47 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb ervaring. Twee kinderen erin gehad en nu zwanger van de derde. Ik wil niks anders meer! Wij zijn naar luier consulent geweest. Echt een tip en is gratis!. Zo kon ik samen met mijn partner kijken hoe het nou precies werkt en welke merken en systemen je hebt. Wij gebruiken een tweedelig systeem. Een luier van stof met stoffen inleggers en luier kan dicht met klittenband en een overbroekje met klittenband, die voorkomt dat kleding nat wordt. Voordelen: - goedkoper. Wij hadden tweedehands pakket van iemand gekocht die ze alleen maar had gewassen en niet gebruikt. - ruikt fijner. Wegwerp luiers vind ik stinken.. ik ben gevoelig voor geur - minder rode billen want geen chemische wegwerpluier tegen de billen aan - kindje voelt duidelijker dat hij of zij plast en kan daardoor iets gemakkelijker zindelijk worden - bewezen beter voor het milieu, het wassen is daarin meegenomen. - bij mij kwamen spuitluiers er nooit doorheen langs de randen!! Nadelen: - in één keer veel moeten betalen - je moet wel wassen, kost je meer tijd. - omgeving/anderen kunnen sterke mening hebben. Denken dat het smerig is etc. Mijn schoonmoeder wil het bijvoorbeeld niet gebruiken bij oppasdag. Vindt het ingewikkeld lastig ofzoiets. Nou is het echt niet hoor ☺️ Onderweg: Heb je speciale waterdichte zakken met leuke printjes waar je de vieze/natte luier in kan bewaren. Zo kan je ook onderweg wasbare luiers gebruiken. Wij gebruiken geen droger. Dan gaan ze langer mee. We hangen ze altijd op aan een droogrek. Nog specifieke vragen?

2 jaar geleden

Reactie op Maadjuh

Ik heb ervaring. Twee kinderen erin gehad en nu zwanger van de derde. Ik wi ...
Wat zijn voor en na delen voor de baby ?

2 jaar geleden

Welk merk gebruiken jullie en hoeveel luiers hebben jullie ervan gekocht. Welke boosters en inlegvellen gebruiken jullie.

2 jaar geleden

Reactie op Lilymy

Wat zijn voor en na delen voor de baby ?
Voordelen vind ik dat kindje niets chemisch tegen de billen aan heeft. In wegwerpluiers zitten allerlei stofjes. Tenzij je heel veel wilt gaan betalen voor de meest duurzame wegwerpluier, dat kan dan heb je ook minder chemische of bepaalde stoffen tegen de billen. Daardoor heeft kindje minder snel rode billen. Een wasbare luier wordt wel nat. Een wegwerpluier neemt heel goed de plas op en voelt altijd droog. Een babytje heel lang in een hele natte luier laten liggen is ook niet comfortabel en kan dan juist weer averechts werken en wel weer rode billen veroorzaken. Er is hier wel een oplossing voor, je hebt speciale wol die je in de luier kan leggen en dat zorgt ervoor dat billen wat droger blijven in de luier. Heb ik eigenlijk alleen gebruikt wanneer kindje meer rode billen had vanwege zure poep. Ik gebruik zelf wasbare billendoekjes alleen met water. Neem de billen af en dep het altijd droog met hydrofiele doek. Zo gaan de billen weer droog een wasbare luier in. Kindje heeft iets minder bewegingsvrijheid aan het begin. Je ziet een verschil wanneer je na een wasbare luier een wegwerpluier aandoet. Dan werden mijn kindjes opeens een stuk wilder haha. Maar ik heb nooit het idee gehad dat ze ergens last van ervaarden, ze jammerden of huilden niet en leken rustig en tevreden ☺️. Ik heb het nu bij twee kindjes gebruikt.

2 jaar geleden

Reactie op Moeder1dochter

Welk merk gebruiken jullie en hoeveel luiers hebben jullie ervan gekocht. ...
Wij hebben Totsbots bamboozle. Maar ik zou echt kijken wat voor jezelf bij jou/jullie past. Nicht van mijn man gebruikt een ander merk, weet even niet welke, volgens mij Blumchen ofzoiets. Inlegvellen kopen we een rol bij Kaatje Katoen. Wij vinden die vellen iets te breed maar wel fijn. Er zitten scheurranden. Mijn man scheurt een heel stapeltje vellen en knipt ze in één keer in drieën volgens mij. Dus doen we er eigenlijk nog langer mee haha.

2 jaar geleden

Info

2 jaar geleden

Aantal luiers. Ik heb er volgens mij wel meer. Ik bewaar altijd zoekopdracht bij marktplaats voor als iemand iets wegdoet wat nog redelijk nieuw is

2 jaar geleden

Hier word ik altijd heel blij van 💚

2 jaar geleden

Wij gaan het proberen en wilde graag wel newborn luiers dus we hebben Totsbots maatje 1 goedkoop over kunnen nemen van iemand die ze niet gebruikt heeft. Ben heel benieuwd hoe we het gaan vinden, dus lees graag mee met de ervaringen. Wel reageert iedereen tegen wie we het zeggen negatief 😂 als in: vies, “weet waar je aan begint” (terwijl ze het zelf nooit hebben gebruikt) en dan de categorie opa en oma die over “de strikslip” beginnen.

2 jaar geleden

Ik vond het helemaal prima om te gebruiken. Vooral om milieu redenen, maar nooit als te veel of vervelend ervaren. En inderdaad nooit last van doorlekken. Als aanvulling op wat al gezegd is: Alle luiers doe ik meteen even uitspoelen in de douche om de grootste zooi eruit te spoelen en dan in een emmer met wat biotex. Om de twee dagen een wasje met de luiers. Wij gebruikten voor onderweg wel wegwerpluiers, vooral als we lang weg waren. Via deze website (maar ook andere bieden dit aan) kun je een pakket met verschillende merken huren. Wij hebben dit gedaan, omdat niet elke luier goed aansluit bij elk kindje. https://www.wasbaarwonderland.nl/webshop/proberen/pakketten-huren/ Met het huurpakket kun je het uitproberen en meteen kijken wat je ervan vindt!

2 jaar geleden

Wij gebruiken vanaf dag 3 wasbare luiers bij onze dochter en willen bij de komende tweede meteen beginnen. Ik wil nooit meer terug naar wegwerp! Wat Maadjuh al zegt, die vieze stank van wegwerp en spuitluiers die tot in de nek zitten: met wasbare luiers nooit gehad! En onze dochter heeft ook nooit luieruitslag door schoonmaken met wasbaar billendoekje en alleen water en erna droogdeppen voordat de schone luier aan gaat. We smeren wel kokosolie op de billen maar het zou niet per se nodig zijn denk ik. Nog een voordeel wat Maadjuh nog niet heeft genoemd: het is onwíjs leuk met al die vrolijke en mooie printjes! Luiers verschonen is nu eenmaal een "moetje", maar op deze manier maak je er iets leuks van! En elke keer dat ik een luierwas in de wasmachine stop, sta ik weer even stil bij hoeveel wegwerp dit aan afval zal zijn geweest... Als je (vrij) direct na de geboorte start met wasbare luiers, ben je het zo gewend en is het jouw normaal. Het is niet moeilijker dan wegwerp luiers, maar vraagt wel even een mentale investering in kiezen welk systeem je wilt gebruiken (zie tip voor gratis consult dat Maadjuh noemt), het samenstellen van je luierpakket en het afstemmen van een juiste wasroutine. Maar ook dit is allemaal niet ingewikkeld en kan je stap voor stap uitzoeken en je eigen maken. Er is een vrij actieve wasbare luier groep op Facebook ("Wasbare luiers"). Daar kan je heeel veel informatie vinden en een tijdje meelezen om je te oriënteren. Wel een waarschuwing/tip: op die pagina wordt doorgaans alleen iets gepost met een vraag om hulp als er iets mis gaat (doorlekken, luieruitslag, etc.) maar bedenk hierbij dat dit niet representatief is voor het gebruik van wasbare luiers. Iedereen bij wie het goed gaat, die post niet natuurlijk. Je kan door al die "negatieve" posts ontmoedigd raken dus houd in je achterhoofd dat dit slechts 5% van de gebruikers is en het in 95% van de gevallen dus helemaal goed gaat 😉

2 jaar geleden

Ik heb popolini gebruikt, gekocht via de billenboetiek. Hun wasbare billendoekjes zijn ook erg fijn. Ik vond het qua gedoe heel erg mee vallen en voordeel dat je altijd luiers in huis hebt. Het is wel handig er iets meer te hebben dan ze aanbevelen vonden wij. Wij wasten om de dag. Poep vangt het inlegvel op (bij alleen plas kun je die ook wassen en hergebruiken) en voor je een billendoekje gebruikt haal je er een wc papiertje langs zodat het niet in je wasmachine komt. Billenboetiek heeft op YouTube ook allerlei filmpjes met uitleg

2 jaar geleden

Reactie op Yvonne79

Wij gebruiken vanaf dag 3 wasbare luiers bij onze dochter en willen bij de ...
Haha Jaaaa de printjes 😍😍😍😍

2 jaar geleden

Reactie op lrnnvg

Wij gaan het proberen en wilde graag wel newborn luiers dus we hebben Totsb ...
Jaa de omgeving kan heel negatief reageren. Zo jammer zo herkenbaar. Ik heb maat 1 en maat 2 Totsbots. Wel fijn om ook maat 1 te hebben vond ik. Wel na een half jaar zijn ze er uit 🤣. Ik heb er weer zin in hoor!!

2 jaar geleden

Yes, gebruiken ze nu twee jaar en super blij mee. Ook vrijwel nooit doorlekken. Echt heel fijn en gaan ze nu met 2e baby ook weer gebruiken. Dezelfde 30 luiers gerouleerd, 2x per week een wasbeurt. Bespaart ons zoveel geld én (schijnbaar) 52 luier-vuilniszakken per jaar per baby 🙌😍 Ook vrijwel nooit luieruitslag gehad in 2 jaar tijd. Kan het echt iedereen aanraden!

2 jaar geleden

Reactie op Yvonne79

Wij gebruiken vanaf dag 3 wasbare luiers bij onze dochter en willen bij de ...
Hoe was je ze eigelijk uit ? Moet je daar ook speciaal spul voor hebben en moet je ls er poep in zit ook eerst leeg gooien en of schoon spoelen. Hoe vaak moet je zo'n was doen ? En moet je was bare luiers ook sneller verschonen dan weg werp ?

2 jaar geleden

Ik lees graag mee, hier aan oriënteren welk merk wij willen nemen voor ons eerste kindje. Wel al consult gehad die super fijn was ! En merk idd nual Reacties van omgeving erover haha

2 jaar geleden

Ik werk in een kinderopvang en wij hebben daar meerdere kinderen met wasbare luiers ik vind het helemaal niks. Maakt niet uit welk merk maar ookal zijn ze schoon ze stinken altijd!! Daarnaast belemmert het het kindje om uit eindelijk goed te gaan zitten of om überhaupt te gaan zitten de luiers zijn namelijk best wel heel erg groot. Ik snap dat mensen voor ze kiezen maar ik zou het zelf dus niet doen.

2 jaar geleden

Reactie op Lilymy

Hoe was je ze eigelijk uit ? Moet je daar ook speciaal spul voor hebben en ...
Poep wordt opgevangen door een inlegvel, dat gooi je weg. Bij vloeibare poep en gewoon plas spoelde ik de luier even uit in de douche, dan in een emmer met water en een beetje biotex (voelt schoner en het gaat niet ruiken) en daarna gewoon in een 60 graden was met neutral wasmiddel. Om de 2 dagen deed ik een was. Later bij vastere poep gooide ik de drol in de wc. Wat betreft het eerder verschonen kan ik niet echt een antwoord met reden op geven. Ik deed bij beide (wasbaar of wegwerp) rond dezelfde tijd verschonen.

2 jaar geleden

Reactie op Bolleke32

Yes, gebruiken ze nu twee jaar en super blij mee. Ook vrijwel nooit doorlek ...
Same! Gebruiken nu 1,5 jaar en zou nooit wat anders willen! Oma gebruikt wegwerp op haar oppasdag en dat ruikt altijd vies, geeft luieruitslag en m’n dochter wil die luiers ook altijd zo snel mogelijk uit zodra te thuis komt. Zo veel voordelen op te noemen, maar als ik er even één uit moet lichten: vrijwel nooit poep in de rompers 🤩 blijft altijd netjes binnen het overbroekje door de elastieken.