26 Reacties

2 maanden geleden

Mijn zoontje van 7 weken heeft zijn tongriem ingeknipt gehad met 4 weken. Ik zie echt een wereld van verschil in zijn gebruik van tonguitsteken ect. Daarnaast hapt hij beter aan bij mij aan de borst. Dat was namelijk niet meer te doen qua pijn en nu is het goed. Ik zijn zijn krampjes en spugen minder geworden. De ingreep viel me alles mee. Hij huilde nog geen 10 seconde. Daarna gevoed en hij was weer content. De dagen erna was aanhappen wel even lastig. Hij maakte er een klierderboel van omdat hij nog even moest wennen

2 maanden geleden

Wij zijn met onze eerste dochter naar de tongriem kliniek in Groningen geweest. Inmiddels is ze twee. Erg goede ervaring, het is even hartverscheurend maar dat is heel kort. De oefeningen die je daarna moet doen zijn ook zielig maar het was echt een wereld van verschil. Eerder kreeg ze door haar gekorte tongriem maar hele kleine flesjes weg. Na de behandeling kon ze normaal haar flessen leeg drinken en was ze een tevreden meisje.

2 maanden geleden

Wij hebben 2 kindjes waarbij de tongriempjes door gelaserd zijn. Bij de ons dochtertje is die vorig jaar doorgehaald met 4 weken heeft zoals hun dat noemde de klassieke klasse 1 dus veelste strak. Dochtertje is van 12-09-2023 & ons zoontje geboren 19-08-2024 is met 2 weken geholpen ook aan de klassieke klasse 1 vorm. En beide doen het nu super super goed! Toen de jongste geholpen was en op controle moest hebben we ons dochtertje ook meegenomen en hun wilde graag eens kijken hoe het erbij haar uitzag na een jaar want dat zien ze normaal niet. Maar alles zag er super goed uit!

2 maanden geleden

Bij ons zoontje is het tongriempje en lipbandje gelaserd. Hij had erg moeite met aanhappen en drinken. Echt heel erg geholpen. Drinkt nu heel makkelijk en heeft daardoor ook minder krampjes omdat hij minder lucht binnen hapt. Ook zie je veel meer beweging met zijn tongetje wat hij eerst niet kon.

2 maanden geleden

En het ziet er even naar uit maar het is zo gebeurd. Onze zoon is de eerste dag iets huiliriger geweest verder nergens last van. Je moet na die tijd meer maal daags even met je vinger er overheen wrijven dit kun je het beste met wat geurende kokosolie doen.

2 maanden geleden

Hier hadden we last met aanhappen, goed doordrinken en in slaap vallen tijdens voeden. Ik had ook veel pijn tijdens voeden. Wij hebben het bij onze zoon laten behandelen toen hij 8 dagen oud was. Omdat er tot 3 maanden nog geen gevoel zit in dat gebied onder de tong, is het echt prima te doen voor die kleintjes. Hij lag gewoon te slapen tijdens behandeling. Direct daarna met aanleggen een stuk minder pijn en problemen. De problemen die er op latere leeftijd kunnen ontstaan zijn echt een stuk vervelender, en ook als je het dan moet laten behandelen. Wij hebben het laten doen in Volendam, ging allemaal heel goed.

2 maanden geleden

De behandeling an sich maak ik me niet veel zorgen om. Uiteraard zielig als ons meisje er last van heeft maar ik hoop vooral op verbetering nadien. We zijn zo aan het zoeken naar de oorzaak van haar onrust en ongemak en huilen dat ik er een beetje moedeloos van wordt. Ik durf ook bijna niet teveel te hopen dat dit de oplossing gaat zijn... Maar we gaan het zien, is 't al bijna vrijdag? 🙈

2 maanden geleden

Wij hebben de tongriem van onze dochter laten klieven toen zij 4 dagen oud was. Wij hebben dit gewoon bij de KNO arts gedaan en zijn niet helemaal speciaal naar zo’n tongriem kliniek gegaan. Het aanhappen aan de borst lukte haar namelijk eigenlijk niet. Omdat ze al tot de max was afgevallen ben ik gaan kolven maar ook met de fles kon ze de speen niet goed vacuum pakken waardoor ze veel krampjes had na elke voeding. Het klieven vond ik volgens mij erger dan dat zij dat vond. Op het moment dat ze net wou gaan huilen kreeg ze een beetje suikerwater en toen was het gelijk goed. Direct daarna ging het drinken al veel beter en sindsdien ook alle voedingen weer live aan de borst 🥹. Het ergste van alles vond ik de oefeningen die je daarna moest doen. M’n hart brak echt iedere keer omdat ze het echt niet fijn vond. Ik heb het mijn partner toen maar laten doen toen hij nog thuis was de eerste dagen.

2 maanden geleden

Mijn zoontje had een moeilijke start en huilde veelvuldig na voedingen (toen nog borstvoeding), de voedingsmomenten duurden ook heel lang en liepen zowat in elkaar over. Achteraf bleek hij dus te huilen van de honger omdat hij onvoldoende kracht had om uit de borst te drinken door compensatie gedrag bij een flink verkorte tongriem en lipband. Hij kon daardoor niet bij de "vette melk" komen. Ik kreeg daarbij ontzettend pijnlijke tepels en flinke kloven. Met twee weken heeft hij daarvoor een ingreep ondergaan bij de tongriemkliniek in Groningen. Ik vond voornamelijk de oefeningen die ik na de tijd 4 weken lang moest doen echt verschrikkelijk. Hij vond het heel vervelend. En jammer genoeg is het niet gelukt om hem goed aan de borst te krijgen aangezien hij dus nog steeds zijn oude trucjes gebruikt. En dat ondanks de inzet van een lactatiekundige en osteopaat. Ik heb dus helaas de keuze moeten maken om over te stappen op kunstvoeding. Ook met kolven bleef ik kloven houden en dat kostte mij gewoon teveel energie. Jammer, want ik had echt slagroom! Ook aan de fles heeft hij het soms nog wat moeilijk. We helpen hem dan halverwege met een andere maat speen. Langzaamaan gaat dit ook beter en kan hij het vacuüm vasthouden. Ook lijkt hij minder moe te worden tijdens het drinken. Wat ik wel bijzonder vond om te zien, is dat hij na de behandeling opeens zijn tong uit kon steken en ermee aan het spelen was. Hij spuugt nu ook met kracht zijn fopspeen uit en duwt de flessenspeen uit zijn mond als hij klaar is met drinken. Dit kon hij destijds helemaal niet! Dus wel degelijk verbetering, maar niet helemaal de verbetering waar we op hadden gehoopt.

2 maanden geleden

Wij hebben de tongriem van onze dochter laten laseren toen ze 1 week was. Begreep wel dat het beste is om dit voor de 3 maanden te doen omdat ze dan nog weinig ervan voelen omdat er geen zenuwen doorheen gaan. Ging heel snel en ze had er nauwelijks last van erna. Deze tandarts was de enige in Zuid Holland die dit zo deed dus kwamen mensen van overal en nergens en was echt lopende band werk. Tandarts zat in Zevenhuizen. Weet niet of dat bij jullie in de buurt is?

2 maanden geleden

Reactie op Arlet1992

Wij hebben de tongriem van onze dochter laten laseren toen ze 1 week was. B ...
Onze dochter het btw het totaalpakket. Haar lipbandje was ook te strak dus moest ook behandeld worden

2 maanden geleden

Bij mijn zoon met 6 weken laten behandelen in de tongriem kliniek in Nijmegen. Heeft voor ons heel erg het verschil gemaakt met borstvoeding! Drinken duurde daarvoor heel erg lang en hij klemde met zijn kaken. Nu drinkt hij goed uit de borst! Ik ben heel blij dat we het hebben laten doen :)

2 maanden geleden

Mijn zoontje is behandeld aan zijn lipbandje en tongriem in de tongriemkliniek in Groningen. Het was ver reizen voor ons maar we zijn zo blij dat we het gedaan hebben. Het is een wereld van verschil met voeden! De periode na de behandeling is even heel rot met de nazorg en oefeningen, maar het resultaat is heel goed!

2 maanden geleden

Reactie op Norasophie

Mijn zoontje is behandeld aan zijn lipbandje en tongriem in de tongriemklin ...
Had jouw zoontje door het slecht drinken ook last van krampjes etc.? En werd dat ook beter na de behandeling?

2 maanden geleden

Hier enorm goede ervaringen! Na 8 weken geknipt bij Kinderkliniek TandinZicht, fantastisch geholpen en geadviseerd. Hij drinkt nu zoveel rustiger en lacht veel meer! Laat het zeker controleren, bij zo'n kliniek als die van ons konden ze gelijk klieven, dat was heel fijn.

2 maanden geleden

Vandaag is haar tongriem gelaserd, het was toch wel nodig. Echter is ze nu heel verdrietig de hele dag en wil amper drinken. Ze is nu 10 weken oud dus gelukkig onder de 3 maanden. Ze drinkt wel beter maar dus echt heel weinig nu op dag 1. Is dat herkenbaar voor jullie?

2 maanden geleden

Reactie op Caya

Vandaag is haar tongriem gelaserd, het was toch wel nodig. Echter is ze n ...
Ja dat was hier ook zo. Het is even wennen zo’n beweeglijke tong. Mijn beide zoontjes zijn behandeld, na een aantal dagen ging het al een stuk beter. Je kunt overwegen nog langs een osteopaat te gaan voor de spanning in het lijfje.

2 maanden geleden

Reactie op Caya

Je kunt proberen wat vaker een kleinere fles aan te bieden.

2 maanden geleden

Wij hebben het tongriempje van onze zoon laten laseren bij een tongriem kliniek. Dat is preciezer dan klieven. Het laseren ging heel snel. De nazorg vind ik echt **t. Maar is wel belangrijk. Al zijn we wel een paar weken eerder gestopt met de nazorg. Hij kan nu goed drinken aan de borst en groeit inmiddels als kool.

2 maanden geleden

Reactie op Caya

Wij kregen het advies om een paracetamol spiegel op te bouwen de eerste paar dagen. Dat heeft hier goed geholpen. De nazorg is echt naar, maar het heeft onze zoon wel goed geholpen.