1312 Reacties
3 maanden geleden
Ik heb een vraagje
Mijn zoontje van 2 weken drinkt sinds 2 dagen maar aan 1 borst en soms aan 2. Hij drinkt telkens maar 5 minuten. Hierna is hij diep in slaap of als hij wakker is wil hij niet meer drinken. Als ik hem 'forceer' om toch te drinken geeft hij veel terug. Ik heb net eens gekolfd na de voeding en kolfde 2 borstel samen nog 100ml. Heeft mijn baby wel genoeg gedronken?
3 maanden geleden
Reactie op rsmln1
Vraagje: ik heb flinke productie en ik wil graag beginnen met 1x daags kolv ...
Ik zou niet aan kolven beginnen. In deze fase moet vraag en aanbod nog op elkaar afgestemd worden. Die sessies worden qua tijd echt wel beter. Je kindje moet het ook nog onder de knie krijgen en er bedreven in worden dat kost tijd. Als je al bekend bent met flinke productie wordt dan alleen maar nog meer aangewakkerd door te gaan kolven.
Als je toch wil gaan kolven kreeg ik (ben bekend met overproductie) als advies van de lactatiekundige om Max 1x per dag na een voeding 20-30cc te kolven uit de borst die hebt gegeven en daar een voorraad mee opbouwen. Alleen dan red je het natuurlijk niet qua hoeveelheid als je dagelijks een flesje wil geven.
Of je kan 1 borst geven en dan na die voeding de andere borst soepel kolven en die voeding als flesje aanbieden tijdens het volgende voeding moment. Daarna pak je het gewoon weer op qua live voeden.
3 maanden geleden
Reactie op Diensp
Ik heb een vraagje
Mijn zoontje van 2 weken drinkt sinds 2 dagen maar aan 1 ...
Als je geen grote klokkende ritmische slokken meer hoort kun je proberen te wisselen van borst. Wilt hij niet ? Dan kan je er van uit gaan dat hij genoeg gehad heeft.
Als je gewoon op verzoek voedt is het helemaal prima. (Goede groei, geen speen of inbakeren etc)
3 maanden geleden
Reactie op Annekevv
Precies dit heeft de verloskundige hier ook geadviseerd. In principe voedin ...
Oké dit is fijn om te weten. Was nog een beetje zoekende daarin, aangezien ik bij mijn eerste zoontje flesvoeding heb gegeven en dat echt in een strak ritme ging. Dit is dus even wennen voor mij☺️
3 maanden geleden
Reactie op C-24Baby
Soms krijg ik mn baby echt niet wakker, wat doe je dan? Luier verschonen et ...
Hij wordt meestal wel wakker door het verschonen. Soms is ie dan nog slaperig en drinkt ie vrijwel niet. Dan leg ik hem terug en zet de wekker voor de volgende voeding.
In de eerste week dronk ie een keer helemaal niet, toen lukte het pas na ruim 8 uur om hem aan te leggen na meerdere keren proberen. Vonden mijn borsten niet zo leuk, maar gelukkig geen problemen met productie hier.
3 maanden geleden
Oke, even voor mn eigen duidelijkheid: wanneer mochten jullie meer tijd tussen de voedingen s nachts laten en hoeveel tijd? Onze zoon is nu 10 dagen oud, ruim boven geboortegewicht (na 4 dagen al) maar de kraamzorg zei dus max 4u tot het CB langskomt (en dat is pas woensdag dus met 14 dagen). Maar ik krijg hem dus echt niet wakker s nachts. Na verschoven drinkt hij 4 slokken ofzo en gaat dan weer knock out en komt dan uit zichzelf 2 uur later weer omdat hij dan wél honger heeft
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Oke, even voor mn eigen duidelijkheid: wanneer mochten jullie meer tijd tus ...
Ik mocht van mijn kraamzorg in de kraamweek al 5 uur er tussen laten.
Nu is die 3 weken oud en zet ik geen wekker meer, meestal zit er zo’n 4/5 uur dan tussen. Paar keer zelfs al 6 uur
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Mochten wij al in de kraamweek. Dochter had zelfde probleem, niet wakker te krijgen. Daarom iets langer er tussen laten zodat ze goed honger heeft en evt zelf kan komen met honger signalen
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Het ligt eraan hoe je kindje groeit. Als je kind gele poepluiers heeft, ruim boven geboortegewicht is (en boven 3700) en zelf doorslaapt, zou ik hem niet meer wakker maken!
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Hier dochtertje die vandaag ook 10 dagen oud is en vanaf dag 4 begon aan te komen. Dag 6 zat ze weer op geboortegwicht en toen hoefde ik van kraamhulp geen wekker meer te zetten. Soms komt ze na 2 uur al, soms na 5,5 pas...zolang ze goed aankomen is het goed volgens mij 😊
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Hier eerst het advies van voedingen om de 3 uur. Vanaf de 7e dag mocht ik naar voeden op verzoek met een maximum van 4 uur ertussen en 1x 6 uur ‘s nachts. Dit terwijl onze zoon dysmatuur was en nog steeds onder 3 kg zit. Hij doet het wel super goed en komt goed aan, zit inmiddels ook boven het geboortegewicht. Ik zou lekker op je gevoel afgaan en de periode wat op proberen te rekken, vooral ‘s nachts.
3 maanden geleden
Reactie op rsmln1
Vraagje: ik heb flinke productie en ik wil graag beginnen met 1x daags kolv ...
Ik heb begrepen dat de nacht melk melatonine bevat, wat goed is voor de slaap van je kindje. De dagmelk heeft een andere samenstelling en draagt minder bij aan de slaap. Voedzaam is het allebei 😊
Ons kindje is wat vroeg geboren en kon nog niet lang en goed genoeg aan de borst. Ik geef hem elke keer even de borst en dan kolf ik. Hij krijgt vervolgens gekolfde melk uit een flesje (na 10 minuten aan de borst).
Misschien het advies van het consultatiebureau proberen. Als het niet werkt een lactatiekundige inschakelen?
3 maanden geleden
Hoi lieve mama's,
Ik heb nu al wat melk afgekolfd om een voorraadje te leggen (lijkt me fijner nu mijn man nog met verlof is en veel tijd voor onze peuter heeft). Nu vraag ik me alleen af wat ook alweer slim is om per portie in te vriezen.
De baby is nu 1,5 week oud en drinkt wisselend aan de borst. Drinkt vaak wel zo'n 80 a 90ml, maar dit wordt vermoed ik alleen maar meer. Wil ook niet dat ontdooide melk weggegooid moet worden.
Denk zelf aan 40 a 50ml per portie. Dat kan dan makkelijk bij elkaar gevoegd worden tot een goede hoeveelheid voor de kleine.
Hebben jullie al een voorraadje gekolfd en in de vriezer gedaan en zo ja hoeveel ml per keer?
Alvast bedankt!
3 maanden geleden
Reactie op Nicole234
Wasbare compressen? Vind ik sws veel fijner en is wat duurzamer
Van medela!
3 maanden geleden
Hoi allemaal,
Ik voed nu alleen nog maar live op verzoek. Maar vroeg me wel af hoe ik straks als ze naar kdv gaat en flesjes krijgt, hoe ik weet hoeveel ze dan gaat drinken en dus moet gaan invriezen???