20 Reacties

vorig jaar

Gerechtjes waar ei in verwerkt zit. Pannekoeken bijvoorbeeld ?

vorig jaar

Hoi, mijn kleine vind ei ook niks. Wat hij wel accepteerd is een wentelteefje. En ei kloppen met een beetje melk, boterham erin doppen en in de pan bakken tot het ei volledig gegaard is. De ei smaak is iets minder heftig. Hopelijk helpt deze tip om zo ei te introduceren

vorig jaar

Wij deden bananenpannenkoeken en wentelteefjes. Nu vindt ze t prima, en doe ik bv. groente omelet ofzo.

vorig jaar

Reactie op Lana.

Gerechtjes waar ei in verwerkt zit. Pannekoeken bijvoorbeeld ?
Dit. Onze oudste vindt ei ook vies, maar bijvoorbeeld pannekoeken of wentelteefjes vindt ie heerlijk.

vorig jaar

Heeft ze direct gespuugd of pas een paar uur later? Dit kan zeker wel een allergische reactie zijn. Lees je even in op FPIES. Ik zeg niet dat dat het is, maar wees alert en zorg dat je de zorgverleners kan informeren mocht het weer misgaan. Was het gekookt of gebakken ei? Je kan ik beginnen met hoog verhit ei. Dat wil zeggen verwerkt uit de oven, denk aan koekjes of lange vingers. Hoe hoger verhit hoe minder kans op een allergische reactie. Helemaal gaar gebakken ei is dan ook weer hoger verhit dan gekookt ei. Google ook even op een ei ladder. Die wordt gebruikt om voorzichtig op te bouwen bij een bevestigde reguliere allergie. FPIES is een speciale vorm met andere protocollen.

vorig jaar

Zoals ik het heg gedaan is het verwerkt in havermoutpannekoekjes (ei met havermout, banaan, gemalen ongezouten pinda's en (kv)melk) en dat verdeeld onder 3 porties voor de week en in de vriezer.

vorig jaar

Reactie op MevrouwIJsbeer

Heeft ze direct gespuugd of pas een paar uur later? Dit kan zeker wel een ...
Een paar uur erna. Toen hadden we alleen het eiwit van ren gekookt ei gebruikt. Maar dan wel zo heftig dat al het ei eruit kwam en een heleboel gal. Ze heeft toen een goed half uur/ uur zitten kotsen dus de schrik zat er goed in.

vorig jaar

Dank jullie wel voor de tips! Ik ga ermee aan de slag. Maakt de hoeveelheid ei verwerkt in een gerecht nog uit bij een verlate introductie?

vorig jaar

Reactie op bluerobin

Een paar uur erna. Toen hadden we alleen het eiwit van ren gekookt ei gebru ...
Als het na een paar uur is lijkt het echt sterk op fpies. Bij fpies is het potentieel levensbedreigend omdat ze zoveel kunnen overgeven dat ze in hypovolemische schock kunnen geraken (extreem te weinig vocht in het lijf). Ik zou eerst een consult bij de kinderarts regelen voor je zelf gaat proberen. En anders zelf proberen met bijvoorbeeld hele kleine hoeveelheid op hoge temperatuur verwerkt. Maar wel in de ochtend op een doordeweekse dag. Ivm de reactie die na een paar uur komt en de beschikbaarheid van zorgprofessionals. Bij fpies gaan ze om het vast te stellen in jouw geval waarschijnlijk ook provoceren in het zkh (kleine hoeveelheid geven en kijken hoe ze reageert). Dan kunnen ze direct infuus prikken en anti braakmiddel mocht het toch misgaan. Dat zou ik zelf afwachten ipv thuis aan de slag te gaan. Fpies allergie groeien de meeste kindjes ruim binnen 4 jaar overheen. Soms is de reactie na een paar maanden geen ei al veel minder heftig gelukkig. Lang bericht weer 🙈

vorig jaar

Reactie op MevrouwIJsbeer

Als het na een paar uur is lijkt het echt sterk op fpies. Bij fpies is het ...
En is het geen fpies dan weet je dat iig zeker en kunnen ze je vast ook tips geven mbt introduceren. Ook in het geval van een reguliere allergie of gewoon normale introductie.

vorig jaar

Een keer spugen kan natuurlijk ook toeval zijn, maar ik zou het zelf gewoon opbouwen zoals het schema van de 'normale' introductie. Dus verspreid over 3 dagen steeds meer. Dan moet je even rekenen hoeveel je moet geven als het ergens in verwerkt is. Ik zou het ook gewoon met gekookt/gebakken (al dan niet in een pannekoek o.i.d.) aanbieden. Je kunt ervoor kiezen om het op een doordeweekse dag in de ochtend te doen, zodat je de huisarts kunt bellen mocht het nodig zijn. Wij zijn met ons zoontje bij een kinderarts voor zijn allergieën en dat gaat allemaal heel gecontroleerd, eerst met het industrieel verhit ei, hele kleine stapjes etc. Maar daarvoor hebben we gewoon gekookt ei gegeven volgens het 'normale' schema en kreeg hij meteen flinke uitslag. Daarna huisarts gebeld en vanuit daar verder gegaan (ook combinatie met eczeem etc.). Maar de eerste stap is altijd aanbieden volgens het schema en bij klachten de huisarts bellen. Ook bij verlate introductie. Onze zoon was 9 maanden, omdat hij ook alles weigerde daarvoor. In welke vorm dan ook. Veel succes! En ik hoop van harte dat het spugen toeval was!

vorig jaar

Thanks! Dan ga ik dat eerst doen. En geen zorgen over de lange berichten;) Ik moet bekennen dat ik echt niet meer durfde ei te geven na deze ervaring maar ook verbaasd was hoe blassé het consultatiebureau erover deed. Kinderarts gaat via huisarts denk ik he?

vorig jaar

Haha lekker tegenstrijdig met het bericht van MevrouwIJsbeer. Doe vooral waar jij je goed bij voelt! Volg je moedergevoel, als je het niet vertrouwd kun je altijd eerst met de huisarts overleggen voordat je het gaat geven.

vorig jaar

Mijn kindje had trouwens een sterke reactie op pinda. Ook 3 a 4 uur later flink overgeven, veel en vaak. Echt verschrikkelijk. Dit is 3 keer gebeurd. Vervolgens even een maandje niks gegeven en toen rustig begonnen met opbouwen en nu krijgt hij elke week een beste portie pinda zonder enige reactie 😊 Maar in zulke gevallen altijd wel even overleggen met de huisarts of kinderarts als het niet oké voelt ❤️

vorig jaar

Reactie op bluerobin

Thanks! Dan ga ik dat eerst doen. En geen zorgen over de lange berichten;) ...
Wij zijn via het cb doorverwezen, maar via de huisarts kan ook. FPIES is nog relatief onbekend, niet alle artsen kennen dit. Is pas sinds 2017 een Nederlandse richtlijn van. Is ook zeldzaam, dus je hebt echt een kans dat het dat niet is. Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen, als je hebt gezocht op fpies en je de symptomen kan afvinken.

vorig jaar

Wij hebben gister toevallig voor het eerst ei naar binnen kunnen krijgen. Hij is bijna 13 maanden nu. Best een flinke allergische reactie! Aan het eind van het eetmoment jeukende/prikkende traanogen en later allemaal rode dikke vlekken die jeukten… Ik zou als ik jou was even het cb of je huisarts vragen. Het kan gewoon toeval geweest zijn natuurlijk. Maar ik snap je onzekerheid wat betreft opnieuw proberen!

vorig jaar

Onze dochter heeft dit een paar maanden geleden ook gehad, was zo eng. Contact opgenomen met huisarts en CB maar de link met ei werd niet gelegd omdat deze vorm van allergie niet zo bekend is. Maar toen het de tweede keer gebeurde werd FPIES geconstateerd in het ziekenhuis, zonder provocatietest. De prognose is heel goed, de meeste kinderen groeien er overheen. 12 maanden na de laatste reactie krijgt ze een provocatietest in het ziekenhuis met de hoop dat ze eroverheen is gegroeid. Tot die tijd mogen we absoluut geen (producten met) ei geven omdat de allergische reactie zeer gevaarlijk kan zijn.

vorig jaar

Ons kindje ook fpies voor pinda

vorig jaar

Onze dochter heeft ook FPIES voor ei. Ze is ook zo erg gaan overgeven dat ze moest worden opgenomen. Via de allergologie hebben we straks 1 keer per jaar een provocatietest in het ziekenhuis. Succes!

vorig jaar

Probeer heel klein beetje van eigeel. Als dat goed gaat heel klein beetke eiwit. Onze dochter wilt dit ook nog niet en ook geen gerechten met ei.