15 Reacties

8 maanden geleden

Ik heb ook tot 6mnd volledig borstvoeding gegeven en daarna gecombineerd. Met 8mnd begon hij op de opvang en ben ik gaan afbouwen en gaf ik alleen nog in de nacht. Ik ben toen twee weken geleden 2 nachten zelf heel ziek geweest en zo is BV natuurlijk gestopt. Ik vond het wel jammer aan de ene kant maar vind het ook zeker fijn. Er zit nu veel meer een ritme in, je hebt wat meer “vrijheid” en je kan nog steeds samen veel knuffelen. Ik vond het fijn dat ik het zo lang heb gegeven maar ook blij dat het gestopt is. Hij heeft nu pas 2x mijn borst gezocht maar beide keren toen hij zelf ziek was, voor de rest gaat het super!

8 maanden geleden

Heel herkenbaar en ik volg ook graag voor tips. Heb ook tot 6 maanden volledig gegeven, dat was mn plan en ben ik ook echt trots op! Alleen daarna was het plan af te bouwen en langzaam te stoppen rond 8-9 maanden. Alleen ik geef nog altijd elke ochtend en elke avond.. wil ergens wel stoppen maar als het er dan op aan komt dan doe ik t toch niet 😅 ik ga binnenkort proberen de avondvoeding te stoppen (dan heb ik al minder productie).en op den duur ook de ochtendvoeding. Alleen ik vind het zo fijn als ze lekker rozig bij me aan de borst ligt dus ik ga dat wel missen.

8 maanden geleden

Het is alsof ik dit allemaal heb getypt. Ik heb precies hetzelfde als jij. Ik merk dat hij gwn niet meer geïnteresseerd is in bv en doordat hij minder drinkt gaat het ook steeds meer achteruit. Ik heb er ook zo een dubbelgevoel over. Vind het zo fijn die momentjes samen even tegen elkaar aan, maar dat stukje vrijheid van flesje mis ik ook wel. Ik zit zelf dus ook nog in dezelfde strijd als jij, wanneer ga ik stoppen 🥲

8 maanden geleden

Het is echt zo lastig.. Ik kolf nu nog een beetje op werk, maar ik ga daar ook mee stoppen. Al moet ik zelfs daar aan wennen en is dat ook zo’n proces.. Pff! Ik kan wel huilen 😢

8 maanden geleden

Zoveel herkenning! 8,5 maand en wij gaan over 3 weken op vakantie. Dus het leek me zo makkelijk om daar nog borstvoeding te geven en daarna is mijn kolfverlof afgelopen en kan ik t misschien gaan afbouwen langzaam. Maar m'n zoontje heeft nu twee ondertandies en drinkt ook ineens mega onrustig. De hele tijd wisselen van borst na 30 seconden. Door het onrustige drinken, hapt ook niet heel lekker aan en voel ik dus echt zijn tandjes. Dat doet zeer! Ook merk ik dat hij in de avond echt veel buikpijn heeft en mijn gevoel zegt dat dat komt door het vele lucht mee happen. Ik twijfel dus ook zo erg om te stoppen. Maar ik vind het zo'n gedoe om op vakantie flesvoeding mee te nemen of te moeten kolven. En daarnaast: het lijkt me zo vreselijk moeilijk om hem de borst te moeten weigeren. Hoe dan?! Hij zoekt nog zo vaak geborgenheid aan de borst bij mij. Hoe bouw je dat überhaupt af! Ik vind het ook zo lastig!

8 maanden geleden

Reactie op DemiLuijkx

Zoveel herkenning! 8,5 maand en wij gaan over 3 weken op vakantie. Dus het ...
Ja die geborgenheid herken ik ook onwijs. Zeker als ze ziek of niet lekker is is dat gewoon dé manier. Maar idd die tandjes maken het dan ook weer moeilijk om door te zetten..

8 maanden geleden

Reactie op C-24Baby

Heel herkenbaar en ik volg ook graag voor tips. Heb ook tot 6 maanden volle ...
Hoeveel melk geef jij er overdag bij?

8 maanden geleden

Even mijn ervaring. Ik heb tot 8 maanden volledig borstvoeding gegeven. Onze oudste van bijna 4 en ik kregen toen een enorme buikgriep. Kind op de hap, uitgedroogd, etc en door alle zorgen vergat ik mezelf en was ik ook uitgedroogd. Nauwelijks meer borstvoeding. Ik heb toen besloten dat ik geen energie meer had om het op te bouwen. Ik had al die maanden niet meer dan 4u per nacht geslapen. Mijn energie was op. Maar ik herken ook zo wat je schrijft. Vooral omdat ik m zo die veiligheid kon geven. Ik voelde me ook schuldig dat ik hem dat af nam. Inmiddels zijn we nu 3 weken over op kunstvoeding en gekolfde melk (had nog aardig wat voorraad). De eerste week heb ik hem nog wel 1x overdag en 1x s nachts de borst aangeboden. De tweede week nog 1x per dag maar merkte dat hij er eigenlijk niet meer zelf om vroeg. Nu eigenlijk helemaal niet meer. Hij lijkt het echt prima te vinden. Is gek op zn flesjes, etc. De eerste week gaf hij wel meer kusjes (als ik: gezicht aflikken, wilde hij mij nog proeven?) maar dat is nu ook weer zoals eerst. We knuffelen veel en hij vindt nog steeds alle rust en veiligheid bij mij. Het was even emotioneel maar het is nu gewoon goed. Al mis ik het soms wel eventjes hoor, maar dan overvalt me al snel het gevoel dat het nu goed is zoals het is.

8 maanden geleden

Heel herkenbaar ❤️ ik ben ook aan het afbouwen omdat ik gewoon te weinig heb maar ik probeer de avond en nachtvoeding te behouden zodat we 1x per dag nog wel dat momentje hebben (hoop dat het lukt). Een vriendin kwam met het idee om een borstvoedingssierraad te laten maken zodat je de herinnering aan die bijzondere tijd altijd bij je draagt ❤️

8 maanden geleden

Even een tegengeluid; kindjes hebben op deze leeftijd nog zo'n 500ml moedermelk per dag nodig. 3 a 4 voedingen goed drinken en je kindje heeft dat al binnen he! Misschien kun je dus gewoon nog doorgaan? Kolven werkt lang niet voor iedereen, zeker als je kindje wat ouder wordt. Ik merk ook dat de opbrengst terugloopt. Was bij de oudste ook zo, toch heb ik haar tot 2 jaar gevoed. Overdag gaf ik haar dan nog 1 flesje mee en 1 bekertje volle yoghurt. Zoontje nu drinkt overdag ook kort of weigert zelfs, maar komt snachts nog een keer of 3, 4. Hij komt dus wel aan die 500ml.

8 maanden geleden

Reactie op ND93

Even een tegengeluid; kindjes hebben op deze leeftijd nog zo'n 500ml moeder ...
Thanks voor je tegengeluid; heb jij dan niet gekolfd maar vooral gevoed op verzoek al die tijd?

8 maanden geleden

Reactie op StralendePrism151539

Thanks voor je tegengeluid; heb jij dan niet gekolfd maar vooral gevoed op ...
Ik kolf nu nog 2x per dag, en bij de oudste heb ik dat ook gedaan tot ze ongeveer 1 jaar oud was. Daarna niet meer, en voedde ik haar eerst nog 3x per dag (ochtend, middag en avond). En na de 1.5 jaar alleen nog ochtend en avond. Ik werkte 2 avonden per week, maar die momenten kolfde ik dan dus niet meer. Zij kreeg dan koemelk (vanaf ongeveer 1 jaar dus)

8 maanden geleden

Bij mijn oudste dochter heb ik borstvoeding gegeven tot 8,5 maand. Toen was koek op. Zij was gewoon niet neer tevreden er mee, terwijl ze dat met flesje wel was. Nu ben ik weer 8,5 maand aan het voeden bij mijn jongste dochter en ben ik zelf al langzaam af gaan bouwen. Nu krijgt ze alleen nog ‘s ochtends borst en evt. ‘S avonds als ze wakker wordt (maar dat is niet altijd). En dat is goed. Ik zie wel hoelang ze nog tevreden is met de ochtend voeding. Uiteindelijk heb je voor elke druppel hard gewerkt en er al je liefde in gestopt. Dus het moment dat het stopt, dan is het goed. En de liefde wordt er niet minder om. En ook met een fles kan je echt een fijn moment maken van volle aandacht voor elkaar. Daar heb je geen tiet voor nodig ;) het komt goed

8 maanden geleden

Reactie op sannlep

Bij mijn oudste dochter heb ik borstvoeding gegeven tot 8,5 maand. Toen was ...
Wat mooi hoe jij daarover denkt en hoe je dat hebt omschreven♥️

8 maanden geleden

Reactie op MOMMYofoneandahalf

Hoeveel melk geef jij er overdag bij?
Ik voed dus nog ‘s ochtends en ‘s avonds live en ze krijgt 3x 200mL kunstvoeding aangeboden maar daarvan drinkt ze denk ik max 3x 150. Verder eet ze lekker fruit, boterhammen, warm eten etc.