13 Reacties
vorig jaar
Wij houden haar bezig met het mobiel boven haar park, kleurrijke speeltjes, speelmat. Schermtijd willen we niet omdat ze zeggen dat dit niet echt bevorderlijk is. Dus proberen het zolang mogelijk uit te stellen. Ook neem ik haar vaak mee in de wipper als ik iets wil doen 👌
vorig jaar
Ik kies er voor om mijn baby zo lang mogelijk weg te houden van schermen. Voorleesverhaaltjes van oa kabouter Plop maken hem heel rustig. Ik heb ook een Playlist met een 10 tal liedjes die hij ondertussen al goed kent. Een boek openzetten voor hem met kleurrijke plaatjes kan ook een alternatief zijn. Maar ik zou zeggen doe waar jij je goed bij voelt en wat voor jullie werkt
vorig jaar
Ik volg schermvrij opvoeden op instagram. Zij beoordeelt tv programma’s op basis van enkele kenmerken. Wij voeden zeker niet schermvrij op maar kiezen voor minder snelle, prikkel armere, minder wisselende beelden en geen irritante stemmetjes
Het dansend fruit is te actief, teveel prikkels, te veel veranderende beelden die kindje ‘verslaafd’ maken. De zintuigen worden overgestimuleerd. Ze zitten ook vast ervoor, kunnen niet weg ervan, kunnen niet wegkijken ervan,…. (Net zoals een mobiel boven het park er best maar af en toe hangt).
Wij deden met oudste (en nu ook van plan bij jongste). Een contrastenboekje in het park zetten, een mobiel af en toen boven hem, muziek op tv en dan geluidsbox met lichtjes die veranderen, projectie lichtjes op plafond… of als je bezig bent even voor de wasmachine / droogkast 😂
vorig jaar
Dancing fruit of cocomelon is gemaakt met hele kleurrijke beelden zonder een kleine pauze tussenin. Het is hierdoor wetenschappelijk bewezen dat dit enorm verslavend werkt dus wij doen het ook bewust niet.
vorig jaar
Ik zet baby tv op smorgens om men koffie te drinken en iets te eten 😅
Voor de rest wacht ik tot zijn lang dutje in de namiddag.
vorig jaar
Er bestaat baby tv black and white. Dit is zwart wit en soms wat rood. De beelden bewegen traag en het muziekje is ook rustgevend. Soms doen wij dat even aan indien nodig.
vorig jaar
Reactie op PaulienP97
Dancing fruit of cocomelon is gemaakt met hele kleurrijke beelden zonder ee ...
Kijk indd absoluut niet naar cocomelon! Wij hebben dit bij onze oudste dochter van 2 jaar toegelaten. Het is een heel druk kindje met zeer veel energie. Wanneer ze Coco keek kon ze zeker een half uur tot een uur stil zitten (bij een ander programma misschien 5min) Elke dag als ze thuis kwam van de crèche begon ze al te zagen 'Coco coco' Tot ze 4 maand geleden een zware crisis kreeg omdat ze niet mocht kijken. 15 minuten geschreeuw tot er schuim op haar mond kwam. Sindsdien mag ze nooit nog naar cocomelon kijken van ons. In het begin met de nodige drama, nu niet meer maar ze vraagt er nog steeds elke dag eens naar. Ik wist zelf niet dat een baby van 2 jaar zolang kan onthouden. Ze mag wel peppa pig, Bing,... Kijken en daar heeft ze dat totaal niet bij.
vorig jaar
bekijk hierover het filmpje van Arjen lubach ;) https://youtu.be/z_Wmt9HZwIE?si=Nvg0YFPZiNszHymP
vorig jaar
Ik probeer scherm tijd ook te beperken daar ik ooit een documentaire zag waarin ze tests hebben uitgevoerd en waaruit bleek dat als je baby’s/kinderen te jong blootstelt aan de snelle wisselende beelden en prikkels, ze op latere leeftijd meer kans hebben op ADHD / concentratiestoornissen etc. Ik geloof dit ook.
Maar ik doe wel gewoon mijn huishouden nog! Wat poetsen betreft, dit doet de poetsvrouw. Maar douchen doe ik meteen na eerste dutje van onze baby, hij is dan nog wat slaperig en dan zet kk hem in de wipper die ik meeneem naar de badkamer met muziekje van draagbare radio. Is super stil en heel de tijd aan het kijken dan!
Hetzelfde wat betreft koken of een specifieke opruim. Wipper op tafel en praten tegen hem, hij is altijd heel geboeid aan het kijken 🤷🏼♀️ zolang hij maar niet naar mijn rug moet kijken dus mag niet omdraaien of hij wordt wel lastig 😂
vorig jaar
Reactie op babsispregnant
Ik probeer scherm tijd ook te beperken daar ik ooit een documentaire zag wa ...
Kleine toevoeging hieraan: ADHD, autisme en dit soort ontwikkelingsstoornissen zijn aangeboren en erfelijk en kunnen dus niet veroorzaakt worden door tv-programma's of dergelijke.
Het kan misschien wel de effecten/gevolgen van ADHD versterken, daar ben ik niet van op de hoogte. Maar het is dus niet iets wat ze op latere leeftijd kunnen ontwikkelen (wat niet wil zeggen dat het pas op latere leeftijd ontdekt wordt natuurlijk.
Daarnaast hebben kindjes met ADHD ook gewoon vaak nood aan meer prikkels, dus is het aan ouders om een beetje uit te zoeken welke prikkels dat dan zijn en of schermtijd daar eventueel onderdeel van kan uitmaken. Dit zal dus ook voor elk gezin en elk kind anders zijn.
Maar afgezien daarvan: iedere mama moet gewoon doen waar zij zich het beste bij voelt ❤️