1312 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op Eerstewonder
Ik had last van kloven op beide tepels. Mijn kraamverzorgster kwam toen met ...
En na iedere voeding rondom de tepel, niet erop, wat moedermelk op smeren
3 maanden geleden
Zijn er meer vrouwen die het borstvoeding geven veel zwaarder vinden dan verwacht? Onze dochter is nu 1 week oud maar ik merk dat ik het toch lastig vind om alle voedingen alleen te moeten doen. Ook kan ik nog niet voor mij zien hoe het gaat als je uren van huis bent.
Zijn er vrouwen na een week (of 2/3) ‘proberen’ gestopt? Of is het normaal om twijfels te hebben en is het even doorzetten?
3 maanden geleden
Reactie op Puck94x
Zijn er meer vrouwen die het borstvoeding geven veel zwaarder vinden dan ve ...
Ik geef nu inmiddels 6 weken borstvoeding. Bij de 1e lukte het helaas niet. Dus super blij dat het nu wel lukte.
Maar gisteren toch besloten om het te gaan afbouwen.
Ik heb teveel productie waardoor ik ook altijd nog moet afkolven. De vk schrok gisteren hoeveel ik al was afgevallen en hoe 'slecht' ik eruit zag.
Daarnaast merk ik dat het mij mentaal teveel kost om constant de enigste te zijn die voeding geeft. En ik niet af en toe ik kan zijn.
Buiten de deur doe ik een doel omwikkelen om te kunnen voeden.
Volg vooral jou gevoel en kies wat voor jou het beste is! Die kleine heeft er niks aan als de mama geen energie heeft!
3 maanden geleden
Reactie op SSB-MDAR
Ik heb zelf vaker de tip gekregen om kokosolie (biologisch en extra virgine ...
Dit inderdaad! Ik had beide borsten enorme kloven na verblijf ziekenhuis na bevalling. Was er binnen 1,5 volledig vanaf! Ik smeer het nu vrijwel iedere voeding. Wel even kijken naar biologische inderdaad, je kindje krijgt er wel iets van binnen 😊 (en dat mag ook, is verzachtend voor het maagje!).
3 maanden geleden
Reactie op Puck94x
Ik heb er nu twee weken op zitten en denk eraan te stoppen. Mijn dochter is drie weken, de eerste week kwam het zeer moeizaam op gang. Met een strak regime via een gehuurde kolf wel productie op gang gekregen (elke drie uur en een keer per dag een uur powerkolven). Lactatiekundige heeft uitgebreid meegekeken en dochter dronk te weinig uit de borst en kostte te veel moeite, deels haar gedrag en deels mijn toch blijvend beperkte productie/langzaam toeschieten.
Nu met Domperidon wel iets meer productie maar nog steeds lukt het borstvoeden zelf niet. En het constante kolven breekt me een beetje op.
Het ene moment denk ik: je hebt alles geprobeerd, het is oké om te stoppen. Het andere moment wil ik graag doorzetten. We hebben de voordelen van de fles gevoeld (voedingen delen, makkelijk de deur uit kunnen, zeker weten hoeveel ze drinkt) wat doorzetten pittig maakt.
Ik wil voor mezelf kunnen verantwoorden dat ik alles geprobeerd heb. En dat is deze week nog proberen haar (niet zo pijnlijk) aan de borst te krijgen, lukt dat niet? Dan kolf ik tot de productie is gestopt en is het ook goed.
Je moet doen waar je je op langere termijn goed bij voelt ❤️
3 maanden geleden
Reactie op Thejip
Wat voor app is dit?
Dit is een overzicht uit de app babytracker
3 maanden geleden
Reactie op Anna Wil
Ik heb er nu twee weken op zitten en denk eraan te stoppen. Mijn dochter is ...
Sterkte met de keuze! Wat voor mij hielp zijn een aantal dingen; eiwit proteïne bij pakken, borstvoeding thee van pukka geloof ik of van weleda en genoeg rusten. De thee ben ik nu nog niet begonnen maar de rest wel, het kost mij daarmee beduidend minder energie. Als ik niet genoeg rust merk ik ook echt dat ik gewoon te weinig melk heb.
Hopelijk heb je er iets aan en anders inderdaad rustig afbouwen. Ik heb eerder afgebouwd na 18 maanden. Ging vrij vlot maar heb m’n lichaam zoveel mogelijk gevolgd om te zorgen dat ik geen ontstekingen kreeg.. 🍀
3 maanden geleden
Reactie op Debby90
Ben ik de enige, of zijn er meer, die het aanleggen met de borstvoeding zwa ...
Ik vind de madonna houding zelf helemaal niet fijn, baby zakt steeds wat naar beneden, vind het een lastige houding. Ik vind zelf de rugbyhouding en de manier waarop je zelf liggend op je zij kan voeden echt ideaal, omdat je dan zelf heel ontspannen ligt. Ik zou als ik jou was eens kijken naar andere houdingen 😊
3 maanden geleden
Reactie op Babybruin
Borstvoeding gaat de eerste maanden eigenlijk nooit vanzelf. Die van ons gr ...
Hi, mijn zoontje ook zo snel gegroeid op bv. Ik merkte wel dat ik de laatste tijd krampjes met honger verwarde. Nu rond 7 weken wel begonnen met rekken vanuit mijn moedergevoel. Ik geef hem nu nog 8 tot 9 voedingen per dag.
3 maanden geleden
Reactie op Stresskiekje1992
Hi, mijn zoontje ook zo snel gegroeid op bv. Ik merkte wel dat ik de laatst ...
Ja herkenbaar hoor! Al biedt het met krampjes ook troost en activeert het de darmpjes. Probeer wel dan de legere borst aan te bieden.
Mooi dat je dat hebt kunnen volgen! Gaat hier vast over een poosje ook weer iets gestructureerder. Nu kan het alles zijn; groeispurtje, borstvoeding afstemmen, krampjes, ontwikkelsprong. “Mama honger”. Met een paar weken is hij ook weer wat sterker en valt hij minder in slaap na een halve voeding.
Ik probeerde wat vertrouwen te geven dat continu willen drinken niet altijd inherent is aan te weinig melk of honger hebben 🤗
3 maanden geleden
Reactie op Puck94x
Ik vind het ook zwaarder dan gedacht! Het altijd de aangewezen persoon zijn, ook met regeldagen of als ze sneller wakker wordt dan je zou willen. De tijdsinvestering. Gekloot met tepelhoedjes. Het niet zo makkelijk weg kunnen… Maar mijn dochter is nu 4 weken en het gaat ook echt al steeds beter, dus misschien wil ik wel te snel in vanalles. Voor nu ga ik nog even door! 😅
3 maanden geleden
Reactie op Puck94x
Ja ik! Aan de borst lukte niet dus ik kolf fulltime. Maar ben aan het afbouwen want ik ben er klaar mee. Continue pijnlijke en strakke borsten en het kolf ritme loopt nooit gelijk met wanneer mijn dochter drinkt, dus je bent de hele dag bezig met kolven en voeden. Zeker als mijn man weer gaat werken zie ik dat niet zitten. Ik heb haar een maand bv kunnen geven afgekolfd in de fles, dat is dan hartstikke mooi meegenomen!
3 maanden geleden
Reactie op SSB-MDAR
Voor mijn zoontje is een half uur aan de borst nooit genoeg. Na een uur doo ...
Bij mij lag het wel deels aan de productie en de snelheid van toeschieten. En deels dat ze goed leek te drinken maar dit loze slokjes waren. Vanuit advies van de lactatiekundige haar voor en na een voeding gewogen en daar kwam maar 40g uit terwijl ze echt lang voedde.
Ze haalde er dus niet genoeg uit en dit putte haar uit. Ik heb dus mijn productie omhoog moeten schroeven met kolven en bijvoeren met kv omdat ik echt niet genoeg maakte eerst.
Daarom lactatiekundige inschakelen als het kan! Hoe goed bedoeld is advies wat wel en niet aan de hand zou zijn in je lijf via een forum lastig!
3 maanden geleden
Reactie op Puck94x
Het is intens. Het is tegelijkertijd Het meest natuurlijke wat we kunnen doen. Maar dat maakt niet dat het makkelijk is en vanzelf zou moeten gaan.
Ik vind het nu ook weer enorm zwaar, vooral de nachten. Terwijl ik onze eerste dochter 2 jaar gevoed heb.
Ik wil alleen maar zeggen; het wordt makkelijker. Echt waar! Na een maand of 2/3 komt er meer regelmaat in, zit er vaak langere tijd tussen voedingen in en ken je je kindje beter.
3 maanden geleden
Reactie op SSB-MDAR
Voor mijn zoontje is een half uur aan de borst nooit genoeg. Na een uur doo ...
Ik had met mijn oudste ook ellenlange sessies. 2x lactatiekundige mee laten kijken (ook ivm pijn bij aanleggen). Waarschijnlijk is het een combi geweest van zuigbehoefte, misschien een net wat strak tongriempje en een snelle melktoestroom, waardoor hij niet zo zijn best hoefde te doen op de aanhap, maar niet effectief dronk na de toeschietreflex.
Een fles nageven dronk ie ook gerust op, maar echt niet omdat hij niet genoeg binnen kreeg. Ook dat was gewoon weer lekker zuigen en warme melk krijgen, zonder die fles groeide hij ook hard, ik zou daar persoonlijk mee uitkijken ivm wennen aan makkelijkere toestroom en oprekken van de maag. Kijk vooral ook naar de groei, groeit ie goed op alleen de borst? En een lactatiekundige mee laten kijken of er iets te verbeteren valt..
3 maanden geleden
Reactie op Puck94x
Ik heb 3 kinderen en iedere keer was het moeilijk en pijnlijk de eerste weken. Vooral de eerste dagen heb ik meerdere keren willen stoppen maar ik weet dat het écht makkelijker en beter wordt en dat gaf me de kracht om door te gaan.
BV is heel veel investeren en ik vergelijk het maar met je rijbewijs halen. Dat leer je ook niet in 1 les. Je kindje moet het nog leren, jij moet je weg erin vinden, dat kost tijd.
3 maanden geleden
Reactie op C-24Baby
Vanaf wanneer wordt het beter? Nu 2 weken oud en t is nog steeds heel moeil ...
Bij mij is het tepelhoedje afbouwen destijds pas gelukt nadat ik van een lactatiekundige een andere manier van aanleggen heb geleerd. Toen ik het zelf thuis ging oefenen ging het ook niet gelijk alle voedingen goed, maar geleidelijk aan helemaal vanaf gekomen.
Het voeden zelf bleef bij mij nog langer wel pijnlijk, en dat kwam met vlagen ook weer terug. Dat zal ook met de aanhap te maken hebben gehad, heb het nooit optimaal gekregen. Maar wel 16 maanden gevoed, en het werd steeds makkelijker.
3 maanden geleden
Reactie op C-24Baby
Vanaf wanneer wordt het beter? Nu 2 weken oud en t is nog steeds heel moeil ...
Ik wil je niet deprimeren, maar bij mij was het de vorige keer nooit zonder tepelhoedje gelukt. Hoe hard ik ook probeerde we hadden het hoedje nodig. Dus soms wordt het niet beter.
Nu positief. 3 weken met tepelhoedje moeten voeden en daarna lukte het in 1 keer zonder, bleef telkens proberen zonder hoedje en toen had die het in 1 keer door.
Wel heb ik nog steeds altijd hoedje bij mij. Zoon is nu 5 weken
3 maanden geleden
Reactie op Mrtn91
Bij mij is het tepelhoedje afbouwen destijds pas gelukt nadat ik van een la ...
Ja het is zo frustrerend, ze kan het best want heb al een aantal keer in 1 keer een goede aanhap gehad. Maar soms wil het gewoon echt niet en dan trek ik het niet meer dus pak ik toch weer het hoedje..