15 Reacties
10 dagen geleden
Wij geven nu soms nog 10 flessen van 120 . Is onze tweede kindje wel geleerd alles op hun tempo starten ook pas binnen 2 weken met groentenpap . Ons dochter tot 3 jaar nog melk gedronken snachts. Wij gaan wel niet naar kind en gezin enkel onze kinderarts die zeg ook om beter je kindje te volgen
10 dagen geleden
Wij geven 4 keer tot de 7 en de laatste fles krijgt ze 22.30 met rijstebloem en dit gaat prima!
10 dagen geleden
Ik vind de sprong van 6 × 150 naar 4 × 180 en meer fruit en groente in één keer wel groot. Was zelf van plan om het bij proefhapjes te houden, dus een ijsblokje per dag, tot mijn zoon 6 maanden is. Maar ieder kind is natuurlijk anders. Gewoon kijken naar wat ze nodig heeft.
Wat ik hier wel gedaan heb is het starten met pap. Hiervoor hebben we eerst de flessen van 8u en 18u opgehoogd naar 180 ml en hier voegen we sinds kort één schepje pap aan toe. Dagelijks rijstebloem wordt afgeraden i.v.m. arseen dus ik wissel biobim rijstepapje af met biobim haverpapje. En dat gaat heel goed! Straks voor de mondmotoriek over op pap uit een schaaltje.
Over het algemeen krijgt mijn zoon (18 weken) 5 flessen op een dag, waarvan 2 van 180 ml + 6 (met pap) en 3 van 150 ml + 5. En heeft hij aan die 150 ml niet genoeg, dan maak ik 30 ml bij.
10 dagen geleden
Ik vind het echt een zeer bijzonder advies en persoonlijk zou ik hier niet in mee gaan. Hoog de flessen alleen op als je denkt dat je kindje er aan toe is. Daarnaast is groenten en fruit echt om te oefenen. Rijstebloem is helemaal niet super gezond ofzo, alleen loze vulling en garandeert geen doorslapen. Kinderen gaan nu gewoon door een enorme ontwikkeling heen.
Ik vind het echt een heel ouderwets en achterhaald advies.
10 dagen geleden
Hele andere vraag vanuit mij, maar hoe kan er zoveel verschil zitten in de sprongen. Bij ons begon deze met week 16 ofzo al.. of si djt een gekke vraag
10 dagen geleden
Reactie op Anoniem_MM
Ik vind het echt een zeer bijzonder advies en persoonlijk zou ik hier niet ...
Dit inderdaad! Ik zou het ook niet doen
10 dagen geleden
Reactie op Baby090824
Hele andere vraag vanuit mij, maar hoe kan er zoveel verschil zitten in de ...
Ieder kindje ontwikkelt zich op haar eigen tempo en manier 🤗
10 dagen geleden
Onze dochter van 17 weken oud krijgt 4 of 5x 180cc en bij de laatste fles van 19:00 uur / 20:00 uur doen we 2 schepjes rijstebloem. Ze slaapt dan tot een uurtje of 3 (soms komt ze wat eerder en soms wat later) we proberen geen nachtfles meer te geven. Als ze wakker wordt geven we haar de speen. Als ze echt honger heeft/ wakker is geven we wel een fles. Daarnaast tegen 10 uur wat fruit en tegen 17:30 uur wat warm eten. Dit gaat goed bij haar :)
10 dagen geleden
Uh die mensen van het CB hea😒🙄. Die denken dat ieder kind een robot is. Ik zou gewoon doen wat JIJ als ouder en wat JOUW baby fijn vindt. Dus als je baby meer flessen van x aantal cc wilt drinken gewoon doen en niet zomaar ophogen of meer van hapjes aanbieden omdat het CB dat zegt. Ze geven maar advies, maar dat hoef je zeker niet/nooit te volgen. Ik zou zo jong echt niet veel aan hapjes aanbieden want de darmen rijpen nog en ik vind melk nog hoofdvoeding sws het eerste jaar. Dus ik zou meer focus op melk leggen dan de hapjes. En wat betreft rijstebloem pap, je kan dat als je wilt aanbieden 1x per dag. Maar 4x180ml vind ik veeeeeel te weinig🙈. Ik zeg gewoon terug; nee dat kind drinkt zoveel hij/zij nodig heeft en als de baby meer flessen van minder ml kan handelen dan so be it🤣. Lekker aanbieden. Mijn zoon van 22 maanden drinkt nog 3 tot 4 flessen kv per dag. Van 180 tot 210. Dus een piepkleine baby heeft sws meer nodig🙈🙈
10 dagen geleden
Het concentratie bureau... en nee het is geen typfout. Wij zijn helemaal klaar met die van ons en hun ge wel dige adviezen. Kijk vooral wat voor jullie baby het beste werkt. Geen ervaring met kunstvoeding en hapjes. Melk is tot 6mnd de belangrijkste bron van voedsel, hapjes (en rijstebloem) zouden moeten fungeren als extraatje en niet als vulling :)
9 dagen geleden
Ik zou even aankijken hoe je kindje erop reageert. Mijn dochtertje is een enorm hongerige baby en drinkt 4 flessen van 210ml (nu drinkt ze t niet altijd leeg maar meestal wel) ook krijgt ze 1 fruithapje op de opvang. En soms nog een groente hapje thuis (vanwege extreme reflux hier eerder mee moeten beginnen op advies van de kinderarts) ook krijgt ze in haar laatste fles rijstemeel. Bij ons gaat dit hartstikke goed. Ze eet haar hapjes enorm goed. Zij is zo content, geen krampjes helemaal niks. Dus ik zou goed aankijken hoe je kind dr op reageert want sommige kindjes zijn er gewoon aan toe je merkt t snel genoeg als ze dr klaar voor zijn. Wij zijn er trouwens wel stapsgewijs mee begonnen dus eerst de rijstemeel in de laatste fles daarna een groente hapje en daarna een fruithapje.
9 dagen geleden
Qua voeding gaat dit zowel tegen het WHO als het advies van het Voedingscentrum in. Beide adviezen zijn gebaseerd op de laatste literatuur met de boodschap: een kind heeft pas vaste voeding nodig met 6 maanden!! Nederland en sommige andere landen beginnen iets eerder met oefenhapjes om de overgang van wanneer ze het echt nodig hebben zo klein mogelijk te maken. Er is dus enige variatie op basis van de ontwikkeling van je kind mogelijk lijkt me.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes.aspx
https://www.who.int/health-topics/complementary-feeding#tab=tab_1
Als zij met 6x150 goed uitkomt zou ik het lekker zo laten. Zolang ze maar blij is en op haar curve groeit. Het huilen in de nacht is toch echt te wijten aan de ontwikkelingsfase, waarbij ze wisselen van de hoeveelheid slaapfases. Dit heeft niets met eten te maken, maar blijft erg vervelend.