21 Reacties

3 jaar geleden

Huh door gaan? Dat hoor ik echt voor t eerst bij mij en mijn hele omgeving werd ook aangeraden te stoppen na de eerste trimester

3 jaar geleden

Ik slik het de hele zwangerschap door. Wel die van lucovitaal mama en baby, deze is niet mega hoog gedoseerd en een mooie aanvulling op mijn dagelijkse voeding. Als je perfect zou eten volgens de adviezen zou je inderdaad geen multivitamine nodig hebben, maar aangezien ik niet perfect volgens de adviezen eet (wie wel?) vind ik het een goede aanvulling.

3 jaar geleden

Ik verbaas me juist over het advies om te stoppen, waarom zou je er mee moeten stoppen? Kan alleen maar positief zijn lijkt me toch? (Zoals je hoort slik ik ze dus ook nog steeds 🤪)

3 jaar geleden

Ik heb op advies van mijn huisarts en in overleg met de Verloskundige een andere zwangerschap vitamine van lucovitaal deze was namelijk 100% zeker glutenvrij. Deze is zowel geschikt voor de gehele zwangerschap als voor tijdens de borstvoeding periode. Dit kon ik dus veilig doorklikken gezien ik door mijn dieet snel een te kort heb aan vitamines. Het enige wat ik wel wist dat mijn huisarts als vk bij devitamon zeiden stoppen na 12 weken.

3 jaar geleden

In het 1e trimester de vitamine d en foliumzuur bij geslikt, hiermee gestopt na week 12. Ik loop bij de gynaecoloog ipv verloskundige vanwege een voorliggende placenta en naar aanleiding van vermoeidheidsklachten en restlesslegs werd mij geadviseerd om vitamines speciaal voor zwangere vrouwen te slakken. Dat doe ik nu sinds 2 weken van het Hema merk. Ik merk verschil dat ik eindelijk goed kan slapen. (Hb waarde zijn getest en keurig bevonden) dus ik kreeg het advies om deze wel te slakken, hij zei dat ongeacht klachten het wijs was om altijd aanvulling te hebben en dus te slikken.

3 jaar geleden

Ik heb dan weer nog nooit gehoord dat het aangeraden werd om te stoppen, alleen dat na het eerste trimester foliumzuur met name niet meer echt nodig is. Mij werd nog wel aangeraden erna om 20 vit. D te blijven nemen gedurende de hele zwangerschap en extra magnesium ivm. Beenkrampen. Verder neem ik zo af en toe nog een volledige multivitamine maar dat is niet per se nodig, voel me er alleen wel beter door.

3 jaar geleden

Reactie op Moeder1dochter

Ik heb op advies van mijn huisarts en in overleg met de Verloskundige een a ...
Zeiden ze ook waarom je ermee hoorde te stoppen daarna? 👀

3 jaar geleden

Reactie op MABW

Ik verbaas me juist over het advies om te stoppen, waarom zou je er mee moe ...
Naja je kan soms wel te veel binnenkrijgen wat slecht kan zijn, maar over t algemeen zal het vaak eerder goed zijn dan slecht voor mensen of je weet dat je er al veel van krijgt. Zeker zwangerschapsvitamine zijn al gedoseerd op wat je juist nu beter extra kan gebruiken. En ook als je bvb borstvoeding gaat geven kan je het eea nog goed gebruiken.

3 jaar geleden

Reactie op DiepeZucht

Zeiden ze ook waarom je ermee hoorde te stoppen daarna? 👀
Dat is me dit helemaal duidelijk geworden en aangezien ik ze van davitamon niet mocht hebben ook niet verder doorgevraagd. Volgens mij ligt het helemaal welk merk je slikt of je door kam blijven slikken of niet.

3 jaar geleden

Ik slik precies die ook 🙈 ben nu bijna 29 weken! Ga het woensdag eens bij mijn verloskunde voorleggen! Ik weet wel dat ik b12 zeker nodig heb en vitamine D

3 jaar geleden

Ik slik deze vitamine ook en ben nu 29+1 weken. Bij mijn vorige zwangerschap 3 jaar geleden deze vitamine ook geslikt en moest deze toen der tijd de gehele zwangerschap door slikken. Ook bij deze zwangerschap slik ik ze door tot de bevalling. Daarna sta ik over naar mama fit van davitamon speciaal na de bevalling. Je hebt toch wat meer vitamine nodig als je zwanger bent en het kan geen kwaad. 😊

3 jaar geleden

Er is een paar jaar geleden een onderzoek geweest dat teveel foliumzuur de kans op obesitas vergroot voor je kindje. Maar het is maar één onderzoek en vervolgonderzoek is nog niet gedaan. Dus bedenk goed of en wat je er zelf mee wilt doen. Er zijn er ook genoeg die aantonen dat het geen kwaad kan. Alleen of die ook naar dit risico gekeken hebben, is mij niet bekend. https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/artikel/159276/te-lang-foliumzuur-slikken-tijdens-zwangerschap-verhoogt-kans-op-obesitas

3 jaar geleden

Ik slik de multivitamine van Garden of Life en calcium/magnesium de gehele zwangerschap en borstvoedingsperiode door. Bij de keuze van mijn multivitamine wel bewust gekozen voor supplementen met enkel natuurlijke vitaminen. Ben zelf geen voorstander van merken zoals Davitamon, waar (bijna) geen gebruik wordt gemaakt van natuurlijke vitamine, maar vooral synthetische vitamine.

3 jaar geleden

Hier wordt ook geadviseerd om na 3 maanden te stoppen met folium en over te stappen op o.a. calcium voor botaanmaak. Ik maakte de folaat altijd op en ging dan over op supplement van calcium, magnesium en zink. En nu die op is neem ik een multi mama en vul ik het nog aan met magnesium voor de beenkramp. Verder neem ik altijd dure merken zoals vitakruid of vitals vanwege de werking en wat erin zit. (Een vriendin met een orthomoleculaire achtergrond die me het e.e.a. heeft verteld daarover.)

3 jaar geleden

Ik slik helemaal geen extra vitamines.. zijn gyneacoloog zegt dat als je zelf gevarieerd en gezond eet dat het dan niet nodig is.

3 jaar geleden

Wat gevarieerd en gezond is, daar verschillen de meningen tegenwoordig over. Ik eet bijv. geen vlees (soms wel vis maar niet structureel x keer in de week/maand oid) en eet ook weinig zuivel. Eet ik (dan) ongezond? Nee. Maar ben er vrij zeker van dat ik in een zwangerschap wel extra's kan gebruiken.

3 jaar geleden

Gewoon de hele zwangerschap mee doorgaan, je lichaam is met zo'n heftig proces bezig dat kan alle hulp gebruiken. Als je borstvoeding gaat geven zou ik dan ook nog doorgaan met de extra vitamines. Ik woon niet in NL en weet dat er in NL minder standaard zwangerschapsvitaminen worden aangeraden, maar waar ik woon neemt iedereen het op aanraden van het ziekenhuis..

3 jaar geleden

Ik slik ook nog steeds de pillen. Wel in combinatie met b12 tabletten omdat dat bij mij erg laag is. B12 en foliumzuur versterkt elkaar, waardoor b12 beter wordt opgenomen heb ik mij laten vertellen door de verloskundige. Blijf hier dus gewoon mee doorgaan.

3 jaar geleden

Reactie op Moeder1dochter

Dat is me dit helemaal duidelijk geworden en aangezien ik ze van davitamon ...
Vind het echt heel bijzonder dat ze zo specifiek zeggen dat je iets niet mag zonder uit te leggen waarom... Tenzij je een allergie voor iets hebt wat davitamon heeft bvb. Daar staat bvb tegenover dat ik zei dat ik dat slikte bij de verloskundige en ze direct wist dat is goed. Zie zelf ook totaal geen reden waarom het niet oke zou zijn... Alleen als je anti syntetisch bent dan zijn er betere oplossingen, maar dat boeit me ook vrij weinig.

3 jaar geleden

Reactie op Juudjeven

Ik slik helemaal geen extra vitamines.. zijn gyneacoloog zegt dat als je ze ...
Klopt je kan het prima uit je eten halen, ik zelf eet bvb geen vis dus neem omega3 supplementen. Calcium eet ik meer dan genoeg zelf. Magnesium pas begonnen ivm de beenkrampen. Ijzer vaak bijgeslikt omdat ik altijd tekort had voor de zwangerschap al. Vit. D was op aanraden van de verloskundige omdat het vaak toch te laag is bij zwangeren en ben ook een binnenmens dus van t zonnetje krijg ik niet zo veel 😆