20 Reacties

2 jaar geleden

En van bovenaf

2 jaar geleden

Zij aanzicht
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

En bovenaanzicht

2 jaar geleden

Ik zie zo niks bijzonders maar voel je een richel dan op het hoofdje? Wij hadden dat namelijk en toen laten checken maar was geen probleem. Nu voelt zijn hoofdje gewoon rond

2 jaar geleden

Zijaanzicht

2 jaar geleden

Vooraanzicht

2 jaar geleden

Bovenaanzicht

2 jaar geleden

Reactie op MLE21

Ik zie zo niks bijzonders maar voel je een richel dan op het hoofdje? Wij h ...
Ja je kan de richel duidelijk voelen. Is ook zichtbaar als zijn haar nat is haha. Bijkomend is dat zijn kleine fontanel al gesloten was voor 4 weken en dat is “ongebruikelijk voor deze leeftijd” (woorden van de neuroloog haha). Hier hebben dus al wat artsen naar gekeken en nu wordt het in de gaten gehouden of zijn hoofdje überhaupt groeit en of hij in de goede kanten groeit. Nu is zijn schedel nog qua vormen binnen wat normaal is. Wij moeten nu letten op vroege signalen van afwijkingen. Artsen kijken dus sowieso over 2 maanden weer, maar als het verkeerd groeit is hoe eerder hoe beter. Dus wel blij met wat vergelijking met andere baby schedeltjes :)

2 jaar geleden

Ik voelde zelf een flinke richel op haar achterhoofd, boven is t eerder een soort deuk langs de schedelrand. Bij ons zei CB dat t normaal is en waarschijnlijk gewoon wegtrekt, dat ze t de volgende keer weer controleren. Zie ook niks geks op je foto’s hoor!

2 jaar geleden

Bij onze dochter was er ook verdenking op te vroeg gesloten schedelnaden. Haar hoofdomtrek ging ineens van de middellijn naar de bovenstelijn op de groeicurve in 2 maanden tijd. Daarnaast had ze een flink uitstekend voorhoofd (frontal bossing, bootschedel). Uiteindelijk een CT-scan gehad en bleek gelukkig geen gesloten schedelnaden te zijn (inmiddels is ze 3 jaar en alles is weer 'normaal' gegroeid, wel nog steeds een groot hoofd haha). De medische term is craniosynostose en hier vind je er meer info over: https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/kinderhoofdjes/craniosynostose.php Daar staat ook uitgelegd welke vervormingen kunnen ontstaan bij een te vroeg gesloten schedelnaad (ligt eraan welke). Als het dit is, wordt je waarschijnlijk doorverwezen naar Nijmegen of Rotterdam (expertise centra craniosynostose). Behandeling is het beste voordat ze 1 jaar zijn, dus je hebt nog even de tijd om te kijken hoe het zich ontwikkeld! Kleine ongevraagd advies: Mijn dochter heeft een trauma over gehouden aan het ziekenhuisavontuur (met name de CT-scan in het lokale ziekenhuis die niet op de kinderafdeling was en dus niet kindgericht/kindvriendelijk). Gebeurd natuurlijk niet bij elk kindje, maar zorg dat jij en je kindje goed begeleid worden. Elk ziekenhuis heeft een pedagoog/pedagogisch medewerker die gericht is op het kind vriendelijk laten verlopen van medische 'ingrepen', vraag daarna als deze er niet standaard bij is. Met name als onderzoeken buiten de kinderafdeling plaatsvinden.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Ter aanvulling, zoontje van een vriending had wel een gesloten schedelnaad en is in Rotterdam geopereerd. Alles goed gegaan, hij herinnert zich er niets van en het herstel was super snel (sowieso bij die kleintjes). Ook geen ziekenhuistrauma overigens ;). Hij is inmiddels een vrolijke gezonde jongen van 5 jaar. Moet wel nog jaarlijks op controle, maar dat is eigenlijk altijd gewoon goed.

2 jaar geleden

Reactie op Au3-20

Bij onze dochter was er ook verdenking op te vroeg gesloten schedelnaden. H ...
Dank je wel voor het delen van je ervaring en het positieve bericht van je vriendin! Ik was inderdaad al bekend met de termen en zou hier ook gaan om een bootschedel als er een afwijking is. De arts in het lokale ziekenhuis heeft inderdaad contact gehad met het Erasmus in Rotterdam en die hebben dus voorgesteld nog 2 maanden goed in de gaten te houden. Fijn te horen dat zelfs met CT-scan de uitslag ook gewoon goed kan zijn. Dank ook voor de tip mbt trauma. Onze oudste heeft ook een ziekenhuis trauma opgelopen toen hij 10 maanden was en met RS in het ziekenhuis lag. Ga proberen om niet weer in die valkuil te stappen mocht het ooit nodig zijn. Echt fijn om te weten wat de opties zijn en waar je naar moet vragen dan!

2 jaar geleden

Reactie op Nienetjuhh

Dank je wel voor het delen van je ervaring en het positieve bericht van je ...
Fijn dat je alle info al hebt gekregen! En het blijft inderdaad een verdenking tot de CT-scan, dat geeft de bevestiging of de schdelnaad dicht is of niet. Dus ik hoop dat zijn hoofdje zich verder 'normaal' ontwikkeld en het geen dichte schedelnaad is! 🤞 En wat heftig van de oudste! Hopen dat het met goede begeleiding dit keer voorkomen kan worden. Veel sterkte in deze onzekere tijd en ik hoop natuurlijk dat ze over twee maanden zeggen dat het niet meer opgevolgd hoeft te worden 🙂

2 jaar geleden

Ik volg Foto van TS had foto van ons kunnen zijn qua vorm etc. Tijdens zwsp veel groeiecho's gehad, en telkens viel mij op dat de schedel niet de vorm van het voorgedrukte lijntje had, maar langer en smaller was. Over anderhalve week voor het eerst naar cb, benieuwd of men er wat van zegt

2 jaar geleden

Reactie op Hannelore13

Ik volg Foto van TS had foto van ons kunnen zijn qua vorm etc. Tijdens z ...
Opzich is de vorm (nog) niet raar. Alleen de richel en gesloten fontanel wel. Ik kan je evt wel even persoonlijk berichtje sturen. Heb inmiddels foto’s met wat eigenaardigheden gemaakt. Maar hoop dat het gewoon vanzelf lekker goed groeit :)

2 jaar geleden

Reactie op Au3-20

Fijn dat je alle info al hebt gekregen! En het blijft inderdaad een verden ...
Dank je wel!! Ik hoop gewoon dat het idd over 2 maanden klaar is en alles goed. Ze groeien zo ongelooflijk hard dus kan een hoop veranderen komende weken.

2 jaar geleden

Reactie op Nienetjuhh

Opzich is de vorm (nog) niet raar. Alleen de richel en gesloten fontanel we ...
Graag! Heb verzoek gedaan

vorig jaar

Hoe gaat het nu met zijn hoofdje?

vorig jaar

Reactie op Misssuuzz

Hoe gaat het nu met zijn hoofdje?
Gedurende zijn controle maanden werden nog wat schedelnaden heel erg zichtbaar. De kroonnaden en pijlnaad waren dikke richels. Hij ontwikkelde echter geen gekke bollingen op andere plekken of een scheef hoofd. Dus hebben ze geconcludeerd dat ze niet vergroeid zijn 😊. Het zou dus moeten rechttrekken in komende 1 a 2 jaar. Via CB wordt wel extra gecheckt of schedeltje blijft groeien. Verder geen kinderarts meer 😄