45 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op TS30
Mijn echtgenote is de vorige twee keer ingeleid, en nu wordt het een natuur ...
Snap ik ook wel. Ik ben een giga controlfreak en ergens vond ik de gedachte van een bevalling dus juist heerlijk omdat ik het wel móet loslaten. Vond inleiden toen ook helemaal niet leuk, geen voortekenen gehad niks. Nu weet ik ook niet goed wat te verwachten, hoe het start, of het start 🙊 spannend voor jullie, vindt ze het zelf wel fijn?
2 jaar geleden
Zelfde wens!
Ik ga vragen of ze me tzt regelmatig willen proberen te strippen.
Waarom wil je graag echt voor 40 weken?
Meeste spontane bevallingen zijn pas na 40 weken
2 jaar geleden
Reactie op Hannelore13
Zelfde wens!
Ik ga vragen of ze me tzt regelmatig willen proberen te stri ...
Omdat ik liever ook geen kindje van 4,5 of 5 kilo wil baren als het niet hoeft 🙊 toch iets minder kans op gedoe als ze ietsje kleiner is. Vanaf wanneer denk je aan strippen? Ik heb hem met 39+4 staan maar denk als ik tegen die tijd nog niks voel ik toch ga bellen voor misschien eerder… ik vind het nu ook wel heel spannend omdat ik vorige keer helemaal geen voorweeen etc had, geen idee hoe een startende bevalling zou kunnen voelen
2 jaar geleden
Kijk eens op insta… bevallen als een baas… van niravandijk
Vrijegeboorte ook op insta…
Natuurlijke manieren om een bevalling op te wekken…. Wat zou kunnen helpen
Bijvoorbeeld…
Zelf klaarkomen maar ook juist het sperma van je partner…
Tepelmassages/kolven.
2 jaar geleden
☝🏻. De vorige keer ingeleid bij 38+5 vanwege extreme bekkenpijn. Ik hoop zo op een natuurlijke bevalling nu, de pijn is nu veeeeel minder (en mijn kindje minder groot, nu mooi gemiddeld en de vorige keer P90). Zit vandaag precies op 37 weken. Hopelijk komt de kleine binnenkort uit zichzelf.
2 jaar geleden
Reactie op Echo2
Dit is mijn eerste zwangerschap dus heb nog geen ervaring, maar vraag mij w ...
Omdat "mensen vinden" dat het niet natuurlijk is om ingeleid te worden.. Veel zeggen dat de bevalling heftig was. Maar ik betwijfel of ze een normale bevalling ook heftig vonden.
Ik ben ingeleid, of nou ja, ik was in 't ziekenhuis voor inleiding, met dat ze de vliezen wouden breken, braken ze uit zichzelf. Ze gebruiken een naald daarvoor, maar die zat nog in de verpakking gaha. Met dat de weeën opwekkers wouden opstarten, kreeg ik persdrang en zat ik opeens op 9,5 cm.. 2x puffen en ik zat op 10.
Mijn inleiding ging in mijn ogen perfect. Maar veel en vaak zegt men dat je lichaam nog niet klaar is voor bevallen en dat 't daarom heftiger ervaren word.
Ik ben meer 't type dat denkt.. Elke bevalling is anders, en iedreen ervaart het anders, waardoor niets te vergelijken is.
En dat 't zo natuurlijk mogelijk moet, ik weet niet of dat nou zo veel beter is. Als je door zo natuurlijk mogelijk 48 uur bezig bent, totaal uitgeput je kraamweek in gaat, en je dus bekaf bent.. Dan maar liever wat sneller met wat hulp bevallen.. En nog energie over houden voor de kraamweek en de rest van je leven...
2 jaar geleden
Bij mijn oudste ben ik ingeleid vanwege zwangerschapsdiabetes. Ik vond persoonlijk het inleiden erg heftig omdat ik direct reageerde op de weeënopwekkers. Ik zat vrijwel meteen in een weeënstorm en voelde niet wat ik moest doen. De ene naar de andere wee kon ik niet verwerken. Toen het tijd was om de persen voelde ik niet wat mijn lichaam op dat moment moest doen.. 😅
dit was een bevalling van in totaal 3 uur en een kwartier.
De tweede zwangerschap weer een grote baby p98 maar geen zwangerschapsdiabetes dus ik mocht natuurlijk bevallen! Met 40+3 ben ik thuis bevallen. Ook een hele snelle bevalling van in totaal maar 2 uur maar deze keer voelde ik alles heel goed aan. Ik kon de weeën rustig wegpuffen. Ik heb nog gegeten en gedoucht en na 1 keer persen was ze er al. Geen scheurtje en niks er aan over gehouden. Alles was in de rust wat ik ontzettend prettig heb ervaren. De verloskundige was net 5 minuten binnen en heeft haar letterlijk alleen maar hoeven aan te pakken😂 de kraamhulp was te laat.
Nu ben ik zwanger van de derde en realiseer me enorm dat ook deze bevalling weer heel anders kan verlopen. Tot vorige week lag hij nog in stuit maar inmiddels is hij gelukkig gedraaid en zo goed als ingedaald. Ik zou zeggen laat het allemaal rustig op je afkomen en probeer aan te geven wat jij fijn vind op welke wijze je bevalling ook maar zal verlopen. Ik hoop dat je een fijne bevalling mag hebben waar je positief of terug kan kijken🥰
2 jaar geleden
Reactie op SMONN
Omdat ik liever ook geen kindje van 4,5 of 5 kilo wil baren als het niet h ...
Strippen heeft alleen nut als je al ontsluiting hebt. Als je nog potdicht zit, kan strippen niet. Dus stel je er ook niet TE erg op in 🤭
2 jaar geleden
Reactie op SMONN
Omdat ik liever ook geen kindje van 4,5 of 5 kilo wil baren als het niet h ...
Snap ik!
Bekende had hetzelfde, ook 2x grote baby. Wilde op 39.4 gestript, maar bleek al ongemerkt rond te lopen met 5cm ontsluiting! Dat is natuurlijk het ideale plaatje in dat geval.
Overleg eens met je vk of ze met 39.0 misschien ook al kunnen strippen. Evt 39.4 weer en indien nodig 39.6 ook weer.
Als je al ontsluiting hebt zou je ook kunnen vragen of ze (thuis) je vliezen willen breken. Nadeel daarvan is wel dat als het niets doet, je na 24h dacht ik medisch wordt. Vragen kost niks, en beslissing neem je samen met vk
Ik denk zelf pas na 40 weken aan strippen, ook omdat ik kleine kindjes maak blijkbaar.
2 jaar geleden
Reactie op Echo2
Dit is mijn eerste zwangerschap dus heb nog geen ervaring, maar vraag mij w ...
Een bevalling is eigenlijk een heel mooi ontworpen spel van hormonen: het liefdeshormoon oxytocine zorgt voor de weeën, maar ook voor het euforische gevoel en de liefde na de bevalling. Daarnaast stimuleert het de aanmaak van endorfine, dat weer als een natuurlijke pijnstiller werkt.
Bij een inleiding wordt er in veel gevallen gebruik gemaakt van synthetische oxytocine (weeënopwekkers). Deze zorgen er wel voor dat de weeën op gang komen, maar dit stofje kan niet door de hersenbarrière komen, waardoor het dus niet zorgt voor die extra voordelen. In sommige gevallen gaat het gebruik van synthetische oxytocine de aanmaak van natuurlijke oxytocine en endorfines tegen, waardoor je minder natuurlijke pijnstilling aanmaakt.
Veel mensen ervaren de weeën van een inleiding dus als veel heftiger, mechanischer en moeilijker om met ademhaling o.i.d. onder controle te houden, en hebben dus meer behoefte aan pijnstilling, wat weer kan leiden tot andere interventies.
Ik kan me dus voorstellen dat er veel mensen zijn (onder wie ik) die het liever natuurlijk op gang zien komen. MAAR er zijn ook heel veel mensen die hun inleiding als positief ervaren. Het is sowieso fijn dat het kan, en er is in wezen natuurlijk niks mis met pijnstilling of andere interventies. Het is denk ik vooral belangrijk om je goed voor te bereiden en te weten wat er kan gebeuren en wat dat voor jou betekent.
2 jaar geleden
Reactie op Littl-one
Omdat "mensen vinden" dat het niet natuurlijk is om ingeleid te worden.. Ve ...
Sorry maar jouw reactie is echt niet juist. Denk niet dat het fair is om onware info te verstrekken aan iemand die een oprechte vraag stelt.
Super fijn dat je je eigen inleiding positief hebt ervaren. Mocht het bij mij ook zover komen hoop ik uiteraard diezelfde ervaring te hebben.
De reden voor negativiteit rondom inleiding heeft in de meeste gevallen niet te maken met dat 'mensen vinden dat het onnatuurlijk is'. Verloskundigen zijn helemaal niet uit op oordelen wat wel of niet natuurlijk is en zelfs zij staan er meestal niet om te springen.
@echo2 ik zie hieronder een hele goeie uitleg staan over de aanmaak van endorfines etc. Dat is idd juiste informatie waar je denk ik naar opzoek bent.
2 jaar geleden
Reactie op Littl-one
Omdat "mensen vinden" dat het niet natuurlijk is om ingeleid te worden.. Ve ...
Voor alles geldt je weet nooit hoe het loopt. En een inleiding kan ook prima verlopen. Maar de nadelen van inleiden worden steeds meer besproken tov de voordelen van dit niet doen bij wel een indicatie (in mijn geval groot kind). Enorm fijn dat jouw bevalling wel goed is verlopen. Ik heb 2,5 dag over 2cm gedaan dus ja, mijn lichaam was echt nog niet klaar. Daarnaast heeft personeel geblunderd waardoor ik onnodig extreem veel pijn heb gehad. Had ik dat met natuurlijk ook gehad? Geen idee, alles kan. Maar het ene heb ik nu meegemaakt wil het andere graag ook
2 jaar geleden
Reactie op Hannelore13
Snap ik!
Bekende had hetzelfde, ook 2x grote baby. Wilde op 39.4 gestrip ...
Ja die periodes dacht ik ook. Maar ik dacht dat kaart ik tegen die tijd wel aan wie weet hoe ‘t loopt. Ik wil wel graag een ruggenprik dus mijn vliezen houd ik liever heel tot erna haha. Maar ik hoop dat ik gewoon poliklinisch zonder ruggenprik vlot kan bevallen. Droomwereld🤗🤗🤗
2 jaar geleden
Hier ook ingeleid bij het eerste kindje en nu 38 weken en ongeduldig aan het wachten tot het spontaan op gang komt haha. Ik merk zelf dat, ondanks de heftigheid van de inleiding (o.a. een weeenstorm), ik de voorspelbaarheid van de inleiding erg prettig vond.
Ik ben wel echt iemand die alles plant en zeker nu we al een zoon hebben rond wandelen, had ik het fijn gevonden om precies te weten wanneer de bevalling start, zodat we hem weg kunnen brengen.
Nu dus vooral ongeduldig en een beetje angstig wanneer het start haha.