17 Reacties
één maand geleden
Ik volg mee, wil mijn dochter ook twee dagen per week naar opvang doen, maar heb nog geen keuze gemaakt tussen gastouder en kinderdagverblijf
één maand geleden
Alleen maar voordelen, heb eigenlijk geen nadelen.
Ze gaan er blij naar toe. Ze leren veel. Zoals praktische dingen, namen van kleuren of opruimen bijvoorbeeld, maar ook mbt samen spelen en hoe zich te gedragen in een groep. Ik heb af en toe tijd voor mezelf en vooral voor m'n werk (wat mij ook veel voldoening geeft).
Waarom twijfel je? Waar zit je mee?
één maand geleden
Voordeel: het is er superleuk, onze zoon vindt het er fantastisch, hij leert er heel veel, waaronder dus deel van een groep zijn en wat daar bij komt kijken, en ze denken ook mee over zijn ontwikkeling (zo zijn een logopedist en fysiotherapeut verbonden aan ons KDV). En nog veel meer voordelen.
Nadeel: duur 😂 maar daarvoor krijgen we e gelukkig toeslag
één maand geleden
Reactie op AmyAnoniem
Alleen maar voordelen, heb eigenlijk geen nadelen.
Ze gaan er blij naar to ...
Ik twijfel omdat ze nu best eenkennig is, dus waarschijnlijk moeite zal hebben met wennen. Daarnaast kan ze nog niet zelfstandig slapen. En zie ik er misschien ook tegen op dat ze de eerste paar maanden veel ziek zal zijn. Daarentegen denk ik dus wel dat ze de uitdaging nodig heeft en ze het heel leuk zal vinden om met leeftijdsgenootjes te spelen. Op dit moment zit ze de dagen dat ik werk thuis met oma.
één maand geleden
Ik zie veel voordelen, het grootste nadeel vind ik dat mijn dochter best gevoelig is en vaak moe en overprikkeld thuiskomt van de opvang. Ze vindt het er wel heel leuk, is altijd blij als we daar aankomen en om haar vaste leidsters te zien.
Wel nog een tip (als kinderpsycholoog zijnde) breng haar alleen weg als je er ook echt achter staat, als je haar wegbrengt met het gevoel 'dit is niet goed voor jou' oid, gaat je kind dat ook voelen en veel moeilijker daar achterblijven. Als je haar met een overtuigde 'ja' kan brengen (ondanks dat ze best zal huilen bij het afscheid nemen) voelt je kind ook dat vertrouwen.
één maand geleden
Ik zie ook eigenijk alleen maar voordelen. Onze dochter van nu 15,5 maand gaat nu sinds 1 maand heen.
Als ik der van de fiets af til een neerzet loopt ze zelf al meteen naar de deur toe. En als we binnen zijn gaat ze lekker de ruimte in en aan tafel zitten en gaat ze zwaaien.
Nu ook qua spraak merk ik wel verschil in hoe ver onze dochter is en de dochter van een vriendin die wat ouder is maar toch minder probeert te praten.
Wat me nu ook opvalt is als der drink beker leeg is of ze heeft der broodje op dat ze der bord op de keuken wil zetten. Nu net vandaag stonden onze borden nog op tafel en stapelde ze die op elkaar en wou ze naar de keuken brengen.
Kortom denk ik dat et qua ontwikkeling zeker voordelen zijn en ook het leren spelen met andere kindjes
één maand geleden
Reactie op Nvdkk
Ik twijfel omdat ze nu best eenkennig is, dus waarschijnlijk moeite zal heb ...
Ik denk dat een opvang dan juist een goed idee is, zij hebben ervaring en manieren om met die eenkennigheid en het slapen om te gaan. Thuis slaapt onze jongste ook slecht, maar op de opvang niet en slaapt ze zelfs zonder speen (dat lukt hier nog niet). Het is echt een kwestie van wennen even. En, in mijn ervaring, hebben de medewerkers echt het beste met je kleine voor, komt echt goed!
één maand geleden
Reactie op Solanum
Voordeel: het is er superleuk, onze zoon vindt het er fantastisch, hij leer ...
Ja, dat is het enige nadeel inderdaad, eens! En dat die toeslag zo ingewikkeld in elkaar zit, wat een systeem...
één maand geleden
Allemaal voordelen. Ze eet daar beter, daar doet ze één dutje, veel spelen dus goed moe s avonds en snel in slaap vallen en we horen ze niet meer 🙈 ze leert daar ook dingen, ook liedjes van daar die ze fantastisch vindt. Plots kon ze haar lichaamsdelen tonen terwijl ik het nog nooit had geoefend. Er zit daar ook structuur, terwijl thuis is het soms heel druk maar de crèche brengt structuur, ook in ons leven. 😅
één maand geleden
Voordeel:
- Ze heeft een soort tweede thuis daar, leert andere volwassenen vertrouwen en samen spelen (en delen) met kindjes;
- Ze is daar echt zo vrolijk en blij. Heb haar nog nooit huilend achtergelaten;
- Ze leert ontzettend veel en is in zeker opzicht daar echt een ander kind. Slaapt daar wel in een eigen bedje bijv. terwijl ze dat thuis echt niet lukt en ze eet en drinkt daar alles. Thuis wil ze enkel melk 😅😂
Nadeel: Ik mis dr soms enorm, zelfs als ik werk. Zou het liefste fulltime van dr genieten.
één maand geleden
Ik vind de voordelen zeer groot. Structuur, prikkels, tradities/traktaties, interactieve spelletjes en activiteiten in groepen, leuke buitenspeelplek, ander speelgoed dan thuis, muziek, thema-weken, etc... Nadeel op korte termijn is de eindeloze stroom aan virussen. Voordeel op lange termijn is dan wel weer veel antistoffen tegen vanalles en nog wat ;)
één maand geleden
Ons zoontje gaat vanaf dat hij 5 maanden oud is elke vrijdag naar de opvang! Wij zijn hier heel tevreden over.
De voordelen:
- hij is heel sociaal, kan goed met andere kindjes en is niet bang voor vreemde mensen
- hij slaapt en eet bij de opvang altijd goed (soms zelfs beter dan thuis)
- hij slaapt eigenlijk overal goed. (Zijn nu op vakantie op Curacao en slaapt hier ook hartstikke goed!) ik denk dat dit deels ook komt door de opvang
- hij leert en ontwikkeld zich snel mede door de opvang
- de opvang is heel stabiel. M.u.v. Feestdagen kan je er altijd terecht. Dit in tegenstelling tot opa’s / oma’s / andere oppas die ziek kunnen worden / vakantie of andere omstandigheden.
- ik vind de dames bij de opvang erg lief en m’n zoontje heeft een vaste juf en daar is die heel gek op! (Eigenlijk op allemaal maar op haar het meeste) altijd enthousiast zwaaien en kroelen met ze! Leuk om te zien!
- ik vind het goed dat ons zoontje door meerdere mensen dingen leert. It takes a village…
Nadelen:
- ik mis hem echt wel als ik aan het werk ben! Maar soms is het ook fijn om even aan het werk te zijn, heel wisselend.
- het is heel duur. Er is eigenlijk nauwelijks tegenaan te werken.
- je weet nooit 100% van de tijd wat er met je kindje gebeurt.
één maand geleden
Alleen maar voordelen zo goed voor een kindje om met andere kindjes samen te zijn het enigste wat ik als nadeel ondervonden heb is dat mijn zoontje op en af ziek is maar ik denk ook maar zo dan bouwt hij wel zijn immuunsysteem op ☺️🤗