven. Echt heel leuk om daar bewust naar te kijken en te zien dat ze echt meer focus hebben. Wie weet helpt het ook bij jullie :)

één maand geleden

Reactie op 🍋 SunflowerApplepie 🍋

Ons meisje is veel met boekjes en taal bezig. Ook veel aanwijzen en nazegge ...
Welk aanwijsboek is bij jullie een hit

25 dagen geleden

Reactie op Lilei

Hoi! Ben je toevallig al bekend met speelschema’s en toyrotation? Speelsche ...
Hi, ik ben toch benieuwd waar ik kan kijken voor speelschema's om hier eeb beter idee van te krijgen.

Reactie op Mama van Em

Welk aanwijsboek is bij jullie een hit
Wij hebben veel mijn eerste woordenboekjes van de Kruidvat die ze leuk vind. Maar ook het voelboek van Nijntje is ze op dit moment helemaal weg van. Daarnaast pakt ze alles wel op qua boekjes die we hebben met dikke kaften voor kleine handjes. Dus die ze ook zelf kan doorbladeren. Ze weet precies welk boekje we moeten voorlezen dus neemt ze die mee. Dat kunnen zelfs van die kleine cadeauboekjes zijn.

25 dagen geleden

Speelkeuken is hier een hit, evenals bijv. de puzzel van Grimms uit de link. Onze kinderen hebben ook een eigen bibliotheekkar vol met boekjes en dan van die kleine kinderfeauteuils ernaast, die “bieb” wordt heel goed gebruikt. Verder alles voor de motoriek: loopfiets, wobbel, speelmat van IKEA met een piklerboog erop enz. Buiten spelen in de zandbak en speeltuin zijn helemaal het bittere eind. Mijn zoontje is echt dol op klimmen en op andere kinderen bestuderen 😉 Je kunt ook overwegen wat dingen te lenen bij een speel-o-theek om te achterhalen wat jouw zoontje leuk vindt en wat er bij zijn interesses en ontwikkeling aansluit. https://www.ilovespeelgoed.nl/product/grimm-s-stapelrollers-12st-regenboog.html?channable=0353136964003337333432f4&shopping=true&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjKu6BhAMEiwAx4UsAkOrFmnrYLYfm8FAsLWMtOzCYzXhbEYKX7hd43J48BgKuO4ppNCznxoCiJcQAvD_BwE

25 dagen geleden

Reactie op Lilei

Hoi! Ben je toevallig al bekend met speelschema’s en toyrotation? Speelsche ...
Hey, wat een leuke en goede tip, dank! Ik heb deze link gevonden, dit is het toch? https://www.levenmetspikkels.nl/post/9-spel-schema-s-van-ontwikkeling-bij-kinderen-montessori

19 dagen geleden

Reactie op enigma

Hey, wat een leuke en goede tip, dank! Ik heb deze link gevonden, dit is h ...
Ja klopt! Ik heb zelf via IG account, spelenbijditte, een training over spelen met open einde speelgoed gevolgd en daar had ze het over 12 schema’s maar die jij deelt lijken er wel op. Hopelijk heb jij er ook wat aan!