1312 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op WO
Hoi!
Een vraagje. Op dit moment doe ik fulltime kolven omdat ons zoontje pr ...
90ml is echt heel veel, zo groot is de maag nog niet. Ook hoef je de melk niet zomaar weg te gooien. Moedermelk kan wel tegen een stootje.
https://borstvoeding.com/problemen/dysma1/
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/bewaren-van-moedermelk/
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
https://eurolac.net/therapeutisch-flesvoeden/
3 maanden geleden
Reactie op j28v
Mijn kindje is nu 10 dagen oud en wilt soms maar ongeveer 15 min aan één bo ...
Je kunt op het moment dat je geen grote klokkende ritmische slokken meer hoort wisselen van borst. Wilt je kindje deze niet? Dan is dat prima.
Vraag en aanbod zal zich op elkaar afstemmen met de tijd.
3 maanden geleden
Reactie op j28v
Mijn kindje is nu 10 dagen oud en wilt soms maar ongeveer 15 min aan één bo ...
Dit heb ik ook… mijn productie is ook flink. Zo lang zij er geen last van heeft en slaapt zou ik me geen zorgen maken. Denk alleen dat ze sneller weer aan de borst wil, wat voor mij niet erg is! xx
3 maanden geleden
Reactie op AnnM93
Ik heb een paar vraagjes:
Ik geef borstvoeding, maar kolf ook 1x per dag vo ...
Onze kraamverzorgende zei dat er per 24 uur 1x 6 uur tussen de voedingen mag zitten (gerekend vanaf begintijd voedingen). Wij proberen die dus in de nacht te laten vallen, vanwege de nachtrust. Ons dochtertje is nu 1 week oud en we hebben nu al 4 nachten gehad waarbij we 5 tot 6 uur tussen de voeding hadden, afhankelijk van wanneer ze zelf komt.
Verder kijken we ook veel wanneer ze zelf vraagt. Omdat ze al (ruim) boven de 4kg weegt, mag er eventueel ook 4 uur tussen de voedingen zitten. Als ze slaapt, laten we haar dus slapen tot die 4 uur, maar als ze na 3 uur wil, krijgt ze na 3 uur weer voeding.
3 maanden geleden
Reactie op Debby90
Onze kraamverzorgende zei dat er per 24 uur 1x 6 uur tussen de voedingen ma ...
Precies dit heeft de verloskundige hier ook geadviseerd. In principe voeding op verzoek met ‘s nachts 1x max 6 uur en alle andere voedingen max 4 uur. Als hij eerder komt, helemaal prima. Onze zoon is nog onder de 3 kg, was dysmatuur, maar was na een week al zwaarder dan zijn geboortegewicht. We hebben nu twee dagen achter de rug met dit schema en het gaat goed :) De ene keer heeft ie na 2,5-3 uur al honger en de andere keer moeten we hem wakker maken.
3 maanden geleden
Reactie op Didiizzy
Ik heb 9 maanden lang fulltime gekolfd met de Youha’s maar ik maakte wel he ...
Ik ben dus heel bang dat als ik elke keer leeg kolf, ik over productie krijg. Had jij daar geen last van? Ik heb gisteravond (op advies van Melissa hier) voor het slapen 15min gekolfd en dat voelde wel een stuk prettiger daarna! Dus dat hou ik erin denk ik. Ik heb deze kolf gekocht bij een lactatie deskundige bij mij aan huis tijdens een consult dus ik mag hopen dat ze wel geschikt zijn hiervoor.. dankjewel!
3 maanden geleden
Reactie op Debby90
Onze kraamverzorgende zei dat er per 24 uur 1x 6 uur tussen de voedingen ma ...
Wij mogen maximaal 4 uur. 3 jaar geleden nog 5 maar onze kraamzorg zei dat dat achterhaald was ivm bloedsuiker van het kind. Dus nu moet ik s nachts constant mn wekker zetten na 4 uur, heb k een kind dat niet wakker wil worden en dus 5 slokken drinkt en dan weer knock out gaat en 3 uur later wél uit zichzelf komt want dan heeft hij toch echt honger. Kraamzorg zei dat die paar slokken dus echt nodig zijn voor bloedsuiker. Maar het is dus zo frustrerend. Ik wil best iedere nacht om de 4 uur voeden, doe ik met liefde, maar mn kind wil het echt niet 🤣🤣🤣
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Wij mogen maximaal 4 uur. 3 jaar geleden nog 5 maar onze kraamzorg zei dat ...
Hij is trouwens met 4 kg geboren (39+6 weken),, 2 dagen iets afgevallen en zat met 5 dagen al ruim boven zn geboortegewicht
3 maanden geleden
Vraagje: ik heb flinke productie en ik wil graag beginnen met 1x daags kolven zodat we in de nacht onze dochter van 2.5 week gekolfde melk kunnen geven ivm hopelijk meer nachtrust voor ons, omdat ze anders heel lang aan de borst wil zijn en we incl verschonen en in slaap krijgen soms 2-2.5 uur bezig zijn. Nu zei mijn verloskundige dat je het beste snachts kan kolven omdat je melk in de nacht het voedzaamst is. Het consultatiebureau zei dat ik beter na een borstvoedingssessie de borst gelijk kan leeg kolven om overproductie te voorkomen (bv om 22-23 uur). Nu weet ik dus niet wanneer ik het beste kan kolven…. Help
3 maanden geleden
Reactie op rsmln1
Vraagje: ik heb flinke productie en ik wil graag beginnen met 1x daags kolv ...
In principe kolf je waneer je kindje normaal gesproken zou drinken anders sla je een voeding over en op dit moment is de productie nog niet stabiel.
Het liefst begin je ook eigenlijk pas na ong 6 weken met kolven en de fles introduceren dit ivm vraag en aanbod maar ook om de kans op speen/flow verwarring te verkleinen.
Het is belangrijk de fles therapeutisch te geven met langzame speen (evt prematuur) en dat je kindje er ongeveer 20 minuten over doet.
Je kunt ook proberen overdag eerder aan te leggen, soms willen kindjes in de avond/ nacht inhalen wat overdag gemist wordt.
Ook is clusteren in de avond heel normaal.
Melk is altijd voedzaam, dit maakt niet uit of het ochtend of avond is.
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
https://eurolac.net/therapeutisch-flesvoeden/
3 maanden geleden
Mijn zoontje van bijna 3 weken komt overdag om de 3 uur maar 's avonds en 's nachts om de 2 uur. Nog goede tips om dit om te draaien? Ik ben zoooo moe! Mijn zoontje groeit echt als kool dus ik had eigenlijk gehoopt dat er wat meer tijd tussen zou gaan zitten zo langzamerhand. Ik zou echt al blij zijn met 2 uur achter elkaar slapen 😅
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Houden jullie een minimale tijd tussen de borstvoeding?
Zoon wil soms na e ...
Haha herkenbaar! Ik voed gewoon on demand. Er zijn clusterdagen, regeldagen, baby valt soms in slaap aan de borst, soms krampjes, ik zie door de bomen het bos niet meer soms 😅 soms wil ze na het verschonen nog een “toetje” dus dat geef ik dan ook. Gaat prima, geen last van mn borsten en de baby was 4% afgevallen dus ik ga lekker zo door nu het eindelijk goed gaat na kloven en stuwing 😊 En ja, hier ook alles helemaal nat, heb nu lekschalen besteld.