36 Reacties
11 dagen geleden
Ik lees vol trots je verhaal! Ben je op Facebook bekend met "borstvoedingsforum"? Als je hier lid wordt voel je je nooit meer alleen haha. Wat een mooie verhalen daar allemaal!
Ik ga door tot hij niet meer wilt of tot ik het niet meer trek. Ik ben zo trots. Mijn baby heeft nu maat 62. Hoe? Door dat ik hem voed. Hij krijgt mooie haartjes. Hoe? Door mijn melk.
Als hij huilt troost ik hem op allerlei manieren en soms dan de borst. Hoe mooi dat dit hem helpt.
Ik heb 4 borstontstekingen gehad. En overproductie. Niemand snapt dat ik het heb volgehouden. Ik soms ook niet. Haha. Maar ben er erg trots op. Zoveel leuke en mooie momenten met hem! Soms is het ook zwaar, absoluut, maar zou het niet kunnen missen. Het idee aan zo vroeg stoppen maakt me intens verdrietig.
(Ook geen aanval op flesvoeding he, worden ze ook groot mee, maar ben gewoon ff trots)
11 dagen geleden
In alles wat je doet in het leven hebben mensen een mening ook als je niets doet. Doe wat voor jou en je gezin werkt en laat anderen het op hun manier doen. Je hoeft jezelf niet te verdedigen je kunt ook zeggen voor ons werkt dit ieder zijn ding. Hoe meer je er op in gaat hoe groter het wordt afkappen en vooral jezelf niet verantwoorden werkt vaak het beste.
11 dagen geleden
Het is mij helaas gelukt om alleen die eerste 6 weken te voeden. Het was bij ons een strijd, echt geen troost of intiem moment maar gaf juist frustratie, pijn, vermoeidheid, honger en heel veel stress.
Ik had er alles voor over om mijn zoon aan de borst te houden en het heeft mij veel verdriet gedaan dat het niet gelukt is. Ja, op kunstvoeding doet hij het goed maar ergens knaagt het dat hij niet de voeding krijgt wat hij van nature zou moeten krijgen.
Naast dat er dus mensen zijn die het vreemd vinden, zullen er ook mensen zijn die dromen van een situatie zoals die van jou.
Dus ik zou zeggen lekker zo lang mogelijk van genieten en schijt hebben aan anderen! 🤭
11 dagen geleden
Mijn oudste is bijna 2 en krijgt samen met zijn kleine broertje nog de borst. Minimaal 2 jaar en daarna stoppen we als ze daar zelf aan toe zijn.
Afgelopen week lagen we 3 dagen in het ziekenhuis en wat vonden de artsen en verpleegkundigen het apart dat mijn kind nog borstvoeding krijgt terwijl dat nou net het enige was dat hem hielp en wat hij kon binnen houden op dat moment.
Ze gaven ook alles de schuld van borstvoeding ( fles weigeren bij de baby dus bij ons in het ziekenhuis moeten blijven, samen slapen, alleen mama willen etc) 🙄
Ik ben er trots op, ook op mezelf, dat ik dit aan mijn kinderen kan geven. Alle hobbels die we hebben overwonnen, slapeloze nachten, te korte tongriempjes bij beiden. Ik vond het de struggle helemaal waard. Toen mijn eerste borstvoedingsavontuur begon was ik zooo onzeker. Genoeg melk, maar kindje groeide niet, ondanks 100x aan de borst, kwam dus door de te korte tongriem die ik zelf heb opgemerkt 😅 was blij dat het dus absoluut niet aan mij lag.
Geen seconden in m’n hoofd opgekomen om maar te stoppen en de fles te geven (nee daar is niks mis mee!!). En het werd makkelijker met de tijd. Nu lijkt het of ik nooit anders heb gedaan.
10 dagen geleden
Lekker zelf weten. Ik geef borstvoeding tot hij 1 is, dat is mijn doel. Ik vertik het kunstvoeding te gaan geven omdat mensen tegenwoordig vaak zeggen "ik ben geen melkkoe". Nou dan zit je bij mij verkeerd! Borstvoeding geeft zo veel voordelen! Lekker goedkoop, voorkomt of geneest kwaaltjes/ziektes. En ik heb het idee dat ik lichamelijk en geestelijk beter voorbereid ben op de nachtvoedingen.
Maar een taboe heerst er zeker want ik zie nooit echt iemand in het openbaar zo voeden. Dat vind ik jammer. Het zou namelijk meer normaal moeten zijn in plaats van ongemakkelijk voor jezelf en mensen om je heen. Waar je ook mag zijn op dat moment. Als mijn zoon honger heeft en ik heb geen flesje afgekolft dan ga ik gewoon ergens rustig zitten voeden.
10 dagen geleden
Ik heb onze oudste 1,5 jaar borstvoeding gegeven en toen was het voor ons beiden genoeg. Hoop het deze keer weer zo te kunnen doen.
Ik heb zowel hele positieve reacties hierop gehad als ook wel wat negatieve (met name wat zorgen vanuit schoonfamilie of ik niet té lang door zou gaan en bij ieder probleem als bv borstontsteking gezegd werd: moet je niet gewoon stoppen?)
Ik heb de negatieve maat genegeerd en de positieve tot me genomen. Mijn vriend steunde ons en vond het mooi (en ook wel lekker makkelijk denk ik 😂).
Op Facebook is er inderdaad een borstvoedingsforum waar ook vaker door langvoeders gepost wordt. Je bent niet alleen en het is ABSOLUUT niet abnormaal om langer dan 6 weken te voeden 😘
10 dagen geleden
Reactie op jessandmoon
Lekker zelf weten. Ik geef borstvoeding tot hij 1 is, dat is mijn doel. Ik ...
Ik zie ook niet vaak iemand in het openbaar voeden😅 Mijn zoontjes zijn fles weigeraars 🫠 ook de oudste krijgt nog buitenshuis als het echt niet kan wachten tot we thuis zijn. Inmiddels al bijna overal wel gevoed haha. Ik ben zelf een gesluierde vrouw dus denk niet dat het echt op zou vallen als ik wel aan het voeden ben 🤭.
10 dagen geleden
Dochtertje is nu 15 weken en ik ben zo trots op ons dat de borstvoeding nog lukt. Ik voed haar letterlijk overal en nergens, nog geen negatieve reacties gehad. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding dus hoop dat het me zo lang lukt
10 dagen geleden
Reactie op jessandmoon
Lekker zelf weten. Ik geef borstvoeding tot hij 1 is, dat is mijn doel. Ik ...
Precies! Melkkoe… sorry?! Wij doen zo ons best. Het is keihard werken. Want nee het is allemaal niet zo makkelijk als het eruit ziet. Maar dan idd het woord “melkkoe”
En ja… ik voed wel in het openbaar. Dan wel meteen doek. Want tegenwoordig met de telefoons maken ze ze een foto.
Alleen mijn dochter van bijna 4 doe ik niet meer in het openbaar.
Ik ben alle berichten vol trots aan het lezen van jullie allemaal!!
Ik las net ook het verhaal van Gingie23 dat ze in het ziekenhuis had gelegen. Verplegers vinden het apart???! Ook al zo bijzonder dat ze dat zeggen. En ja BORSTVOEDING DE SCHULD GEVEN. ook al zoon ding… heb je wel genoeg? Zal ze honger hebben? Ze zal wel buikpijn hebben door wat jij gegeten hebt.
Nou ik eet gewoon alles… ik heb het idee dat ze daar later alleen maar makkelijke eters van worden!
10 dagen geleden
Wat mooi dat je beide kindjes kunt voeden! En stomme opmerkingen van je schoonmoeder. Mensen zouden wel iets minder mogen oordelen, maakt de wereld een stuk leuker. Ik was zelf heel benieuwd hoe ik het zou vinden om borstvoeding te geven. Na even wennen geniet ik er enorm van om mijn meisje te kunnen voeden. Het geeft haar ook heel veel troost. Ze is nu 4 maand en hoop in ieder geval door te gaan tot ze 1 is. Voed in het openbaar en tot nu toe geen vervelende reacties gehad. Iedereen moet doen wat voor hun werkt en lukt. Mogen allemaal trots zijn en zonder nare opmerkingen onze eigen keuzes maken!
10 dagen geleden
Mijn dochter is 4 maanden en wij wonen in Abu Dhabi. Ik kolf fulltime en zij heeft tot nu toe niks anders gekregen dan moeder melk.
In tegenstelling tot NL is het hier de normaalste zaak van de wereld om exclusief borstvoeding te geven. Poedermelk is hier taboe. Het wordt zo vaak benoemd en gevraagd in het ziekenhuis en bij controles. En hoewel ze alleen maar moedermelk krijgt vind ik de vraag rete irritant. Er zit zo'n oordeel in. Als ik om wat voor reden dan ook géén borstvoeding geef dan kan ik alsnog de beste intenties hebben. Dus ik snap de druk hier niet zo. EN ik hou niet van bemoeials 😅
10 dagen geleden
Mooi geschreven. Ik geef nog niet zo lang BV (4mnd nu) en ik krijg nu op werk de opmerking "wat onhandig dat kolven, wat komt ze nog vaak of zou je niet eens gaan afbouwen. Terwijl ik super trots ben dat, ondanks dat ik er sceptisch in ging, ik nog steeds BV geef. En hoe fijn is dat in deze wintermaanden met alle virussen die er nu weer aan komen. Ben alleen maar heel erg trots, maar vind de opmerkingen soms ook lastig. Merk dat ik mezelf soms toch pribeer te verdedigen ook op wwrk door te zeggen "ja nouja als t niet lukt met kolven en het trveel gedoe is dan stop ik hoor" terwijl ik er gewoon eecht mn best voor wil blijven doen 🫠
10 dagen geleden
Reactie op Mamaleeuw2024
Het is mij helaas gelukt om alleen die eerste 6 weken te voeden. Het was bi ...
Precies! Juist enorm gaaf dat het zo lang lukt, dat het zo goed gaat. Je kind zien kunnen groeien op melk dat je zelf produceert.
Hier helaas geen borstvoeding, ook verdrietig en schuldig over gevoeld. Ik krijg juist regelmatig de vraag of ze geen borstvoeding krijgt, dat mensen daar juist eigenlijk vanuit gaan.
Heel vervelend om jullie ervaringen te lezen, jullie mogen echt trots zijn! Dit is relatief maar een korte periode van het leven, dus echt, probeer de mening van anderen naast je neer te leggen en doe wat goed voelt voor jezelf en de kleine ♡
10 dagen geleden
Ik heb onze oudste 2 jaar gevoed. Tot maand 4 van de zwangerschap van nr 2. Toen was het op, deed het pijn, kreeg ik spruw en was dochter er zelf ook wel klaar mee. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat ik haar "zo lang" heb gevoed. Het voelde niet eens als lang. Ik vind het fijn dat het zo uit zichzelf is gestopt, het waren de omstandigheden.
Nu bij ons zoontje hoop ik ook dat hij door drinkt tot zijn tweede verjaardag. Daarna zien we wel. Zolang het goed voelt, gaan we door.
Kinderen hebben een -melkgebit-. Dat is bedoelt om (o.a.) moedermelk te nuttigen. Wetenschappelijk gezien spenen ze af ergens tussen de 5 en 7 jaar als we de natuur helemaal zijn gang laten gaan. Als het volwassen gebit inzet, verleren ze het.
Je geeft je kindje het allerbeste wat er is. Ik val niemand aan die kiest voor kunstvoeding , maar ik vind wel dat we hier in Nederland veel meer terug moeten naar de basis. Borstvoeding is de norm. Niet voor 6 weken. Niet voor 6 maanden. Minimaal voor één jaar, er zou geen vervangende melk voor in de plaats moeten komen zolang melk de hoofdvoeding is.
Hoe je het ook went of keert, Borstvoeding is de norm. Daar overleeft de mens al duizenden jaren op, net als alle andere zoogdieren. Het is de natuur!
10 dagen geleden
Reactie op ND93
Ik heb onze oudste 2 jaar gevoed. Tot maand 4 van de zwangerschap van nr 2. ...
Wat de opmerkingen betreft, zeker die van oudere generaties; zij kunnen er eigenlijk niet zo veel aan doen. In hun tijd kwam de kunstvoeding in de mode en werden er allerlei geruchten verspreid over borstvoeding. Borstvoeding was vooral voor derde wereld landen en voor moeders die de "goede" kunstvoeding niet konden betalen.
Inmiddels weten we gelukkig beter en kan er helemaal niets tippen aan moedermelk voor onze kindjes!
10 dagen geleden
Hier ook twee jaar achter de rug. Inclusief werk, kolven op gekke plekken/ momenten, tranen in positieve zin, maar ook omdat het echt niet altijd vanzelf gaat.
Ik werd opnieuw zwanger en helaas eindigde dit in een stilgeboorte. Zelfs in de zwangerschap en rouw was het ons momentje. En tegen zijn tweede verjaardag werd ik opnieuw zwanger - en was het van beide kanten toen goed. Hebben ook nooit een bewust laatste keer gehad en dat is helemaal prima.
Ik merk wel dat mijn partner nu veel relaxter is dan bij de eerste met openbaar voeden (en hij relaxt ik ook zelfverzekerder). En verder deel ik er gewoon weinig over straks na 9 maanden 😜