38 Reacties
2 jaar geleden
Qua cosleeper lijkt ie me prima maar kan ik er niet veel over zeggen omdat wij een heel andere hebben, ik weet wel dat een dun matrasje heel normaal en ook heel goed is! Vooral geen extra matrasje of topper halen, kan idd gevaarlijk zijn maar een baby heeft het ook echt niet nodig, juist een beetje stevigheid (en een baby is zo licht en klein, die heeft maar heel weinig nodig om comfortabel en zacht te liggen). Van wat ik weet wordt de eerste tijd “gewoon” lakentjes/dekentjes aangeraden en zijn slaapzakjes idd niet veilig, maar daar zullen de meningen vast over verschillen ;)
2 jaar geleden
Maar zo te zien kan deze aan 1 kant open toch🧐 ze heeft gelijk met niks extra’s op het matrasje maar verder wel een rare reactie van haar op alles hoor. Zo’n cocoon slaapzakje is helemaal prima voor de eerste maanden, pas als je baby kan omrollen mag dit niet meer. En zolang ze niet kan rollen is deze co sleeper ook gewoon prima hoor
2 jaar geleden
Als van de slaapzak het halsje niet te wijd is kan dit prima, ze zijn er speciaal voor ontworpen. Je zou eventueel ook gewoon een wieg deken/lakentje kunnen aanschaffen. Slaapkleding heb ik nooit gehad de eerste maanden. Bij mij sliep de baby gewoon in zijn kleding (zonder capuchon)..
2 jaar geleden
Wij hebben een bednest en daar staat heel duidelijk op tot waar het matras mag komen om veilig te zijn.
Ik zou zelf dus niet snel een topper er op leggen.
Het dichte stuk onder is wel hetzelfde effect als zo’n bedbumper, deze worden ook afgeraden. Ik zou zelf dus een andere halen, maar meer omdat als er iets gebeurt ik het mezelf niet zou vergeven. De kans dat het gebeurt is echt heel klein natuurlijk.
Alleen als jij je ongerust maakt lijkt me dat reden genoeg om iets anders te halen. Eventueel huren misschien?
2 jaar geleden
Wij hebben dezelfde of ongeveer dezelfde co sleeper. Gewoon overtrek van aerosleep en idd slaapzakje. (Starten met cocoon, later zorgen dat armen vrij zijn) kraamhulp kan je niet altijd op voort gaan. Sorry maar zelfde als ziekenhuis. Ene jaar moet melk koud, andere jaar warm. Idem qua zwangerschap. Eerst mochten we garnaal enzo eten want he vis is gezond. Ineens geen vis meer voor de kwik.
2 jaar geleden
Lijkt me nogal een extreme reactie.
Dit matrasje is me wel aangeraden door vrienden, waarbij ze ook niet kunnen omrollen moest je daar schrik voor hebben. Ik denk wel pas te gebruiken als de armpjes vrij zijn, maar dat ben ik niet zeker:
https://www.dreambaby.be/e/nl/db/doomoo-rugliggingsteun-met-ergonomisch-hoofdkussentje-multi-sleep-872450
2 jaar geleden
Oh die hebben we ook. Wel een los matrasje erin gedaan want dat originele ding was echt niks waard. Dan ligt de baby tegen het gaas, daar kun je gewoon door ademen.
2 jaar geleden
Jeetje, bij ons is de kraamzorg ook langsgeweest, maar die hoefde niks te zien, zeker niks te controleren. Vind het eerlijk gezegd wel een beetje raar. Bij ons zeiden ze wel dat ze met dekentje + lakentje beginnen ipv slaapzak. Ik zou zelf sws niet zonder meer met inbakeren beginnen, maar dat is weer een hele discussie op zichzelf. De co-sleeper lijkt redelijk op die van ons; is volgens mij weinig mis mee. Maar hé, het is ook maar mijn eerste kindje…
2 jaar geleden
Als het slaapzakje geen armsgaten heeft zou ik daar wel nog even naar kijken, dat is vergelijkbaar met swaddlen en lang niet alle baby's hebben dat nodig. Het onderdrukt de moro reflex, die belangrijk is voor de baby om nieuwe geluiden in zijn omgeving te verwerken. Het niet kunnen integreren van reflexen kan voor later gevolgen hebben.
https://reflexinbeeld.nl/reflex/moro-reflex/
2 jaar geleden
Wat een onzin zeg, ik heb ook die cosleeper. Gekregen van mijn zus. Zowel haar kraamzorg als de mijne vond het helemaal prima.
2 jaar geleden
Ik zou gewoon naar je eigen gevoel luisteren! Wij hebben ook ongeveer zoiets maar als ik naar alle reviews kijk van de co sleeper hebben heel veel babys er goed in geslapen. Je moet je zeker niet gek maken! Mijn kraamzorg zei juist dat je niet voor hoeslaken met gaatjes hoefde te gaan. Dit is meer reclame/marketing. Je controleert toch automatisch elke keer je baby en 100% katoen hoeslaken was goed! Wij hebben toevallig wel de aerosleep matras wat gatenvrij is maar dat is dan in haar wiegje. Enige wat ze zei was dat we tijdens de kraamweek wanneer er kruik gebruikt gaat worden er een laagje uit moet, omdat dat gevaarlijk kan zijn ivm warmte. Onze co sleeper was gewoon goed. Baby ligt naast je. Zou gewoon vooral naar je eigen gevoel luisteren! Fijn dat een kraamzorg je dingen uitlegt of dingen wil leren maar uiteindelijk is het jou kind en jij weet uiteindelijk ook wat het beste is voor je kind 😊
2 jaar geleden
Ik vind het ook erg overdreven. Wij hebben deze cosleeper ook en is nooit wat van gezegd, nu bij tweede kindje ook niet.
Inbakeren kan prima met baby’s. Kan zowel met een newborn inbakerzak als een grote hydrofiel (met hydrofiel moet je wel even onder de knie krijgen).
Ik vind een lakentje persoonlijk veel gevaarlijker dan een newborn slaapzak.
Doe wat goed voelt! Maar ik begrijp je onzekerheid als dit zo door een kraamzorg bij je intake wordt gezegd..
2 jaar geleden
Voor de lange termijn zou ik zelf geen bedje willen waarvan de zijkanten aan de onderkant dicht zijn, maar in het begin liggen ze nog vrij stil. Zodra ze meer gaan bewegen zou ik het zelf wat spannender vinden.
Een dikker matras zou ik niet aanraden. Een baby is zoveel lichter en heeft echt niet zoveel nodig, een dik matras is meer ons eigen idee van comfort. En zodra je gaat stapelen met matrasjes krijg je meer risico's erbij.
Beddengoed in eerste instantie een molton, hoeslaken, laken voor deken en dekentje, maar afhankelijk van hoe ze slaapt en hoe warm het dan is een puckababy en dan misschien zonder deken etc. Bij mijn vorige zijn we pas op slaapzakken over gegaan toen hij kon rollen.
Succes met keuzes maken! Niet makkelijk allemaal met al die gevaren waar je in het begin voor wordt gewaarschuwd!
2 jaar geleden
Reactie op lien_be
Lijkt me nogal een extreme reactie.
Dit matrasje is me wel aangeraden door ...
Een hoofdkussen wordt absoluut afgeraden voor de leeftijd van 2 jaar, dus dat zij het ‘ergonomisch’ noemen wil niet zeggen dat het goed is voor je baby🙈 een baby/kind slaapt het best zo plat mogelijk en je vermijd mogelijke knikken in het lijf. Zou hier dus nog even heel goed over na denken en je laten adviseren door bijvoorbeeld verloskundige :)
@TS ik vermoed dat je reactie er vandaan komt dat uiteindelijk een wiegje/cosleeper met spijlen altijd het meest veilig is vanwege de lucht circulatie. Of je deze cosleeper goed genoeg vindt, moet je zelf afwegen. Extra/ander matrasje zou ik dan weer niet doen, grote kans dat die niet perfect past en dan creeer je juist een onveiligere situatie. De reden dat slaapzakjes helemaal aan het begin worden afgeraden is omdat doorgaans de hoofd opening nog te ruim is voor de echt pasgeboren baby’tjes en het daarom mogelijk is dat het hoofd erin wegzakt. Dat moet je dan dus aankijken met het formaat slaapzak en baby hoofd dat je hebt ;) zonder armsgaten zou ik ook niet doen maar dat is een persoonlijke afweging mbt inbakeren. Het geeft mogelijk geborgenheid maar je kunt er ook honger signalen mee missen.
2 jaar geleden
Misschien kan je de kraamhulp nog vragen hoezo deze co-sleeper wordt afgeraden.
Ik denk dat het te maken heeft met de luchtcirculatie en mogelijk warmte die hierin meer blijft hangen dan in een bedje met spijlen.
We hebben voor ons 2e nu dezelfde co-sleeper. In het begin draaien ze ook nog niet en kunnen ze dus ook niet met hun gezicht tegen de zijkanten komen (mogelijk verstikkingsgevaar). We zijn wel van plan om de baby in zijn spijlenbedje te laten slapen zodra hij kan rollen. En qua warmte: regelmatig in het nekje voelen maar dat doe je in een spijlenbedje net zo.