19 Reacties

2 jaar geleden

Bij ons kwamen ze erachter bij een groei echo dat ons meisje te klein was. Dit bleek te komen na onderzoek door slechte doorbloeding in de navelstreng. Omdat ze 3 weken groeiachterstand heeft hebben ze me 4 dagen in het ziekenhuis gehouden. Elke dag wel 3x een ctg. Ook kreeg ik longrijpende spuiten en medicatie voor harde buiken te remmen, deze had ik blijkbaar bij de eerste 2 ctgs (ik voelde ze zelf niet?) en telkens als ik een harde buik kreeg daalde ook de hartslag van de baby. De medicatie hielp gelukkig maar zelfs daarna nog wel eens dipjes in de hartslag. Maken ze zich inderdaad snel zorgen over en ze wilden dan dat ik nog een half uur langer eraan lag zonder dipje. Blijkbaar zijn dit tekenen dat de baby zich niet prettig voelt in de buik. Ik mocht gelukkig vanmiddag naar huis na 4 dagen, maar wel 3x in de week op controle in ziekenhuis voor ctgs en meting van de doorbloeding. Bij ons is het nu echt maar hopen dat elke keer de ctgs goed blijven en de doorbloeding ‘goed genoeg’ blijft, anders word ze meteen gehaald met een spoedkeizersnede. Ik hoop dat bij jou niks anders te vinden is en dat alles gewoon goed blijft gaan!😘

2 jaar geleden

Bij ons kwamen ze erachter bij een groei echo dat ons meisje te klein was. ...
Fijn om je reactie te lezen! Zo fijn dat ze het wel echt goed in de gaten houden en bovenop zaten! En dat je nog controles gaat krijgen 🍀. Vast heel fijn om weer thuis te zijn dan nu. Hadden ze al eerder gezien dat jullie meisje te klein was omdat er al een groei echo gepland stond? Bij mij was het puur toeval nu ivm de contact bloeding dat ze dus lang kwam en aangaf dat ventje wat klein lijkt. Ben nu 29+2 weken. Hoe ver ben jij? Oh echt voelde je de harde buiken niet? Waren het nog milde harde buiken of meten het apparaat wel stevigere harde buiken? Anders misschien minder gevoelig voor? Ik hoop ook ontzettend voor jou/jullie dat de ctgs goed blijven en de doorbloeding ook! Zo rot dat je verder zelf dan niks kan doen voor je meisje. Hebben ze je nog tips verder gegeven voor thuis of dat niet? 🍀💖😘

2 jaar geleden

Reactie op Shan.m91

Fijn om je reactie te lezen! Zo fijn dat ze het wel echt goed in de gaten h ...
Tijdens een controle van de fundushoogte vond de verloskundige dat ik een krappe uitzetting had. De afspraak daarna was dit bijgetrokken maar ik maakte me er toch zorgen over dus gevraagd voor een groeiecho. Toen is dit uitgekomen dat ze dus echt flink te klein was op alle fronten (P0.2). Werd toen meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis. Dus ben echt blij dat ik zelf aan de bel heb getrokken voor die groeiecho. Bij de 20 weken zat ze op P20 en maakten ze zich nergens zorgen om, het zou geen groot kindje worden werd toen gezegd en alles wat toen top in orde. Ik ben nu 28+6. Nee raar hé, ik voelde de harde buiken niet en ze waren duidelijk te zien op de ctg! Ze zeiden dat dit in dit termijn wel kon voorkomen en ook omdat de baby wat klein is. Dankjewel meid, ik hoop bij jou echt dat er verder geen dingen uitkomen bij de onderzoeken. Een zwangerschap blijft altijd zo spannend! Het enige wat ik meegekregen heb is rusten, niet teveel doen. Soms een stukje lopen is goed maar geen gekke dingen doen zoals het huishouden etc.

2 jaar geleden

Tijdens een controle van de fundushoogte vond de verloskundige dat ik een k ...
Ohh wat ontzettend goed dat je je gevoel gewoon hebt gevolgd en niet het erbij hebt laten zitten! Toch echt je mama gevoel dat zei het is niet helemaal zoals het hoort te zijn. Voel me dan altijd bezwaard om te bellen of toch om dingen te vragen, maar beter 1x te veel dan te weinig. Ja heel apart! Maar inderdaad kan volgens mij best voorkomen, maar lijkt me toch gek te zien als de ctg dat aangeeft en je het zelf niet voelt haha. Dat zal straks wel anders zijn haha! Ahhh ja, ik doe ook echt alles nog steeds, huishouden, hond uitlaten, boodschappen, 36 uur per week werken. Dus misschien is meer rusten wel van belang.. Ik ben erg benieuwd ook, lief van je! Wij hebben vanmiddag gelukkig de afspraken in het ziekenhuis al! Dus daar ben ik blij om 🍀❤️ Hopelijk gaat het bij jou en met jullie meisje allemaal goed nu richting uitgerekende datum 💖

2 jaar geleden

Reactie op Shan.m91

Ohh wat ontzettend goed dat je je gevoel gewoon hebt gevolgd en niet het er ...
Laat me iets weten als je terug bent van de onderzoeken! Heel veel suc6 en natuurlijk hopen op het beste 🍀. Gisteren een ctg gehad weer ter controle en die was volgens de gyneacoloog ‘precies zoals we het willen zien!’. Geen dipjes en een hele beweeglijke te kleine meid. Ik hou me maar vast op dat ik haar zo goed voel bewegen en dat dit aangeeft dat ze een sterk en pittig meisje is. Ohh doe je dat allemaal nog? Dat vind ik zó knap! Doe aub rustig aan en denk aan jezelf en je kindje! Wandelen en bewegen is goed maar ga niet te zwaar tillen en doe niet teveel in het huishouden! En 36 uur werken is wel nog echt veel (weet niet in welke sector je werkt, ik werk zelf in de zorg). Laat me iets weten, ik duim voor jullie ❤️

2 jaar geleden

Nou! Hoewel het natuurlijk ontzettend vervelend is ben ik ergens opgelucht dat ik niet de enige ben en hier een topic over zie! Vandaag 29 weken, maar sinds vorige week woensdag elke dag een ctg scan moeten maken in het ziekenhuis.. ik voelde de baby na 27 weken minder dan normaal maar probeerde hier nog niet veel achter te zoeken omdat de verloskundige had gezegd dat ik pas vanaf 28 weken een vast patroon of ritme zou moeten voelen in de bewegingen, na de 28 weken+ 1 dag toch maar even na gevraagd wat ik dan kon gaan verwachten en kreeg het advies om 2 uur op me linkerzijde te liggen, als ik onder de 10 bewegingen voelde moest ik bellen en helaas was dat ook het geval Gisteren dan een groeiecho gehad en daar zag alles er goed uit, zowel de bloedtoevoer als de groei, de lengtes en het gewicht etc. Uit de afgelopen ctg scans is er niet veel geks uit gekomen maar wel een aantal dagen waar hij “te” rustig was en ook weer dagen dat hij enorm druk was, dus wat dat betekend …? Mijn placenta ligt aan de voorkant, en het is mijn eerste kindje maar de verloskundige zegt dat ookal ligt het aan de voorkant moet je de bewegingen steeds meer gaan voelen omdat je kindje ook steeds meer groeit en zijn bewegingen sterker en groter worden Vind mijn kindje het dan gewoon lekker om heel stil te liggen? Maakt hij zijn bewegingen gewoon zo klein dat ik het niet voel? Ik heb nog steeds niet echt het antwoord waar ik naar zoek Ik moet dan nu ook de ctg scans thuis uitvoeren, en heb volgende week weer een nieuwe groei echo (Sorry, voor mij is het ook even van me afschrijven denk ik hihi) Liefs

2 jaar geleden

Laat me iets weten als je terug bent van de onderzoeken! Heel veel suc6 en ...
Placenta, bloedtoevoer en energie en vruchtwater zijn allemaal perfect in orde. Hartfilmpje was wel weer goed gisteren! Alleen hij zit in de p3 ook hoe ze het nu meten. Hij heeft een groei achterstand van ruim 2 weken. Ik weet dat ze bij de pretecho (27+4) hem hadden gemeten, en toen zat hij op 26+5 en nu gisteren (29+4) werd hij gemeten op 27+3. Dus hij zou maar 5 dagen gegroeid zijn zeg maar. Van 1020 naar nu 1111g… Dus nu krijgen we groeiecho’s en a.s. vrijdag weer terug naar ziekenhuis voor een uitgebreide 20 weken echo om alle organen langs te gaan 🍀💙 Ik was/ben echt heel verdrietig en voel me schuldig dat hij zo’n achterstand heeft. Niet dat ik er zelf iets aan kan doen zei ze behalve rust nu pakken. We hopen maar dat hij wel groeit nog op zijn eigen lijntje! Ik moet meer rust van werk nemen; kortere dagen en meer vanuit huis werken. Dus dat ga ik vandaag gelijk bespreken met het werk. 😘

2 jaar geleden

Reactie op Jvdp2420

Nou! Hoewel het natuurlijk ontzettend vervelend is ben ik ergens opgelucht ...
Hi! Nou helemaal geen sorry zeggen hoor, nergens voor nodig! Hoe graag je anderen ook een hele fijne zorgeloze zwangerschap gunt, is het ook fijn om ergens verbinding met elkaar te vinden in dezelfde situaties. Heel herkenbaar ook van dat je de bewegingen minder voelt met voorliggende placenta en ook die minder dan 10 bewegingen op linkerzijde. Daar heb ik ook nog steeds niet echt antwoord opgekregen, behalve dan dat onze baby dus erg klein is en placenta voor ligt. Want ze zien aan ctg dat hij dus wel beweegt en je kan dat dan ook horen, maar ik voel ze gewoon niet 🤷🏻‍♀️. Ook voor mij ons eerste kindje (wel 2e zwangerschap). Wat is bij jou de reden dat je de scans nu dan thuis moet uitvoeren? Is de baby ook kleiner gemeten dan dat hij hoort te zijn? Dat las ik geloof ik niet? Benieuwd 🍀❤️

2 jaar geleden

Reactie op Shan.m91

Placenta, bloedtoevoer en energie en vruchtwater zijn allemaal perfect in o ...
Wat fijn dat er nu wel duidelijkheid is! En dat de placenta etc wel allemaal in orde zijn! Alles komt goed, de kleine groeit gewoon in zijn eigen lijntje! Ook fijn om te horen dat de ctg goed was. Neem inderdaad je rust, dat is belangrijk voor groei zeggen ze! 🍀 Ik heb vanmiddag weer controle, ctg en meting bloedtoevoer navelstreng, echt maar hopen dat het niet is verslechterd zodat onze kleine meid wel nog iets heeft kunnen groeien. Bij ons is er 3 weken achterstand ze weegde vorige week maar 780 gram bij 28 weken. Ik hoop dat ze boven de 1kg nog gaat halen en nog even lekker blijft zitten!

2 jaar geleden

Reactie op Jvdp2420

Nou! Hoewel het natuurlijk ontzettend vervelend is ben ik ergens opgelucht ...
Helemaal geen sorry! Het is juist fijn om van je af te schrijven en steun te vinden bij anderen. Ik kan hier helaas niet veel aan meepraten, mijn placenta ligt achteren en ondanks haar flinke groeiachterstand voel ik haar dus heel goed de hele dag door bewegen. Ik weet wel dat ze vanaf 28 weken zeggen dat je de baby in een patroon/ritme hoort te voelen of ‘s ochtends, ‘s middags en ‘‘s avonds de baby op alle dagdelen meerdere keren hoort te voelen. Sommige babytjes liggen gewoon liever stil, mijn moeder vertelde me dat ze mij altijd heel goed voelde, maar mijn broer bijna nooit!

2 jaar geleden

Wat fijn dat er nu wel duidelijkheid is! En dat de placenta etc wel allemaa ...
Hartstikke spannend weer zo’n controle. Ik duim ontzettend met jullie mee dat jullie meisje weer iets is gegroeid en iets meer gewicht heeft nu! Heb je wekelijks deze (controle) testen? Ik hoop ook dat ze nog lekker blijft zitten bij jou! Veilig en warm bij mama. Als je wil, laat je dan even weten hoe de controle is geweest? 🍀💖

2 jaar geleden

Reactie op Shan.m91

Hi! Nou helemaal geen sorry zeggen hoor, nergens voor nodig! Hoe graag ...
Heel fijn om verbinding te kunnen vinden! De baby is bij de laatste groeiecho dus helemaal goed gemeten, en zat op het gemiddelde dus volgens mij niet te klein, maar omdat hij tijdens een aantal ctg scans echt heel rustig/ stil lag willen ze hem toch nog even blijven monitoren Misschien was het gewoon een “off week” wat hij had, is het gewoon een hele rustige baby die lekker ligt en dus stil ligt of is er wat aan de hand waar we met een volgende groeiecho gaan achterkomen… ik weet het nog niet en de doktoren blijkbaar ook nog niet! Vandaar liever teveel controleren dan één keer te weinig! Vannacht dan toevallig hem wel heel goed en duidelijk kunnen voelen dus dat was dan ergens toch weer een opluchting met zo’n gevoel van “ah je bent er nog” Volgende week dus weer een groeiecho en ik hoop dat ze dan wat meer kunnen zeggen omdat er dan ook wat te vergelijken is!

2 jaar geleden

Helemaal geen sorry! Het is juist fijn om van je af te schrijven en steun t ...
Dankjewel! Wat vervelend van de groeiachterstand van jouw kleintje, ik duim voor je dat alles gewoon goed blijft gaan 🤞🏽 De verloskundige zei inderdaad dat je vanaf week 28 een soort patroon moest gaan voelen maar die lijkt bij mij wel uit te blijven, of het dan dus komt omdat mijn placenta aan de voorkant ligt, hij gewoon te kleine bewegingen maakt en ik die niet voel of dat hij het prettig vind om stil te liggen is niet duidelijk… maar stiekem hoop ik dat zijn bewegingen toch terug gaan komen omdat ik die voor de 27 weken (vanaf 24 weken) wel duidelijk voelde) Het eerste lichtpuntje was er gelukkig vannacht want toen liet hij zich even goed en duidelijk voelen <3

2 jaar geleden

Reactie op Jvdp2420

Heel fijn om verbinding te kunnen vinden! De baby is bij de laatste groei ...
Ah op die manier! Snap dat het dan inderdaad vragen oplevert nog, omdat je niet weet ligt hij gewoon helemaal prima zo of iets anders dat mogelijk speelt. Wat fijn dat hij wel goed gemeten was op het gemiddelde! Dat zijn toch kleine beetjes waar je hou vast aan kan hebben. Klinkt zelfde als de onze haha ineens even heel goed te voelen en dan weer rustig. Vandaag was ik een dag vrij van werk en merkte gelijk dat ik hem meer kon voelen. Ook op het moment dat ik dit typ ☺️. Ben heel erg benieuwd ook naar jullie volgende groei echo! 🍀💙

2 jaar geleden

Beetje herkenbaar. Bij de 20 weken echo kwamen wij erachter dat ik maar 2 bloedvaten heb ipv 3 door m’n navelstreng. Hier schrok ik toch wel van, maar de echoscopiste zei dat we ons geen zorgen over hoefde te maken maar dat we wel een groei echo krijgen rond de 30 weken. Ben nu 28 weken. En ben toch wel wat zenuwachtig want ja de kleine man is wat aan de kleine kant blijkbaar. Maar nu wat je zegt, klopt het ook wel bij mij; ik ben Filipijns en ben zelf maar 1m50. Mijn vriend is ook niet heel lang. Opzich hoef ik me nergens zorgen over te maken maar toch doe ik het.. Het moedergevoel zal het wel zijn 😊

2 jaar geleden

Reactie op Shan.m91

Hartstikke spannend weer zo’n controle. Ik duim ontzettend met jullie mee ...
Gisteren de ctg controle gehad en meting van de doorbloeding van de navelstreng. De ctg was ‘alsof het kwam uit een boekje’ dus echt perfect blijkbaar. En toch wilde de gyneacoloog dat ik nog een half uur langer eraan lag. Toen was dit weer goed dus eindelijk afgekoppeld want de kleine meid beweegt echt enorm veel, wat hun wel heel positief allemaal vinden. Daarna mocht ik naar de controle voor de doorbloeding van de navelstreng. Nu opeens waren 2 vaten gewoon prima en alleen in 1 vaatje ‘weerstand’ maar wel nog dat er voeding doorheen kwam. Ik was even in shock? Want vorige keer was alles slecht? Gynaecoloog zei dat dit een momentopname is en volgende week kan het weer allemaal anders zijn. Merkte gisteren dat iedereen iets anders zei en dit me best wel in de war brengt. Een vrouw zei ook ‘Ik zou me niet teveel zorgen maken, metingen kunnen zo erg verschillen, ze meten het gemiddelde van het hoofdje, buikje en bovenbeentjes, als jij zelf klein bent valt het al snel ‘te klein’ uit’. Weet even niet meer hoe ik moet denken nu na 4 dagen opgenomen te hebben gelegen en dat een kinderarts naar me toe kwam om het worst case scenario te bespreken over vroeggeboorte en wat dit allemaal met zich meebrengt. Iedereen zegt iets anders en deze week zijn telkens de ctgs gewoon ‘perfect’ en de doorbloeding ook ‘prima’.

2 jaar geleden

Gisteren de ctg controle gehad en meting van de doorbloeding van de navelst ...
Als eerst natuurlijk wel heel fijn te horen dat op dit moment alles er goed uit zag met de ctg! Maar ook dat e zien dat doorbloeding op dat moment goed ging. Voelde je haar zelf tijdens de ctg wel ook veel bewegen? Neemt zeker niet weg dat het heeel verwarrend is al die verschillende verhalen. Zou dat zeker eens benoemen bij hen, dat dit je in de war brengt en niet zo zeer geruststelt aangezien de terugkoppelingen verschillen over wat erg is en je mag/kan verwachten. Het stukje van: de metingen qua buikje, hoofd en bovenbeentjes icm “jullie zijn zelf ook klein” dus dat kan meespelen dat wordt ons ook gezegd. Maar aan andere kant blijft het belangrijk dat er wel groeiachterstand is en dat de lijn gevolgd moet worden! Zou zelf nog contact weer opnemen om gewoon mijn vragen en zorgen en onrust uit te spreken wat verwarring met zich meebrengt! Maar houd vast aan dat nu op dit moment de doorbloeding, ctg en de bewegingen van je meisje er goed uit ziet! 💖🍀😘

2 jaar geleden

Gisteren de ctg controle gehad en meting van de doorbloeding van de navelst ...
Ik snap zo goed hoe je je voelt.. we schrokken ons kapot 3 weken geleden toen we hoorden dat de doorbloeding in de navelstreng niet goed is en ze daardoor slecht groeit, mogelijk vroeggeboorte etc Nu al 2 weken achter elkaar perfecte waardes van de doorbloeding en ze is ineens flink gegroeid Ontzetten blij hiermee hoor, daar niet van. Maar ik dacht ook hoe kan het dan dat het 2 weken geleden allemaal zo erg was?! Het is erg verwarrend en helpt niet om vertrouwen te houden.. Ben wel heel blij voor je dat het er nu allemaal beter uitzag! ❤️

2 jaar geleden

Reactie op Lies26

Beetje herkenbaar. Bij de 20 weken echo kwamen wij erachter dat ik maar 2 b ...
Ohhh dat is ook heel zeldzaam geloof ik met die 2 bloedvaten! Kan me goed indenken dat je je daar van bent geschrokken. Je wilt gewoon het beste voor je baby’tje. Klopt, ze zeggen maak je geen zorgen. Maar je bent toch al mama van je kleine vent en je wil gewoon dat alles goed is en ook dat de baby’s goed groeien.