36 Reacties
10 dagen geleden
Wauw, wat heb je een prachtig verhaal.. waanzinnig dat het je gelukt is om zo lang borstvoeding te geven. Ik herken ook de oordelen die je af en toe naar je hoofd geslingerd krijgt.
Mijn zoontje is nu 3,5 maand oud en ik voed pas 3 maanden. Want onze start is moeizaam geweest (te vroeg geboren, niet kunnen aanhappen, geen productie). Door heel hard werken, is het ons gelukt om ondanks de start binnen 2 weken volledig live borstvoeding te geven en eerlijk.. ik ben daar heel trots op. Want lieve mama, borstvoeding geven is ook hard werken. Het vraagt veel van je lijf.
Het is keer op keer weer kiezen voor wat je belangrijk vindt. Voor borstvoeding kies je niet ‘half’.. het werkt alleen als je vol overgave bereid bent te investeren..
En dan nog.. lukt het helaas niet bij iedereen. Dat is denk ik 1 van de redenen waarom borstvoeding zo’n gevoelig thema is. Want voor de ene groep is het waanzinnig, het mooiste dat je je kindje hebt kunnen geven. Voor de andere groep is het wellicht een onderwerp dat samen gaat met ‘tekort geschoten zijn’, ‘schuldgevoel’ of ‘een bewust andere keuze maken, maar daarin een oordeel voelen want ‘borstvoeding was eigenlijk beter geweest’ ‘. Het andere veroordelen of minder belangrijk maken, kan soms helpen om je eigen keuze te kunnen rechtvaardigen. Dat is denk ik wat er onbewust in onze maatschappij vaak gebeurt. Zo zonde, want jeetje wat is moederschap bijzonder, echt elke moeder, ongeacht welke voeding je je kind geeft zou die erkenning verdienen.
Daarnaast heb ik ook het idee dat veel oordelen afkomstig zijn van een generatie die simpelweg onwetend is. Er is een tijd geweest waarin flesvoeding de trend was, waarin moeders werd verteld dat baby’s manipulatief zijn en het belang van hechting en nabijheid totaal onderbelicht was. Deze generatie heeft geen idee wat voor wondermiddel borstvoeding is en reageren vanuit oude denkpatronen. Ik heb ook van deze mensen in mijn omgeving: ‘zo zou ik ons zoontje moeten laten huilen, dan valt hij vanzelf in slaap’ of ‘ Wel zo leuk als papa of opa of oma hem ook een keer een flesje kunnen geven.’ Ik zie dit soort opmerkingen maar gewoon als onwetend.
Uiteindelijk ben ik zijn moeder. Al die vrouwen met oordelen (want naar mijn idee zijn het vaak vrouwen..) hebben hun beurt gehad om het op hun manier te doen. Nu is het mijn beurt om het op mijn manier te doen. *zeg ik terwijl ik naar het slapende snoetje van m’n zoontje, rustend op mijn nog blote borst, kijk🥹*
Dus mama, je doet het waanzinnig.. schijt aan al die opmerkingen.. je mag volledig jouw intuïtie volgen.. niemand anders dan jij voelt het best wat goed is voor jouw kinderen💓
9 dagen geleden
Mijn baby is pas 4 maanden, en ik krijg nu al vaak de vraag “geef je nogsteeds borstvoeding!?”. Laatste vroeg iemand aan mij waarom ik niet gewoon “normale” voeding geef (kunstvoeding bedoelde diegene). Echt bizar..
7 dagen geleden
Reactie op yasminekensmil
Mijn baby is pas 4 maanden, en ik krijg nu al vaak de vraag “geef je nogste ...
Ja precies! Dat is wat ik bedoel. Wat nou “nog steeds?!” En juist door die opmerkingen ben ik juist geneigd om langer door te gaan en vol te houden!
Ik ben zo enthousiast over het geven van borstvoeding dat als ze mij zouden vragen voor een uitzending op tv… ik meteen ja! Zou zeggen. Er mag wat mij betreft meer aandacht voor komen zodat het taboe weg valt.
7 dagen geleden
M’n baby slaapt nog niet door, komt volgens anderen blijkbaar omdat ik borstvoeding geef en flesje kunstvoeding zou wonderen moeten doen…😅
En wooow ik geef “nog steeds” borstvoeding (baby is bijna 5 maanden). De vraag wordt dan ook veel gesteld hoe lang ik nog denk door te gaan… 🥲
Ook het ongemak van anderen (naaste familie en vrienden) als ik mijn kind voed in hun bijzijn.
6 dagen geleden
Reactie op Nynke_93
M’n baby slaapt nog niet door, komt volgens anderen blijkbaar omdat ik bors ...
Hier ook hele verbaasde blikken dat ik nog steeds borstvoeding geef aan een kind van 4 maanden en 1 dag oud. En ook vaak de vraag hoe lang ik nog door blijft gaan. Ongemak bij vrienden en familie gelukkig minder maar het commentaar op doorslapen herken ik wel (met van de oudere generatie vaak de vraag of mn borstvoeding dan wel genoeg voedingsstoffen bevat. Mens, mn kind is 8,5kg inmiddels en zit in maat 74). Ik help ze dan altijd even herinneren hoe dramatisch mn dochter sliep (dat weten die mensen wel namelijk) en dat zij toch echt flesvoeding kreeg 🤣🤣
6 dagen geleden
heerlijk mama die borstvoeding! hier ook een lang voedende mama(tot 2 jaar)! in mijn vriendenkring is het ook "vreemd" :) bij mijn 3 zussen is het super normaal ook zij zijn zo lang mogelijk blijven voeden. zo fijn als je elkaar die support kan geven en fijn dat het dan zonder schaamte is.
ik voed wel in het openbaar als het egt nodig is. nu met de kleine doe ik het wel omdat het de hoofdvoeding is. maar met mijn peuter deed ik idd ook gewoon thuis.
ik breng de jongste naar de opvang en zie er nu al tegenop als die 1jaar+ is nog steeds borstvoeding mee te geven😅 de oudste die kon door omstandigheden niet naar de opvang dus daar heb ik de ervaring niet mee. we gaan zien hoe ze dat vinden haha.
mijn man vind het ook allemaal prima hoor.
op het werk vinden ze nu ook al dat ik lang voed/kolf. ik was snel begonnen met werken met 10 wk al. de meeste stoppen na een maand als ze weer werken omdat het gewoon zwaar is werken/borstvoeding/kinderen/huishouden/relaties noem maar op.
ik heb niets tegen kunstvoeding, gelukkig is er een alternatief! ik vind het altijd raar dat je niet mag zeggen dat borstvoeding goed is. het is gewoon een feit: Borstvoeding is niet beter of gezonder dan kunstvoeding, het is de biologische norm.
dit gaat over de borstvoedingsmaffia bestaat niet: https://kiind.nl/de-borstvoedingsmaffia-bestaat-niet/ ik denk dat we elkaar als moeders moeten steunen en niet elkaar veroordelen hoe en met wat we ons eigen kind voeden. we hebben een gezamenlijk doel en dat is het beste voor je kind, laten we daar de focus op houden.
geniet er lekker van mama zolang het nog kan!
6 dagen geleden
Bij onze dochter ben ik gestopt met borstvoeding geven toen ze een jaar werd. Persoonlijk vond ik het genoeg toen ze begon met lopen en praten. Ik heb eigenlijk alleen positieve reacties gehad: 'wauw, wat hou je het lang vol.' Alleen het voelde totaal niet als volhouden. Hoe langer je voedt, hoe makkelijker het wordt. Alleen nu bij mijn jongste van 4 maanden weet ik niet of ik wel kan stoppen als hij een jaar is. Bij mijn dochter vond ik het al best moeilijk om deze periode af te sluiten ook al stond ik er helemaal achter. Maar onze zoon is waarschijnlijk onze laatste🥲. Nouja, ik heb nog even gelukkig. Tegen de tijd dat hij 1 wordt zal ik wel kijken wat ik doe.
5 dagen geleden
Wouw mama’s wat zijn jullie allemaal kanjers!!! 💖
Niemand maar dan ook niemand heeft er iets mee te maken hoe lang je blijft borstvoeden. JOUW baby!
Mijn kleintje is nu 4 mnd en ik hoop haar nog heel lang te kunnen voeden. WHO adviseert minimaal 2 jaar borstvoeding.
Ik weet nu al dat ik gekke blikken krijg op mn werk straks dat ik ga kolven.. Hoe zit dat na 9mnd trouwens want dan heb je geen recht meer op tijd ervoor terwijl je kindje misschien nog wel meer dan ochtend en avond/ nacht voeding wil? Of willen ze dan echt ook minder melk drinken?
Mijn dochter buigt overigens iets eerder af in de groeicurve en dronk een paar weken slecht (sprong 4 en slaapregressie weet ik nu) maar bij consultatiebureau werd me verteld probeer maar vast voedsel alvast. Heel blij dat ik naar m’n eigen gevoel heb geluisterd en heb afgewacht want nu drinkt ze weer heel goed. Meerdere ervaringen dat de groei minder hard gaat als de lijn?
Ps. Tegen gekke blikken: glaasje koeienmelk (dat alleen op gang komt omdat er een kalfje is geboren) voor volwassenen vinden we heel normaal toch? 🤓
Overigens, volle begrip ook voor de mama’s die het anders doen!
5 dagen geleden
Reactie op Desiree23
Niemand maar dan ook n ...
Je hebt nog steeds recht om te kolven, maar niet meer betaald! Dus je moet je tijd inhalen, uren opnemen of je contract veranderen. Maar je hebt altijd recht om te kolven
5 dagen geleden
Reactie op Desiree23
Voor de groei houd je het beste de who curve aan. Dit is gebaseerd op kindjes die uitsluitend borstvoeding krijgen.
Buigt de groei op de who curve af? Dan kun je beginnen met vaker te voeden.
Zit je al op 10/12 voedingen en gaat de groei nog niet omhoog? Dan het beste zsm een Lactatiekundige mee laten kijken.
https://www.borstvoeding.nl/borstvoeding-na-de-eerste-week/groei-is-belangrijk/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMQABHWX1zbUcrnqDTEVsTxx479NmgF5_HgJMcb3nI4g3lVF5Hh64cUJcoD0NWQ_aem_ATkWyriLQgmBtmeyQBsFkegXH1SWpagLt6mrpvBfrXSYMCB9LbwGjsChv5njm_sCZkM
5 dagen geleden
Wouw wat een mooie verhalen. Ik twijfelde altijd enorm of borstvoeding wel wat voor mij was. Het leek mij maar een gek idee een "kind" aan de borst. Nu is onze dochter 4 maanden oud en ik ben zo trots dat ik nog altijd grotendeels live borstvoeding geef. Ik hoop dat m'n productie goed blijft tot 1 jaar. Ik merk dat het kolven op het werk toch lastig is. Ik probeer wel vaak genoeg te kolven, maar ik ben zelfstandig en heb hiermee niet goed van te voren rekening gehouden in de planning(doordat ik ook sceptisch was) vaak gaan er 3 voedingen door op een dag en krijg ik maar 2 voedingen gekolfd. Maar ik ga er alles aan doen dat het gaat lukken tot 6 maanden en liefst tot 1 jaar😁
5 dagen geleden
Reactie op Desiree23
Bij mij op het werk deden ze totaal niet moeilijk toen ik na 9 maanden nog door wilde gaan met kolven. Ik sta voor de klas maar ik kan kolven in de ochtendpauze en direct na schooltijd. Dus ze zijn al lang blij dat er geen vervanging moet komen. Ik heb wel het geluk dat ik makkelijk kolf. 1 x 10 min en 1x 5 min. Ik mocht dan om 1600 naar mijn kindje on live te voeden.