94 Reacties
6 dagen geleden
Reactie op M0654
Zoontje is nu 2 maanden. Mijn voedingsschema blijft ongestructureerd helaas ...
Klinkt toch alsof je de tijd tussen de voedingen iets moet oprekken, bijv door hem met een speentje tevreden te houden. Dan zal je ie per keer wat meer gaan drinken. Uiteindelijk hoop je dan op minimaal 3 uur ertussen uit te komen.
6 dagen geleden
Reactie op RD1996
Wanneer geef jij de laatste avond voeding? Ik voed op verzoek maar er is t ...
Starten vaak met de voeding tussen 19.00 en 19.30. Ze drinkt dan wel echt langer dan overdag en ook beide borsten ipv 1.
Eerst maakte ik haar rond 22.00/22.30 nog wakker, maar merkte steeds meer dat ze dan toch niet echt wakker werd en niet dronk. En ik bleef er zelf langer voor wakker. Toen die tijd los gelaten en maar even aan gekeken wat ze zou doen. Toen verviel die tijd dus heel snel en het ging toen ook ineens heel snel naar ca. 6.00 uur wakker worden en nu meestal 6.30/7.00.
Was in begin wel even schrikken hoor, zo lang er tussen😅. Zij sliep door, maar ik niet direct.
6 dagen geleden
Reactie op RD1996
Oh wat lekker dit, echt zo fijn hè! Ik twijfel of ik m zo rond 23:30 wakker ...
Beetje te late reactie, maar ik lag al te slapen haha. Maar nu dus toch weer een keer een nachtje dat ik er uit moest😅🙃.
Maar ik zou gewoon eens kijken wat er gebeurd als je m niet wakker maakt.
6 dagen geleden
In porties van hoeveel cc is het handig om bv in te vriezen? Ook voor de opvang straks etc
6 dagen geleden
Reactie op loisceleste
In porties van hoeveel cc is het handig om bv in te vriezen? Ook voor de op ...
Momenteel vries ik 130cc tegelijk in, omdat ze flesjes drinkt van 120-125cc. Als ik veel kolf in 1x (160-180) vries ik dat gewoon in omdat dr flesjes straks groter zullen worden.
6 dagen geleden
Reactie op loisceleste
Handig kan ik het niet noemen,maar ik vries in wat ik kolf. De ene keer is dat 110ml, de andere keer 70ml. Meer dan 110ml vries ik niet tegelijk in, over het algemeen gaan bv kindjes niet méér per voeding drinken. Heb wel ook ijsblokvormpjes van 30ml per stuk ingevroren, zodat we makkelijker complete flesjes kunnen maken.
6 dagen geleden
Reactie op flesjewater
Klinkt toch alsof je de tijd tussen de voedingen iets moet oprekken, bijv d ...
Oprekken is geen bv vriendelijk, zelfs geen kindvriendelijk advies als je het mij vraagt😅. Als ik zelf honger of dorst heb en iemand weigert me een glas water te geven, zegt dat ik maar even op een speentje moet sabbelen... word ik echt niet blij van.
Er hoeft uiteindelijk geen 3 uur tussen te zitten. Natuurlijk is dat voor ons zelf fijner/handiger, maar het mooie aan borstvoeding blijft dat je kindje pakt wat het op dat moment nodig heeft..
5 dagen geleden
Reactie op ND93
Oprekken is geen bv vriendelijk, zelfs geen kindvriendelijk advies als je h ...
Eens. Mijn dochter ging die 3u vanzelf makkelijk halen, ik merkte dat als ze eerder dan 3u ontevreden was dat er dan altijd iets anders was. Dan boden we bijvoorbeeld na 2u wel aan maar dronk ze niet veel en merkte je dat ze onrustig was door darmkrampjes of we zagen gewoon dat ze dan moe was etc. Nu doen we wel nog max. 3u en dan zijn we de hongersignalen voor, maar drinkt ze wel goed. Als het een keer vanwege watvoor reden dan ook beter uitkomt om bijv. 3u en een kwartier te doen is ze ook nog tevreden. Dan kun je vanzelf een ritme maken/krijgen. Beetje geduld met die kleintjes lijkt me! 😊 Dit is bij ons nu ongeveer 1,5 week zo. En ze is 11,5 week. En nogsteeds, alsnik eerder denk dat ze echt honger heeft of ze is ontroostbaar dan bied ik wel aan. Honger is honger en bv is ook troost. Gebeurt niet vaak hier!
5 dagen geleden
Reactie op loisceleste
Ik doe verschillende hoeveelheden. Mijn oudste dronk meestal flesjes van 120-130. Ik zorg ervoor dat ik zakjes heb van 100, 120 en 130, maar heb ook zakjes van 30, 50 en 70 zodat er naar behoefte extra (of juist minder) gegeven kan worden.
5 dagen geleden
Reactie op loisceleste
Ik doe porties van 100 en vries ook ijsblokjes in. Dan kan je altijd aanvullen.
Je hoeft niet super veel op voorraad trouwens. Alleen voor de eerste dag dus misschien is dat al snel? Want de werkdag kolf je weer voor de volgende dag opvang. Dan kan je ook gedurende de maanden je hoeveelheid aan gaan passen
5 dagen geleden
Reactie op ND93
Oprekken is geen bv vriendelijk, zelfs geen kindvriendelijk advies als je h ...
Als jij elk uur een glas water drinkt, heb je waarschijnlijk nooit dorst ;) Een kind dat elke 3 uur honger heeft, heeft meestal tussendoor geen honger meer vanwege de grotere porties.
Als je de vergelijking doortrekt: wij kunnen er voor kiezen 10x per dag iets kleins eten, of 5x per dag iets groters. Als je kindje honger heeft, moet je natuurlijk voeden…maar je kan het heus wel kindvriendelijk sturen. Maar meningen verschillen natuurlijk :)
5 dagen geleden
Reactie op flesjewater
Als jij elk uur een glas water drinkt, heb je waarschijnlijk nooit dorst ;) ...
Niet elk kindje doet het goed op grote porties. Ook wil minder vaak voeden niet gelijk zeggen dat ze ook daadwerkelijk meer drinken per x. Daarom zie je soms afwijkende groei bij kindjes die minder vaak drinken.
Vaak voeden is belangrijk voor het behouden van een goede melkproductie (ook op lange termijn).
Veel vrouwen merken terugloop in productie bij minder dan een bepaald aantal voedingen.
Ik zou dus vooral voeden op verzoek, van zowel mama als kind. En bij terug lopende productie/ groei of juist veel spugen, vaker gaan voeden ipv tijd rekken.
5 dagen geleden
Reactie op M0654
Zoontje is nu 2 maanden. Mijn voedingsschema blijft ongestructureerd helaas ...
Vervelend als het voeden je zo veel tijd kost. Hij zal ergens naar minder voedingen gaan, maar soms is het even doorbijten.
Ik lees dat als je afkolfd je dan vaak nog een fles geeft. Als tip wil ik je meegeven je zoontje dan weer gewoon aan te leggen. Een gekolfde borst is nooit leeg. Misschien heeft hij dan net genoeg een nog een toeschietreflex. Je kan ervoor kiezen dezelfde borst te geven waar hij uit gedronken heeft of de gekolfde borst. Dit is dan ook goed om de productie op te hogen. Misschien doorbreek je zo de cirkel.
Dit is in iedergeval hoe ik het gedaan heb toen mijn zoontje hetzelfde begon te doen met drinken. Hij deed dit in de nacht en ik was doodop.
Krijgt hij een speen? Spuugt hij na de voeding?
Dat hij in de nacht een langere strek maakt is hoogst waarschijnlijk omdat hij overdag genoeg gedronken heeft. Ga je rekken dan krijgt hij Misschien te weinig overdag. Langer ertussen staat niet gelijk aan meer melk in je borsten. Vanaf 3 maanden ga je steeds meer melk aanmaken tijdens het drinken ipv dat er melk "opgeslagen" wordt. Door je kindje nu vaak genoeg aan te leggen maak je een mooie basis voor later.
Ik zou wel oppassen met rekken met een speen. Als hij het echt nodig heeft en je rekt dan krijgt hij misschien toch iets te weinig binnen.
Ik merk bij mijn zoontje dat hij nog honger heeft als ik een vinger tegen zijn wangetje leg. Als hij honger heeft gaat hij happen. Als hij voldoende heeft gehad dan hapt hij niet. Hij is nu heel erg zijn handjes aan het ontdekken en ik twijfel soms of het honger of ontdekken is. Op deze manier "test" ik het.
5 dagen geleden
Reactie op Gingie23
Niet elk kindje doet het goed op grote porties. Ook wil minder vaak voeden ...
Om de drie uur betekent niet meteen grote porties hoor. Dat is echt al vaak genoeg voeden, ook voor je productie.
En voeden op verzoek is niet een goed advies als je oververmoeidheid met honger verward. Daarom is het goed om uit te zoeken wat er is.
Mij heeft het advies om te rekken naar drie uur enorm geholpen. Daardoor heb ik het borstvoeden langer volgehouden en had ik een rustiger kind. Dus wie weet helpt het anderen ook :)
4 dagen geleden
Hii, even een poepvraag 💩
Sinds gister ruikt zijn ontlasting echt heel anders! Ik vond het eerst geen vieze geur, ook niet lekker ofzo maar het was eigenlijk bijna geurloos. Maar nu….! Weet niet hoe snel ik hem verschonen moet als ik het ruik haha (niet dat ik hem anders niet snel verschoonde hoor 🤪).
Is dit herkenbaar? Kleine is nu 11 weken. 💩
4 dagen geleden
Vandaag een oefen flesje gedaan, ging gelukkig goed. Het ging alleen veel te snel, dus denk alsnog voor een premature speen kijken.
Ze dronk +/-90ml. Is 7 weken en 4800gr, is dat een beetje oke?
Weet alleen nog niet zo goed hoelang ik dan moet kolven.. had nu 90/100ml gedaan meer kwam er ook niet 🤣
4 dagen geleden
Reactie op Nathalie 0419
Vandaag een oefen flesje gedaan, ging gelukkig goed. Het ging alleen veel t ...
Hoevaak voed je per 24 uur?
Het is belangrijk therapeutisch te voeden en dat je kindje er ongeveer 20 minuten over doet.
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/