134 Reacties

2 jaar geleden

Dit was de beval plan bij mijn dochter. Ik moet em nog even aanpassen maar er zal niet veel veranderen aan de wensen die ik nu heb bijna wel het zelfde zijn. Werd mij verteld zo weinig mogelijk tekst omdat ze geen zin hebben om hele teksten te moeten lezen dus heb het zo leuk mogelijk gemaakt maar wel zo duidelijk mogelijk haha

2 jaar geleden

Ik had hem bij de eerste bevalling niet en was daar ook heel blij om want het liep totaal anders. Ik denk dat ik me anders aan dat plan vastgepind had. Dus ook dit keer maak ik geen plan. Ik had toen, en nu weer, mijn vriend geïnstrueerd dat ik niet gehecht wilde worden door de stagiaire van de verloskundige en dat ze alles mochten doen om het kind gezond op de wereld te zetten. Enige wat ik nu toevoeg bij hem is dat ik graag een ruggenprik wil.

2 jaar geleden

Reactie op Logootje

Ik had hem bij de eerste bevalling niet en was daar ook heel blij om want h ...
Sluit me hier volledig bij aan.

2 jaar geleden

Reactie op Logootje

Ik had hem bij de eerste bevalling niet en was daar ook heel blij om want h ...
Maar dat kan je toch ook in je achterhoofd houden? Ik had wel een plan, al noemde ik het mijn geboortewensen. Daar is bijna niets van uitgekomen. Dit keer ga ik gewoon nog een keer hetzelfde plan indienen. Dat beschrijft mijn soort van ideale situatie. Ik hoop dat het uitkomt, en anders ook goed. Het loopt dan zoals het loopt

2 jaar geleden

Dit is/was de mijne

2 jaar geleden

Reactie op Momo96

Maar dat kan je toch ook in je achterhoofd houden? Ik had wel een plan, al ...
Mee eens. Ik had bij beide kinderen een wens met als in gedachten mee dat het anders kan lopen. De eerste liep totaaaaal anders, maar de 2e bevalling hebben we alles zo kunnen doen wat mijn wensen waren echt een droom bevalling. Ik geef het nu ook weer aan en loopt het anders dan kan dat want geen 1 bevalling is het zelfde maar als het wel kan hoe fijn dat ze dan jou wensen weten

2 jaar geleden

Ik heb het gebruikt om na te denken over de bevalling op een manier waarop ik er eeder nog niet over nagedacht had. En daarna het 'plan' ingevuld met het oog op spoed. Wie maakt beslissingen (over de baby en over mij) als ik het niet kan, wie blijft bij de baby, wie moet gebeld worden mocht er last minute iets met mijn man gebeuren etc.

2 jaar geleden

Reactie op Momo96

Dit is/was de mijne
Haha wat had ik dan een simpel briefje. Heb je dit zelf helemaal gemaakt? Ziet er echt leuk uit zo 😁

2 jaar geleden

Reactie op MLE21

Haha wat had ik dan een simpel briefje. Heb je dit zelf helemaal gemaakt? Z ...
Deze heb ik zelf gemaakt. Vind ik leuk om te doen. En bij de eerste ook nog genoeg tijd voor 😂🤭

2 jaar geleden

Reactie op MLE21

Haha wat had ik dan een simpel briefje. Heb je dit zelf helemaal gemaakt? Z ...
Hahahahaa bij mij stond er ook alleen: - vader (naam) knipt navelstreng - liefst afpraten van ruggenprik, wel doen indien nodig - bevalling vindt plaats waar het op dat moment nodig is Tadaaaa bevalplan klaar

2 jaar geleden

Reactie op Momo96

Deze heb ik zelf gemaakt. Vind ik leuk om te doen. En bij de eerste ook nog ...
Mijn plan was wel een beetje vergelijkbaar met de jouwe qua wensen. Maar dus wel gewoon handgeschreven haha. Had alleen niks over foto’s en over de cordring maar die komt er nu toevallig wel op 😄

2 jaar geleden

In een bevalplan heb je ook ruimte ook gewoon praktische dingen in te zetten. Ik heb dan ook even naar het bevalplan van ons 1e kindje gekeken. Wij hebben er oa ingezet wie wij zijn, en wat wij graag zouden zien op bv het gebied van communicatie; ingelicht willen worden over handelingen en welke gevolgen dit kan hebben zodat ik, of mijn partner op basis van deze informatie een besluit kan maken. Wij hebben er ook ingezet dat we heldere communicatie willen en niet onder druk willen gezet worden omdat dit slecht bij ons werkt. Maar ook gewoon dat we willen dat de navelstreng door de vader door geknipt wordt, uit laten kloppen, 1e uur niet wegen etc maar pas daarna. Aankleden door de vader en dat we graag fotos wouden hebben. Uiteindelijk is het bij ons uitgelopen op een keizersnede en heeft in onze ogen de verloskundige die ons eerst begeleid heeft van de verloskundige praktijk ons plan wel door gelezen maar we leken niet dezelfde taal te spreken. Als ik nu terug kijk op de bevalling en het plan heeft de verloskundige zich aan niks gehouden en dit hebben wij ook geuit. Daarnaast heeft het ziekenhuis ons plan niet eens gelezen omdat de verloskundige deze niet overhandigd heeft. Ik denk wel dat het goed is om na te denken over wat je wensen zijn in hoofdlijnen en in hoeverre je er waarde aan hecht. Ik ga zeker weer een plan schrijven maar wat denk ik nog belangrijker is dit plan ook goed bespreken met de hulpverlener. Zodat de hulpverlener echt weer wat jij belangrijk vind maar ook wie jij bent

2 jaar geleden

Ik heb hem even een beetje geanonimiseerd, maar dit is die van mij 1/3

2 jaar geleden

2/3

2 jaar geleden

3/3

2 jaar geleden

Paar tips: Kort en krachtig verwoorden van wensen Mogelijke scenario's meenemen in overwegingen Plan is een plan, geen keiharde wet. Uiteindelijk gaat het om gezondheid van moeder en kind en helaas verloopt een bevalling/geboorte niet altijd soepel Kopie in je tas, dan kun je die altijd nog laten lezen mocht je overgedragen worden

2 jaar geleden

Denk vooral belangrijk om communicatie goed af te spreken, met jou of je geboortepartner overleggen als er iets van een ingreep wordt voorgesteld. Wat wil je in de ideale situatie wel/niet en wanneer wijk je daar van af? Kort, bondig en vooral duidelijk. Zeg jij alleen een bepaalde ingreep wanneer het nodig is, wanneer vind jij het dan nodig? Als je kindje in nood is? Wat is nood voor jou? Als je teveel bloed verliest? Hoeveel ML vind jij teveel? Etc. En zorg dat je geboortepartner dit allemaal weet. Ik was bij de eerste echt niet in een praat modus dus die communicatie lag echt bij hem.

2 jaar geleden

Reactie op Manonnaa

Denk vooral belangrijk om communicatie goed af te spreken, met jou of je ge ...
Ik denk niet dat het als leek echt in te schatten is wat nood is (oke dat misschien nog wel). Maar ML bloed? Daar komt veel meer bij kijken. En er is gewoon een richtlijn voor. Bovendien kunnen ze dat absoluut niet altijd nauwkeurig meten aangezien je ook intern kan bloeden.

2 jaar geleden

Reactie op Momo96

Ik denk niet dat het als leek echt in te schatten is wat nood is (oke dat m ...
Als je je er niet in verdiept niet. En dat hoeft ook niet als je dat niet wil. Ja er zijn richtlijnen, maar die zijn in veel gevallen niet per se op iets relevants gebaseerd. Zoals 1cm ontsluiting per uur bv. En zo is er ook info te vinden over vanaf hoeveel ML het gevaarlijk is, wat overigens in jouw geval misschien wel minder is dan de richtlijn als jij weet dat je snel slecht gaat als je buisjes bloed moet laten tappen bijvoorbeeld. Er is genoeg info te vinden over richtlijnen en interventies en wat de (risico) cijfers en (on)logica erachter is. En als je daar niet over na wil denken dan is dat ook een keus. Ik vind het persoonlijk fijn om te weten hoe het geboorteproces verloopt en wat het effect van bepaalde interventies daarop kunnen zijn. Dan kan ik een betere keuze maken als dat nodig is. Maargoed ik heb al een bevalling achter de rug die een stuk beter had kunnen verlopen en ik snap dat veel vrouwen die voor de eerste keer gaan bevallen hier anders naar kijken. Deed ik ook de eerste keer.

2 jaar geleden

Hey! Ik heb een bevalplan gemaakt met de icoontjes van cardemom! Kun je gratis downloaden