18 Reacties
3 jaar geleden
Zelfde hier.
Weet het nu al 2 weken, werk in een supermarkt en het is niet altijd evident.
Maar voor mij gaat het nog.
In begin had ik het ook tegen de middag dood op. Maar aanpassing van voeding heeft mij wel al geholpen.
Ik merk als ik te veel suikers heb ik snel moe en misselijk ben.
Anders gaat het wel veel beter.
Ik hoop zelf nog zo lang mogelijk te werken.
Gebruik wel nu vakantie dagen voor een extra rust dag.
3 jaar geleden
Reactie op fie12
Zelfde hier.
Weet het nu al 2 weken, werk in een supermarkt en het is niet ...
Ik lees dat jij vakantiedagen opneemt ivm ziekte tijdens de zwangerschap. Hiervoor is de ziektewetuitkering voor zwangeren die ziek zijn tijdens de zwangerschap.
Daarnaast is winkelwerk fysiek zwaar dus mijn advies praat met hr en vraag voor een afspraak met de bedrijfsarts.
3 jaar geleden
Ik heb een kantoorbaan en zit nu bijna voor 25% in de ziektewet.
Reden is bekkeninstabiliteit, vermoeidheid, migraine aanvallen.
Ik heb daarnaast een verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes en zwangerschapsvergiftiging. Hierdoor ben ik medisch verklaard.
Ik ben nu ruim 30 weken. Ik let veel op mijn voeding en ben vrijwillig na de Diëtist gegaan van het begin.
Daarnaast beweeg ik zoveel mogelijk wat soms niet altijd lukt.
Mijn advies is regelmatig eten en als je snacks wil eten neem dan bijvoorbeeld gezonde snacks zonder suiker of zware koolhydraten. Zijn echt genoeg dingen die je mag eten die de bloedsuikerspiegel niet beïnvloeden.
Snap dat je graag wil blijven werken maar als het niet gaat heb jij recht op ziektewet uitkering. Deze kan de werkgever aanvragen bij het uvw. Ze krijgen het 100% vergoed wat je minder werkt.
Wel verstandig is dat je zelf een gesprek aanvraagt met de arboarts. Zodat hij samen kan kijken of je misschien langer kan blijven werken door aangepast werk.
3 jaar geleden
Reactie op Moeder1dochter
Ik heb een kantoorbaan en zit nu bijna voor 25% in de ziektewet.
Reden is b ...
Ik heb trouwens geen zwangerschapsdiabetes doordat ik vanaf het begin en nog steeds let op een gezonde voeding
3 jaar geleden
Reactie op Moeder1dochter
Ik lees dat jij vakantiedagen opneemt ivm ziekte tijdens de zwangerschap. H ...
Ik werk voor een kleine zelfstandige supermarkt.
Wij hebben zo geen dingen.
Maar ik moet mijn dagen opnemen dit jaar. Dus voor mij is dat geen probleem zo.
Ik heb niet echt ziekte dingen dus wil daar ook niet echt onnodig gebruik van maken.
3 jaar geleden
Ik heb type 2 diabetes en zwanger maar je kan gewoon blijven werken. Tuurlijk is het een extra belasting, maar geen reden om ermee te stoppen.
Dan heeft het zware fysieke werk meer reden om een stapje terug te doen denk ik.
Maar, moet wel eerlijk zeggen dat dit voor iedereen misschien anders kan zijn hoor! Dus vooral luisteren naar je lichaam en toegeven aan je vermoeidheid, dan zit je altijd goed!
3 jaar geleden
Reactie op fie12
Ik werk voor een kleine zelfstandige supermarkt.
Wij hebben zo geen dingen. ...
Ook een klein bedrijf kan bij het UWV vergoeding aanvragen voor een medewerker die ziek is door zwangerschap. Dat kost hen de moeite van één formulier naar het UWV, meer niet. Het UWV betaalt dan in principe jouw loon door. Ik zou me daar dus zeker bezwaard door voelen.
3 jaar geleden
Reactie op AEP
Volgensmij komt FIE12 uit belgie, misschien is het daar heel anders geregel ...
Waarschijnlijk wel, dat weet ik ook niet inderdaad:)
3 jaar geleden
Even een hele gekke vraag maar is het mogelijk dat de ogtt fout is? Ik was vandaag in het ziekenhuis en prik dus nu 3x per dag voor mijn waarde en de waardes zijn ontzettend goed terwijl ik met avondeten slecht gegeten heb. Nu vraag ik mij af of ik wel echt zwangerschapsdiabetes heb😅
3 jaar geleden
Reactie op juuls
Even een hele gekke vraag maar is het mogelijk dat de ogtt fout is? Ik was ...
Dat heb ik ook vaak.
Ik zie de schommelingen wel, maar toch meer goede waardes dan slechte 🫣 maar ik riskeer het wel niet. Af en toe zondig ik maar zorg wel
Voor meer beweging en redelijk weinig echt “zware” suikers.
3 jaar geleden
Reactie op juuls
Mijn waardes net zo. In vier weken tijd nu drie afwijkende waardes gehad. En dit was wanneer ik goed op mijn eten had gelet.. terwijl ik ook eens pizza had gegeten of sushi en mijn waarde toen echt keurig was 🫣.
Sidenote: ik drink bv helemaal geen frisdrank of sappen meer en dat deed ik wel, dus ik denk dat die aanpassing voor mij al heel veel doet!
3 jaar geleden
Reactie op juuls
Ik heb tot nu toe nog maar één uitschieter gehad (8.3 ofzo), voor de rest zit ik eigenlijk altijd tussen 4 en 6. Nuchter vaak zelfs laag (onder de 4). 🥲 Ben na nog niet eens een week prikken al weer terug bij de eigen verloskundigepraktijk en hoef inmiddels (nu bijna een maand verder) nog maar één keer per dag te meten.
3 jaar geleden
Reactie op juuls
Ik zou dat even goed met vk/dokter overleggen. Zou er geen risico's mee lopen gezien de mogelijke gevolgen (levenslang) die zwangerschapsdiabetes op je kindje kunnen hebben. Beter te voorzichtig en goede check-ups. Ik moet zelf ook dagelijks prikken (voor iets anders) dus ik snap heel goed dat het heel belastend en irritant is voor je... maar zou het zekere voor het onzekere nemen als er twijfel bestaat. De diagnose is er niet voor niets gekomen
3 jaar geleden
Ik zou in ieder geval even goed die 4 keer per dag bijhouden of je überhaupt wel verhoogde waardes hebt. Tegen mij zeiden ze ook dat mijn glucose waardes te hoog waren na het drankje (8.8) maar ik test nu al 5 dagen 4x per dag en ik heb nooit verhoogde levels. Oké, ik heb 1x pizza met chocolade ijs gehad, die was niet zo handig Maarja jemig, dat eet je ook niet elke dag. Dus blijf zelf ook even goed kijken of het allemaal wel echt zo is.