1312 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Zoon drinkt geweldig maar na een dag enorm clusteren/regelen heeft hij een ...
Ik volg graag even. Heb hetzelfde. Smeer al elke keer wat melk na de voeding. Net ook even een uurtje met ontblote borst op bed gelegen. Maar ben benieuwd of ik nog wat meer/anders kan doen.
3 maanden geleden
Reactie op WO
Even een vraagje. Ik kolf fulltime, ongeveer 8-10 minuten per sessie op aan ...
Ik herken dit gevoel en had een candida infectie (spruw) aan mijn tepels. Als ik het weer op voel komen smeer ik daktarin en kokosolie. Kokosolie is anti bacterieel en ik smeer dat ipv lanoline. Als dit gevoel aan je tepels niet weg gaat door lanoline te smeren dan zou ik eens proberen om daktarin te halen bij de drogist en dat te smeren. Meestal na 1x smeren merk ik dat het gevoel minder of weg is. Dit moet je wel even afwassen voor je kolft.
Als het candida is moet je ook goed je kolfspullen steriliseren iedere dag en zorgen dat er geen melk resten op je tepels achter blijven om ervan af te komen. Anders besmet je jezelf telkens weer.
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Zoon drinkt geweldig maar na een dag enorm clusteren/regelen heeft hij een ...
Heel pijnlijk een kloofje. Je kan wat melk op je tepel laten zitten en dit even aan de lucht laten drogen. Daarna insmeren met lanoline of een beetje heilwol in je bh stoppen.
3 maanden geleden
Reactie op WO
Even een vraagje. Ik kolf fulltime, ongeveer 8-10 minuten per sessie op aan ...
Heb ik ook. Heb helaas geen tips voor je, ik ben er zelfs zo klaar mee dat ik ermee wil stoppen. Maar hoe ik dat nou weer moet aanpakken, geen idee, heb er nog even niet de energie voof
3 maanden geleden
Reactie op Vera-S
Iemand tips om sneller te stoppen met borstvoeding? Onze zoon krijgt nu vol ...
Hoe ben je tot dit punt gekomen? Ik vind 6 en 7 uur ertussen echt heeeeel lang!! Ik wil inmiddels ook graag stoppen maar na 2,5 uur staan ze alweer strak en steken. Zie het allemaal niet meer zo
3 maanden geleden
Reactie op Siobhaini
Hoe ben je tot dit punt gekomen? Ik vind 6 en 7 uur ertussen echt heeeeel l ...
Geen idee… eigenlijk vanzelf… onze zoon sliep gisteren ineens wat door en toen hij de fles wou heeft mijn man de fles gegeven zodat ik na 2 weken wat langer kon slapen en toen zat er 6 uur tussen (wel BH en pyjama nat, ook met pads in)
3 maanden geleden
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Mijn zoontje is voldaan na 1 borst. Hij drinkt dan zo’n 15-20 minuten. Krijg hem ook niet wakker meer daarna. Nu wil ik graag wat voorraad gaan opbouwen in de diepvries en mijn andere zoontje een keer een flesje laten geven.
Zou ik de andere borst dan steeds gaan afkolven? En vlak voor een voeding beide borsten een keer kolven, zodat mijn andere zoontje zijn kleine broertje een flesje kan geven?
3 maanden geleden
Mijn zoon is nu 6 dagen oud, en heeft sinds dag 4 elke keer heel erg krampjes, na en tijdens het drinken.
Zo sneu, en doordat hij onrustig daarvan word ben ik heel lang bezig met voeden.
Ik heb nog last van stuwing, de melk loopt er aan alle kanten uit als ik ga voeden wat het aanleggen ook niet makkelijker maakt zeker omdat hij dan ook nog zo onrustig is. Krijg ik hem slecht aangehapt. En als het luk valt hij snel in slaap en is het moeilijk hem wakker te houden. Maar als ik hem dan weg wil leggen begint hij toch weer te huilen.
De kraamzorg adviseerde met tepelhoedje te gaan voeden zodat hij beter aanhapt en minder lucht binnen krijgt.
Heb het vandaag geprobeerd en hij hapt idd makkelijker aan maar de krampjes blijven.
En houden jullie 3 uur aan na begin van de voeding of 3 uur na 't eind van de voeding? Want soms ben ik zolang met hem aan prutsen voor hij goed gedronken heeft en dan nog t verschonen dat ik dus al 2 uur verder ben voor hij weer slaapt. Als ik dus de begin tijd aan hou kan ik dan zelf ook maar een uur slapen, terwijl als ik hem laat liggen en hij rustig een aantal uur door slaapt.
Hij kan wel goed aanhappen want soms lukt het wel in een keer.
Hier nog mensen met tips?
3 maanden geleden
Reactie op natasjaver
Mijn zoon is nu 6 dagen oud, en heeft sinds dag 4 elke keer heel erg krampj ...
Bij m’n eerste een tepelhoedje gebruikt maar daar werd de kramp nog veel erger van.. de lactatiekundige erkende ook dat er altijd meer lucht mee komt. Wij hebben wat houdingen geleerd van de eerste kraamhulp en die van nu waarmee we de kramp wat lichter kunnen maken. Het lijkt echt te helpen. En hoewel ik écht geen speen wilde hebben we dat wel in gebruik bij de ergste krampjes en dat lijkt wat te helpen. Nu een kindje wat echt slecht tegen een heel aantal voedingsmiddelen kan, zoals gluten en koemelk. Dus ik heb dat uitgesloten. Binnen een dag al een enorm verschil. Ook geen spuitluiers meer en veel minder spugen. Niet ideaal maar het helpt echt hier dus voor ons voldoende. Zoiets kun je dus proberen voor jezelf misschien.
Hier overigens ook een onrustig meisje wat dan slecht aanhapt. Ik haal haar direct los en laat opnieuw aanhappen en dat werkt vooralsnog goed. Zachtjes over het wangetje aaien wekt haar vaak of van de tepel los maken (met de pink dus) en even wachten. Vaak is ze binnen een tel of 3 weer alert om te drinken 🤷🏻♀️.
O Ja en mijn ervaring.. slapende kinderen laten slapen maar 3 jaar geleden mocht dat gewoon nog. Nu ineens niet meer maar borstvoeding aanmaken vergt veel van ons dus wat extra uurtjes slaap zijn heilig. Ik herken namelijk ook wel de uren werk door de krampjes 😔.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips. Dit werkte voor ons in ieder geval. Succes 🍀
3 maanden geleden
Reactie op natasjaver
Mijn zoon is nu 6 dagen oud, en heeft sinds dag 4 elke keer heel erg krampj ...
Ik zou zeker overdag vaker aangaan leggen. Zo komt er niet steeds een mega plons melk binnen en heb jij minder volle borsten.
Waneer je je tsr voelt even loskoppelen, de ergste straal weg laten stromen en daarna weer aanleggen.
Je kunt dan achteroverleunend proberen te voeden.
https://www.borstvoeding.nl/de-eerste-dagen-met-je-baby/krampjes/
3 maanden geleden
Reactie op MamaI2020💙
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Mijn zoontje is voldaan na 1 borst. Hij dr ...
ALs je de fles gaat geven ipv een voeding aan de borst, kolf je op dat moment en kun je die melk in de fles geven.
Voor de diepvries kun je het beste na 1 voedingsmoment kort na kolven tot max 50cc. Bijv na de eerste ochtend voeding.
Ga je de andere borst kolven of grotere hoeveelheden dan creeer je overproductie en dat wil je echt niet
3 maanden geleden
Reactie op j28v
Mijn kindje is nu 10 dagen oud en wilt soms maar ongeveer 15 min aan één bo ...
Kan hoor, ik heb dit ook. Ik kolf in 5 minuten zo’n 50mL en aan de borst drinken is effectiever dan kolven. Mijn baby heeft ook na 10 minuten genoeg gehad. Ze groeit als kool dus ze krijgt zeker genoeg!
3 maanden geleden
Ik heb 1 borst die echt pijnlijk is tijdens het voeden. Zit nu op 2 weken borstvoeding. De ene borst voel ik echt helemaal niets meer als ik ga voeden. Bij de andere ga ik echt door de grond als ze moet aanhappen. Wat kan ik hier tegen doen? Even de ene borst rust gunnen? Of een andere tip?
Ik zie nu elke keer op tegen de linker borst voeding. Dit kan niet de bedoeling zijn.
3 maanden geleden
Reactie op js02
Ik heb 1 borst die echt pijnlijk is tijdens het voeden. Zit nu op 2 weken b ...
Heb je al eens een andere houding geprobeerd bij die borst?
Komt je tepel wel mooi rond uit het mondje na de voeding ?
https://teddyroorda.nl/2019/03/02/je-baby-aanleggen-zonder-pijn/
3 maanden geleden
Reactie op js02
Ik heb 1 borst die echt pijnlijk is tijdens het voeden. Zit nu op 2 weken b ...
Ik heb dit ook, mijn tepel doet zo’n zeer aan de rechterkant bij het aanhappen. Trekt wel redelijk weg als mijn zoontje drinkt maar niet zo als de andere kant. Bij mij zijn het denk ik wel echt tepelkloven en heb daarvoor zuivere lanoline besteld. Stond op de website van La Leche League als tip. Nu herstelt het niet tussen de voedingen door, in ieder geval niet met de crème die ik heb van Incia. Hopelijk met een vettere zalf wel…