12 Reacties

2 jaar geleden
Je kunt ook met wat epsom zout in een Hakaa kolf met wat water (moet je even google), dat trekt de verstopte melkklier open. En met een elektrische tandenborstel de 'bult' proberen los te masseren. Er staan veel tips online van lactatiedeskundigen. Ik heb ze allemaal uit de kast moeten trekken met mijn vorige baby 😬 Als het te lang verstopt blijft zitten en je een warme rode plek krijgt moet je meteen aan de bel trekken, dat je geen borstontsteking krijgt. En vooral goed door blijven voeden/pompen en je borsten helemaal leeg maken elke keer

2 jaar geleden
Bij mij hielp het wel om te masseren tijdens het drinken/kolven en inderdaad goed leeg maken. Dan was het van buiten waar de plek zat naar de tepel toe masseren. Mja daar heb je dus weinig aan 😅
Maar wilde nog zeggen dat het bij door een bh beugel kwam en was helemaal had, rood en pijnlijk. Vervolgens lijkt de productie ook veel minder daar tegenwoordig. Ik had met kolven redelijk gelijke opbrengsten telkens en nu kan het mega verschillen! Echter ben ik sindsien met capsules ook mn productie gaan verhogen dus wellicht reagerde mn andere borst daar gewoon beter op oid?
Ben iig benieuwd of de productie bij jou terug naar ervoor gaat als het voorbij is.

2 jaar geleden
Idd masseren tijdens het kolven. Duw de plek al kolvend best hard in. Bij mij duurt het meestal een kolfbeurt of 3/4 voordat de harde plek echt weg is! Succes!

2 jaar geleden
Heb je ook een wit puntje op je tepel? Dan voor het kolven de huid weker maken, dan kan het kanaal open gaan. Vroeger zeiden ze ook weleens doorprikken met een steriele naald.
Verder zou ik inderdaad ook het voorover hangen proberen 😅.

2 jaar geleden
Misschien toch je kindje een keer aanleggen? Enkel kolven kan soms juist verstopte melkklieren veroorzaken. Overigens worden masseren en zoveel mogelijk de borst legen sinds kort juist afgeraden, zie https://www.borstvoeding.nl/uitdagingen-bij-borstvoeding/borstontsteking-hoe-ga-je-er-mee-om/

2 jaar geleden
https://www.borstvoeding.nl/uitdagingen-bij-borstvoeding/borstontsteking-hoe-ga-je-er-mee-om/
—————
Nieuwe inzichten
Sinds kort zijn er nieuwe inzichten over het voorkomen en verhelpen van borstontsteking. En die zijn behoorlijk verwarrend, omdat ze haaks staan op wat altijd werd gezegd.
We zetten de nieuwe informatie hieronder op een rijtje.
De belangrijkste punten: massage wordt NIET meer aangeraden.
Er zit geen verstopping IN een melkkanaaltje wat eruit gemasseerd moet worden en de borst hoeft NIET zo veel mogelijk te worden geleegd. Dit is de nieuwste info (zomer 2022) en het kan dus heel goed dat je overal wat anders leest, wat flink tegenstrijdig kan zijn.
————-
Ik had zelf een dikke knobbel onder m’n oksel, maar na 5 dagen koelen/verwarmen gaat het al een stuk beter.
Succes! 🍀