17 Reacties

2 jaar geleden

Ik volg! Mijn man staat op het punt de wasbare luiers op te geven, hierom en ik wil dat echt niet. Helaas nog niet het ei van Columbus gevonden hier…

2 jaar geleden

De charcoal inlegger neemt niet bijster veel op. Beter voeg je iets van hennep toe, met er bovenop katoen. Wij gebruiken voor de nacht een Anavy voorgevormde luier (de gewone, niet de nachtluier) of een Alvababy voorgevormde luier met daarin een Blumchen 4 laagse hennep booster half dubbelgevouwen, daar bovenop een dunne hennep inlegger van Huda en daar bovenop een katoenen spuugdoekje. Over de luier gebruiken we een wolbroekje, die neemt ook nog wat vocht op bij natte nachten. Hier houdt ze het van 19.00-7.30 uur mee vol met 2 a 3 voedingen in die tijd.

2 jaar geleden

Nog een tip: kijk ook goed in de ochtend hoe de plas verdeeld is over de luier. Is de hele luier doorweekt, dan heb je te weinig absorptie en moet je meer/andere boosters gebruiken. Daarbij neemt hennep het meeste op, daarna bamboe, dan katoen/microvezel. Is de luier aan bijvoorbeeld de voorkant doorweekt maar achter nog droog, dan moet je zorgen voor een betere urineverdeling door een katoenen laag bovenop te leggen. Hennep en bamboe nemen wat trager op dan katoen, waardoor bij een grote plas de urine kan doorlekken. Katoen neemt snel urine op en kan dit probleem dus verhelpen. Door katoen bovenop te leggen kan deze bij een grote plas snel de urine opnemen en een bamboe/hennep laag eronder kan daarna dan de urine uit de katoenen booster opnemen.

2 jaar geleden

Dank voor jullie reacties zover! Ik ga in ieder geval hennep inleggers bestellen om uit te proberen. Katoen bovenop doe ik vaak wel of een hydrofiel. Het gaat inderdaad om meer absorbsie, het hele broekje is nat Incl kind voor, achter en boven en onder 🙈

2 jaar geleden

Wolluiers als overbroekje werkt super goed

2 jaar geleden

Reactie op nena33

Wolluiers als overbroekje werkt super goed
Ik lees dat je die dan elke keer moet behandelen met lanoline. Hoe vaak doe je dit?

2 jaar geleden

Reactie op Joyce23

Dank voor jullie reacties zover! Ik ga in ieder geval hennep inleggers best ...
Dan zal hennep hopelijk het verschil gaan maken! Ik kan die van Blumchen aanraden, de 4 of 5 laagse is dat, ik heb ze via Nappy's besteld. Over de wolbroek: wol heeft een antibacteriële functie waardoor je het niet vaak hoeft te wassen. Na gebruik goed laten luchten en dezelfde avond is het alweer schoon en ruikt het alleen nog maar naar wol en lanoline. Alleen na het wassen moet je het opnieuw lanoliseren. Wij zijn hier vrij lui in haha, ik was de wolbroek als deze niet meer fris ruikt na een hele dag luchten (kan goed pas na 3 a 4 maanden zijn) of als hij niet meer goed waterdicht is (pas 1 of 2 keer gehad na 2,5 jaar, ze worden van zichzelf steeds meer waterdicht door vervilting). Een nieuwe wolbroek is nog niet vervilt er daardoor minder waterdicht van zichzelf. Dan is het wel goed om de broek 3x te lanolisen (hoeft tussendoor niet gewassen of gedroogd te worden, gewoon oude lanoline oplossing wegdoen, nieuwe aanmaken en de kletsnatte wolbroek voor de volgende ronde erin).

2 jaar geleden

Reactie op Yvonne79

Dan zal hennep hopelijk het verschil gaan maken! Ik kan die van Blumchen aa ...
Hoop ik ook! Het wolbroekje klonk als heel veel werk maar als het maar eens in de zoveel weken hoeft is wel het proberen waard. En alleen de eerste keer 3x lanoliseren en daarna 1 keer?

2 jaar geleden

Reactie op Joyce23

Hoop ik ook! Het wolbroekje klonk als heel veel werk maar als het maar ee ...
Ja, als ik hem na zoveel weken/maanden gebruik was, lanonliseer ik m erna 1x. Hij is dan vaak ook al aardig vervilt en je wast niet alle oude lanoline eruit dus dan is 1x voldoende. Het meeste werk zit in het wachten tot de wolbroek droog is eigenlijk haha. Ik was de wolbroek met de hand in een emmer met wolwasmiddel en koud water. Paar minuten de wolbroek in uitknijpen en daarna goed uitwringen met de hand. Water koken, lanoline met kokend water en een flinke scheut babywasgel (kruidvat eigenmerk bijvoorbeeld) mengen tot de lanoline is gesmolten en het water witgeel is, al roerende aanlengen met koud water, overgieten in een emmer, nog meer koud water erbij, wolbroek erin en dan 8 uur/een nacht laten staan. Evt herhalen en daarna de wolbroek goed uitwringen, tussen 3 a 4 hand-/theedoeken op de grond leggen en er een dansje op doen zodat het meeste water eruit is. Wolbroek even alle kanten op uitrekken en daarna liggend laten drogen. Na een dag of 2 a 3 istie droog en klaar voor gebruik! Hij voelt dan trouwens heel erg vettig maar dat is normaal, na één nacht gebruiken is dat zo goed als weg en heeft je kindje een heel zachte huid van de lanoline :)

2 jaar geleden

Reactie op Yvonne79

Ja, als ik hem na zoveel weken/maanden gebruik was, lanonliseer ik m erna 1 ...
Oja, en je kindje heeft geen striemen met een wolbroek! Vind ik ook erg fijn, het zit denk ik ook een stuk comfortabeler dan een overbroekje.

2 jaar geleden

Reactie op Yvonne79

Oja, en je kindje heeft geen striemen met een wolbroek! Vind ik ook erg fij ...
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Daar kan ik zeker wat mee. 😊

2 jaar geleden

Reactie op Joyce23

Ik lees dat je die dan elke keer moet behandelen met lanoline. Hoe vaak doe ...
Ik wel om de week. Maar het is op zich niet zo’n tijdrovend klusje. Weken en droogtijd is wel even, maar wat je zelf moet doen is niet veel werk

2 jaar geleden

Ik vind bamboe fijner. Ons zoontje draagt overdag LL maar 1 en in de nacht Totsbots. We doen een extra grote booster tussen de luier en het overbroekje in de nacht en dan is de absorptie voldoende. Onze oudste kreeg toen hij ouder werd last van striemen in de nacht, door een overbroekje dat 12 uur op dezelfde plek zat. Sinds een paar maanden gebruiken we een wolbroek en dat is super fijn. Ik zag er enorm tegenop, maar nu is het fijn. Ik was hem eens in de paar weken uit, overdag ligt hij binnenstebuiten te luchten. Alleen bij diarree is wol vervelend, want dan lekt het uit de binnenluier op de wolbroek en moet ik hem goed wassen en opnieuw lanoliseren. Bij ziekte krijgt hij voortaan dus weer even een gewoon overbroekje aan in de nacht.

2 jaar geleden

Ik lanoliseer trouwens niet volgens de instructie een hele nacht. Ik was eerst de wolbroek. Vervolgens meng ik in een apart glas heet water met de lanoline en wolwasmiddel (babyshampoo schijnt ook te kunnen). De helft giet ik uit over de ene kant van de wolbroek, de andere helft over de andere kant. Dan zit het vet al goed op de wol. Nog even de wol over elkaar wrijven zodat het overal zit. Dan voor het idee nog even weken in wat meer water en na een uur of twee stop uit de wastafel (vind ik fijner werken dan een emmer), wolbroek weer binnenste binnen, water uit de wolbroek drukken (nooit wringen) en dan in een handdoek rollen en het vocht in de handdoek drukken. In de zomer gaat drogen snel, in de winter helaas niet. Ik denk dat je zo’n wolbroek beter niet op de verwarming kunt leggen, maar heb dat nooit geprobeerd. Een van jullie wel?

2 jaar geleden

Hier drogen we de wolbroek liggend op een wasrek boven het trappengat. Door de natuurlijke luchttrek die daar doorheen gaat droogt het relatief snel. Maar in de winter kan dat wel tot 3 dagen duren.. we hebben twee wolbroeken dus komen daar prima mee uit. In geval van nood kan je altijd weer een overbroekje pakken tot de wolbroek droog en weer klaar voor gebruik is.

2 jaar geleden

Reactie op Marianne123

Ik lanoliseer trouwens niet volgens de instructie een hele nacht. Ik was ee ...
Nee ook geen ervaring mee. Leg in de winter het broekje in een warme ruimte te drogen zodat het wat sneller gaat.

2 jaar geleden

Inmiddels de hennep inleggers geprobeerd. Icm bamboe en een spuugdoekje 🥳. Luier wel helemaal doorweekt s ochtends maar kleren zijn droog gebleven. Dank voor de tips!