1312 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op BabyvdN
Bij m’n eerste een tepelhoedje gebruikt maar daar werd de kramp nog veel er ...
Bedankt voor je reactie,
En bedoel je dan houdingen om in te voeden of houding om hem in te houden op het moment van de krampjes?
Goed iddee om idd is te kijken of het verbeterd als ik idd geen zuivel neem.
Ja ik vind dat aanhappen echt nog lastig merk dat hij echt er perfect voor moet liggen etc om het te laten slagen. Maar die handigheid heb ik nog niet helemaal onder de knie.
3 maanden geleden
Reactie op js02
Ik heb 1 borst die echt pijnlijk is tijdens het voeden. Zit nu op 2 weken b ...
Ik heb als tip van de lactatiekundige gekregen om de pijnlijke borst eventueel om en om de voedingen af te kolven en dan de melk met een flesje te geven. Om zo de tepel een voeding rust te geven. Is je tepel ook stuk?
3 maanden geleden
Reactie op Gingie23
Ik zou zeker overdag vaker aangaan leggen. Zo komt er niet steeds een mega ...
Bedankt voor je reactie,
Hebben we idd op advies van de kraamzorg vanaf gister middag geprobeert. Het is wel lastig hem soms wakker te krijgen, eerste keren nog krampjes maar(even afkloppen) het lijkt nu beter kwa krampjes.
Heb nu overdag 3 uur vanaf begin tijd voeden aangehouden, en snachts dan 3 uur vanaf dat hij weer sliep(om snachts zelf iig nog een beetje slaap te pakken)
Gister avond gereset, ook op advies van de kraamhulp die er gister was. Dus daar zou het ook aan kunnen liggen dat het nu beter gaat. Want daardoor is de ergste druk er voor nu even.
Vandaag zouden we idd proberen achter overleggen te voeden op advies van de verloskundige, zelf geprobeerd maar lukte me nog niet dus benieuwd met hulp.
Ben ook zelf gewoon nog niet handig genoeg in de het vinden van de juiste houding voor mij en mijn zoon op het moment van aanleggen. Net even iets anders liggen maakt echt een groot verschil in of hij goed aanhappt en zuigt.
Maar alles is nieuw en als hij dan ook nog onrustig word is dat best lastig hem dan in de goede houding te krijgen.
3 maanden geleden
Geven jullie tijdens de voeding 1 of 2 borsten? Hier verschilt het zo per keer, wat me weer onzeker maakt 😅🙈
Tijdens de kraamweek was het bij mij eigenlijk standaard 2 borsten per voeding. Nu regelt zoonlief het wellicht wat meer zelf, en lees ook veel verhalen over 1 borst. Wat is daar het voordeel van en hoe bepaal je of ie met 1 genoeg heeft?
3 maanden geleden
Reactie op Nathalie_xx
Geven jullie tijdens de voeding 1 of 2 borsten? Hier verschilt het zo per k ...
Ik doe 1 borst per keer. Productie is echt heel goed dus zou genoeg moeten zijn. Als ik kolf, komt er in 5 min 70ml uit mn borst, als ze dus een kwartier aan heeft gelegen dan moet ze genoeg hebben gehad! De volgende voeding doe ik dan de andere borst. Ook minder belasting voor mn tepels zo!
3 maanden geleden
Reactie op Nathalie_xx
Geven jullie tijdens de voeding 1 of 2 borsten? Hier verschilt het zo per k ...
Het verschilt per keer. De ene keer is hij helemaal voldaan na 1 borst of diep in slaap en de andere keer pakt hij de tweede borst kort als toetje en heel soms, na een uitzonderlijk lang dutje bijvoorbeeld, drinkt hij uitgebreid 2 borsten. Ik bied hem altijd de tweede aan, maar laat hem volledig beslissen of hij hem wil of niet.
Als hij maar heel kort aan de eerste heeft gedronken en even 5 minuutjes in slaap is gevallen en daarna verder wil drinken, biedt ik hem overigens nog wel de 1e borst aan zodat hij die goed leegdrinkt en de achtermelk goed binnenkrijgt om zo de kans op krampjes te verkleinen.
3 maanden geleden
Reactie op natasjaver
Bedankt voor je reactie,
En bedoel je dan houdingen om in te voeden of hou ...
Sorry beetje late reactie. Hebben een druk dagje 🫣.
Houdingen om in te voeden heb ik voor m’n zoontje wel veel gewisseld, nu gaat dat vanwege m’n eigen herstel (keizersnede) nog niet echt. De houdingen om in te houden bij krampjes. Vliegtuigje noemen wij er een en de nieuwste zet je de baby met de billen tegen je aan en voetjes omhoog en dan ontspannen ze vanzelf zo erg dat ze in de foetus houding terecht komen (dus meer naar je borst toe gaan liggen). Wij gebruiken dus wel een speentje, helaas. Ze pakt het niet veel maar bij de meest hevige krampen helpt het echt.
Voor ons verbeterde het in 2 dagen dusdanig dat het voldoende duidelijk was. Ik heb het wel ook bij de eerste gehad (alleen al in de zwangerschap). Bij hem ben ik na enkele maanden begonnen met langzaam dingen weer te eten. Kind lijkt het nu prima te verteren als 3-jarige dus hoop dat nu met m’n newborn ook te doen.
Niet te streng zijn voor jezelf 🤍! Echt.. borstvoeding is langzaamaan leren. Het gaat steeds makkelijker, ook het aanhappen 😊. En echt, ik begin soms wel 6x opnieuw als het mij pijn doet of ze niet goed heeft aangehapt. Niet fijn maar het lijkt ons wel te helpen met het verbeteren van het drinken.. maar nogmaals, niet te streng zijn voor jezelf, je doet het super goed mama!
3 maanden geleden
Zijn er meer bv mama's met een verkouden baby?
Hij is al vanaf 17.45 bij mij aan de borst. Valt bij mij aan de borst in slaap, laat de tepel los en begint dan binnen een paar minuten met gekke bekken trekken, tong uitsteken, hoesten en huilen. Enige wat helpt is aan de borst anders ontroostbaar. Tot hij in slaap valt en het redelijk weer opnieuw begint.
Ik vind het zielig voor hem, hij moet ook echt uitgeput zijn (ik ook).
We gebruiken al neusdruppels en hij heeft tot nu toe geen koorts.
Ben echt bang dat ik morgen mega stuwing ga krijgen.
Iemand die dit herkend of tips heeft?
3 maanden geleden
Zoon wil echt al een paar dagen elk uur/anderhalf uur drinken en s nachts 3 uur. Hiervoor was het steeds 2,5u overdag en 4 uur snachts. Ik merk dat ik dit echt loodzwaar vind en heel eerlijk twijfel ik of ik zo wel door wil gaan met borstvoeding. Herkenbaar?
(Ik heb sowieso verhoogde kans op een pnd dus in mn preventieplan is stoppen met borstvoeding om voor mezelf te zorgen een belangrijk thema)
3 maanden geleden
Gebruikt iemand hier lekschalen? Ik heb die van Medela en dacht dat ze niet stimulerend waren. Maar als ik 1 borst voedt en de ander de schaal gebruik komt daar zo 30-50mL uit.. hebben anderen dit ook? Zonder lekschaal heb ik overigens ook een behoorlijk nat zoogkompres maar weet niet goed wat normaal is..
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem_MM
Zoon wil echt al een paar dagen elk uur/anderhalf uur drinken en s nachts 3 ...
Hoe oud is je zoontje? Kan hij in regeldagen zitten? De 3u 's nachts is eigenlijk heel netjes maar begrijp dat het tegenvalt als je eerst 4u had.
Merk je mentaal voordeel van de oxytocine die vrijkomt bij bv of helemaal niet? Dat is bij mij namelijk (ook risico op pnd) de reden om zo lang mogelijk bv te geven. Maar je moet het wel vol kunnen houden.
Zijn er andere manier waarop je ontlast kan worden? Ik ga soms na het voeden naar zolder. Mijn vrouw neemt dan het in slaap krijgen over zodat ik zoveel mogelijk uit een blok kan halen qua slaap.
Heel veel succes. Wat je ook kiest, je doet het goed 😘
3 maanden geleden
Ik vraag me af of het normaal is dat ik steeds hetzelfde kolf? Het is altijd 55-60 ml (in totaal). Is dit niet erg weinig? Voor nu is dit nog net genoeg voor onze dochter maar uiteindelijk moet dit echt meer worden.
Ik ben van fulltime kolven (ivm prematuur en dysmatuur kindje) 7x op een dag elke 3 uur nu naar 5x op een dag gegaan en ze drinkt 2x live (hierna kolven geprobeerd maar dan komt er echt maar 20-30 ml in totaal uit)
Ben bang dat als ze dadelijk meer nodig heeft mijn productie niet meer word.. in de ochtend kolfde ik normaal ook meer maar dat is ook opeens niet meer.
3 maanden geleden
Reactie op Momof2cats
Ik vraag me af of het normaal is dat ik steeds hetzelfde kolf? Het is altij ...
Wat bij mij heel erg geholpen heeft om de productie op te hogen is zelf veel meer eten/drinken. Echt elke 3uur, ook ‘s nachts, goed wat eten en drinken! Sinds ik dat doe is mijn productie enorm gestegen. Ben de hele dag wel aan het eten en drinken.
Je zou ook eventueel ter ondersteuning nog boezemvriendjes kunnen gebruiken? Dit adviseerde de kraamzorg mij en heeft denk ik ook goed geholpen voor mijn productie, ik ben er zelfs na een week mee gestopt.
3 maanden geleden
Reactie op BabyBom
Hoi allemaal, Mijn zoontje is bijna 3 weken oud ik merk dat ik zoveel mel ...
Hier precies het zelfde. Ik zorg dat hij om de 2 minuten even stopt en even kan bij komen en om de 5 minuten laat ik hem boeren. Ik heb vorige week van die opvang schelpen gekocht, die kan je op je borst doen en daarin komt het melk, dit kan je dan mooi opvangen en overgieten in een flesje voor in de diepvries.
3 maanden geleden
Reactie op Momof2cats
Ik vraag me af of het normaal is dat ik steeds hetzelfde kolf? Het is altij ...
Je kunt ook een dag gaan clusterkolven. Dit heeft bij mij gezorgd voor meer productie. Je hebt verschillende methodes die je kunt gebruiken.