6 Reacties

10 maanden geleden

Hou er rekening mee dat je je betaalde ouderschapsverlof in het eerste jaar na de geboorte moet opnemen. Vaak dus handig om die als eerste op te maken en daarna aan te vullen met onbetaald of eventueel vakantiedagen. Als je kunt zou ik zo lang mogelijk ouderschapsverlof inzetten en niet je contract aanpassen, omdat je over die uren volgens mij dan wel pensioen opbouwt. Opvangtoeslag gaat volgens mij over je daadwerkelijke inkomen en niet contracturen, maar check dat even. Wel goed om na te gaan wat er in jouw sector verwacht wordt als je verlof op is, of je dan evt je contract mag laten aanpassen of dat je dan een deel moet terugbetalen (las volgens mij zoiets op sommige scholen?). Leg het even aan HR en je leidinggevende voor ook 😊

10 maanden geleden

Belasting technisch kijken ze naar je inkomen van het afgelopen jaar. Dus qua toeslagen maakt dat nu nog niks uit. Voor vakantiegeld etc. is het gunstig om je contract zo hoog mogelijk te houden, dus dan zal ik er, als ik jou was, voor kiezen om ouderschapsverlof op te nemen.

10 maanden geleden

Hi! Ik ben totaal niet handig met cijfers, maar mijn man heeft toen in excel berekend hoeveel toeslag we zouden krijgen in verhouding met de kosten van de kinderopvang en ons salaris. Daaruit kwam bij mij wel dat als ik 1.5 dag minder zou werken ik voordeliger uit zou zijn. Dit kan je zelf ( als je handig bent met cijfers en excel) ook even berekenen. Houd dan wel rekening met eventuele salarisverhogingen van jou of je partner.

10 maanden geleden

Hi, aangezien je uiteindelijk ook nog een kind zou willen. Zou ik de contacturen nog zo hoog mogelijk laten staan. Bij verlof van de 2e krijg je dan betaald verlof voor het aantal contracturen. Daarbij bouw je nog pensioen op voor de contracturen. Het maakt voor bovenstaande dan niet uit dat je een paar uur onbetaald ouderschapsverlof per week opneemt.

10 maanden geleden

Ik ben ook eind augustus uitgerekend. Ik werk nu 32 uur en neem na mijn verlof 1 dag per week betaald ouderschapsverlof op + vakantie en bovenwettelijke uren. Waardoor ik half januari weer moet beginnen, dan loopt wel die 1 dag per week ouderschapsverlof door. Dan krijg ik dus 32 uur betaald voor 24 uur werken. Zodra betaald ouderschapsverlof op is gaat het over in onbetaald, maar houd ik dus wel mijn contracturen. Ik probeer zo lang mogelijk mijn contracturen te houden, omdat wij ook nog de wens hebben voor een tweede. Nu zijn we wel via ICSI zwanger, dus geen idee of een tweede op tijd lukt voordat mijn contract aangepast moet worden. Maar het is wel gunstiger je contracturen zo lang mogelijk hoog te houden.

10 maanden geleden

Ik werk zelf op een HR afdeling. Iets om rekening mee te houden en wat op mijn werk zo is: als je onbetaald ouderschapsverlof opneemt, bouw je wel pensioen om maar kan de werkgever van je verlangen dat je naast het werknemersdeel ook het werkgeversdeel moet betalen. In mijn geval betaalt de werkgever nu 2/3 van het pensioen en ik 1/3. Als ik dan onbetaald ouderschapsverlof op zou nemen, zou ik de volledige pensioenafdracht moeten betalen. Als dat bij jou ook zo is en je neemt een aantal weken volledig onbetaald ouderschapsverlof op, houd er dan rekening mee dat je niet alleen geen inkomen krijgt maar dat je zelfs moet betalen😅