8 Reacties
2 weken geleden
Hier een vergelijkbaar verhaal! Wij maken onze zoon nu om uiterlijk 16.00 wakker. Hij is dan inderdaad vaak even boos, maar dat is maar kort. En daarna valt hij tussen 19.00/19.30 zonder problemen weer in slaap
2 weken geleden
Van hoelaat tot hoelaat slaapt je zoontje? Misschien dat je het iets navoren kan schuiven, zodat de wakkertijd na de middagdut wat langer is of proberen 2 uurtjes te laten slapen ipv 3? Hier slaapt ze ook nog 3 uur in de middag, max tot 16u en gaat vaak rond 19.30u naar bed zonder problemen, soms is ze meteen stil en soms is nog aan het kletsen.. kletsen/spelen is ook een vorm van ontprikkeling en als hij toch in bed blijft en uiteindelijk in slaap valt is er geen probleem toch?
2 weken geleden
Drie uur slapen in de middag is best lang. Probeer het eens in te korten naar maximaal 2 uur (en later eventueel naar 1,5 uur). Kijk dit een weekje aan om te zien of hij 's avonds sneller in slaap valt. Als hij aan 1 tot 1,5 uur slaap genoeg zou hebben, zou hij het dutje misschien helemaal kunnen overslaan, maar voor nu lijkt inkorten de beste eerste stap. Mijn zoontje stopte kort na zijn tweede verjaardag met middagdutjes, maar elk kind is natuurlijk anders.
2 weken geleden
Is het erg als hij in de avond wat later naar bed gaat of iets later gaat slapen? Onze oudste slaapt ook nog regelmatig 2-3 uur. Vooral als hij druk gespeeld heeft of lang buiten is geweest. Vervolgens gaat hij in de avond rond 20.30 naar bed. Voor hem werkt dat heel goed. Als hij niet of heel kort slaapt is hij de hele avond chagrijnig, ookal gaat hij om 19.00 uur naar bed. Bij een nog wat langer dutje en dan wat later naar bed is hij de hele dag gezellig en gaat hij goed slapen.
Na het dutje eerder wakker maken proberen wij zo veel mogelijk te vermijden, dan wordt hij meeeega grumpy wakker en dat houdt soms ook echt uren aan.
3 dagen geleden
Reactie op Juliaaaaaaa
Is het erg als hij in de avond wat later naar bed gaat of iets later gaat s ...
Zelfde ritme hier. Mijn dochter slaapt s middags ook vaak nog 2,5 uur en ligt er 20.15 in. Slaapt meestal rond 20.30 uur. Wordt dan rond 8 weer wakker als ze niet naar school hoeft.
2 dagen geleden
Hier is het middagdutje ongeveer 2 uur, maar ze slaapt dan pas rond 20.30 uur. Ik breng haar wel gewoon om 19.00 uur naar bed en dan gaat ze daar rustig spelen, kletsen of zingen. Prima toch? Als ze de middagdut overslaat omdat we ergens zijn (ze slaapt niet in iets anders dan een bed) en ik breng haar naar bed dan slaapt ze wel om 19.00 uur. Ze maakt ongeveer dezelfde uren slaap op 24 uur.
Ik heb liever een kind dat ‘s avonds lekker vrolijk speelt in bed, zelf gaat slapen en niet zo chagrijnig is aan het eind van de dag omdat ze een middagdut heeft gehad.
Ik begrijp oprecht niet waarom kinderen wakker worden gemaakt als het ritme prima past en ze daarmee vrolijk zijn.