21 Reacties
3 jaar geleden
Reactie op Kim3100
Heb je toevallig geen gewoon verlof over? Ik neem mijn verlof op, dan moede ...
Tot wanneer zit je thuis dan? Misschien nog wel een goed idee om al een maand ouderschapsverlof erbij aan te plakken zoals je zegt! 🤭 ik neem mijn verlof ook na mijn moederschapsrust op, dus dan kan ik wel enkele weken vroeger in moederschapsrust gaan. Ipv gebruik te maken van ziektedagen, want voelt ook niet helemaal juist aan ☺️
3 jaar geleden
Zelfde situatie hier, 33weken + een peuter van 21maand maken het toch wel een stuk zwaarder dan de eerste keer. Ben sinds dit weekend toch merkbaar last beginnen krijgen van mijn bekken ook. Gisteren heeft de dokter beslist om mij thuis te schrijven vanwege mijn bekken, aangezien mijn bureau job ook geen deugd deed omtrent bekkeninstabiliteit. Ik zit dus wel 'legaal' in ziekteverlof thuis maar is niet dat ik ziek in de zetel hang, ik moet het gewoon kalmer aan doen voor mijn lichaam. En ik moet zeggen dat ik het eerlijk gezegd ook niet erg vind hoor. Wel probeer ik dagelijks toch mijn computer eventjes open te hebben om werkmails etc bij te houden. Kwestie van de collega's niet in het zak te zetten
3 jaar geleden
Reactie op jnckzl
Het ziek melden als je daadwerkelijk ziek bent vind ik maar zever. 👍 Als j ...
Als je, je niet goed voelt en dus ziek meldt, heb je een reden. Je gaat je niet ziek melden, omdat je te weinig verlof hebt… zou een mooie puinhoop zijn als iedereen dat maar deed.
3 jaar geleden
Reactie op BYasmine
Zelfde situatie hier, 33weken + een peuter van 21maand maken het toch wel e ...
Ja vind ook dat als je echt last hebt, lijkt me dit toch onder ziekte te vallen…
Ik ga het voor mezelf nog wat aanzien, maar als het erger wordt denk ik toch dat ik eens langsga bij de dokter.
Wil ook niet van de situatie ´profiteren’ maar denk dat we gewoon naar ons lichaam moeten luisteren… doodop aan de bevalling beginnen lijkt me ook niet verstandig. ☺️
3 jaar geleden
Reactie op LilyVR
Tot wanneer zit je thuis dan? Misschien nog wel een goed idee om al een maa ...
Idd voelt voor mij ook verkeerd als je je goed genoeg voelt. Ik gabegin januari terug aan het werk. Nu heb ik wel vrij veel verlof (30 dagen op jaarbasis) en daar heb ik het meeste van over gehouden met dit doel...
3 jaar geleden
Goed luisteren naar je lichaam! Als het niet gaat, zeker eens met je gynaecoloog of huisarts bespreken. Soms kan nu twee weken rust wel al genoeg zijn om dan terug even te werken.
Het is wel wat complexer qua 14 weken, als je op ziek staat wordt er toch een deel vooraf ook vastgelegd dacht ik.
3 jaar geleden
Ik ben ook van België en ben ondertussen ook al enkele weken 100% thuis in ziekte.
Ik heb in samenspraak met mijn arts en werkgever eerst nog vanalles anders geprobeerd. Eerst twee weken rusten, dan opnieuw proberen opstarten, deeltijds terug beginnen,... maar dat bleek allemaal te zwaar te zijn. Ik zou in jouw plaats dus in eerste instantie goed overleggen met je werkgever en arts om te overleggen wat de beste oplossing is. Maar ik zou dus zeker wel naar je lijf luisteren.
Sinds 2020 verlies je ook geen zwangerschapsverlof meer als je je eerder ziekmeldt (behalve de verplichte week voor uitgerekene datum) dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
3 jaar geleden
Reactie op Flowerspink
Als je, je niet goed voelt en dus ziek meldt, heb je een reden. Je gaat je ...
Ze geeft toch wel aan dat het zwaar wordt en haar dus niet 100% voelt.. laten we niet onderschatten wat voor impact een zwangerschap kan hebben op jouw lichaam. Jouw lichaam heeft ook gewoon veel meer rust nodig. Jezelf gaan pushen om toch maar te gaan werken is ook niet oke. Het gaat hier toch duidelijk niet om "zomaar" verlof nemen omdat je eventjes niet genoeg verlof hebt vind ik..
TS: ik zit toch een beetje in dezelfde situatie. Ik werk nog momenteel maar dit wordt duidelijk alsmaar lastiger dus zit ook een beetje in de afwachtende fase om te zien hoelang ik dit nog zo ga volhouden.. ben ook niet van plan om mezelf te veel te pushen. Als je lichaam zegt dat je meer rust nodig hebt dan is dat oke! We moeten vooral luisteren naar wat ons lichaam zegt en onze gezondheid en die van de baby voorop stellen.
3 jaar geleden
Ik heb mijn verlof opgespaard daarvoor en had dit al op voorhand gemeld (ook voor tijd te hebben mijn vervanger wat op te leiden) als ik zou vroeger bevallen dan kan ik mijn verlof ten minste verschuiven naar na prenataal verlof. Denk dat mijn dokter me enkel zou thuis zetten als er iets is met mijn bloeddruk door stress.
Merk wel dat het heavy is met de warmte dus snap de overweging wel maar heb gelukkig nu dat ik kan aftellen. Respect wel naar alles vrouwen die tot 1 week ervoor blijven werken
3 jaar geleden
Ik ben van Nederland, dus geen idee hoe de regels bij jullie zijn.
Maar misschien is het goed om het volgende na te kijken:
In Nederland is het zo dat je tussen 34 en 36 weken met verlof gaat voor 16 weken (+het aantal dagen dat de baby langer zit dan 40 weken).
Ben je al voor 34 weken (gedeeltelijk) ziek, dan gaat je verlof automatisch in bij 34 weken, ongeacht wat de eerdere afspraak was.
Was het plan langer te werken dan 34 weken, en je wordt (gedeeltelijk) ziek tussen 34 en 36 weken, gaat op dat moment ook je verlof in.
Onder de Nederlandse wetgeving zou je bedachte constructie dus niet werken.
Kijk het even na voordat je besluiten neemt.
Succes!
3 jaar geleden
Reactie op Hannelore13
Ik ben van Nederland, dus geen idee hoe de regels bij jullie zijn.
Maar m ...
In België is dit inderdaad anders. Als je in de 6 weken voor de bevalling door ziekte niet meer kan werken , worden deze ziekteperiode niet meer automatisch in mindering gebracht van het zwangerschapsverlof.
Vroeger was dit wil het geval maar dit is in 2020 (gelukkig) veranderd. 😊
3 jaar geleden
Als de huisarts of gynae die voorschrijft dan zal het wel nodig zijn volgens hun. Ik moet donderdag op controle bij de gynae en ben erg benieuwd wat ze gaat zeggen.
Momenteel heel erg veel last van mn bekken. De warmte & zorg voor mn peuter van 21m maakt het er niet makkelijker op.
3 jaar geleden
Ik ben momenteel bijna 32w. Nog enkele dagen en merk al dat ik super super veel last heb van mijn bekken. Heb ook een kantoorjob maar na paar uur begin ik zoveel last te krijgen dat de pijn naar mijn stuit, bovenbenen en rug begint uit te stralen. Ik sta regelmatig op, beweeg, wissel af met de bal. Maar helaas.. Pijn blijft. Heb binnenkort afspraak bij de gynae & hoop ik dat ik eventueel een ziektebriefje kan krijgen. En anders via de huisarts. Maar kan dan voor de rest ook niks meer anders doen op een dag als ik zoveel last heb.
3 jaar geleden
Reactie op Chayyxx
Ik ben momenteel bijna 32w. Nog enkele dagen en merk al dat ik super super ...
Ja ik zou toch eens horen voor prenatale kinesitherapie. Krijgen we ook een vergoeding voor dacht ik, hopelijk brengt dit wat verlichting voor die laatste weekjes. Ga ik ook eens achter horen, want idd zelfs als ze je dan thuisschrijven van het werk, dan is het thuis even goed afzien 😔