Hier twee nu schoolgande kinderen bij de gastouder gehad, de baby mag vanaf februari beginnen samen met haar peuter zus. Ik betaal 6,50€ per uur per kind, zelf moet ik luiers en babyvoeding meenemen, rest krijgt ze daar. Hier gebruik maken van 2 dagen per week, vsnaf volgend jaar waarschijnlijk drie dagen.
Voordelen : vooral flexibiliteit ( denk aan langer blijven door de file of vroeger beginnen door het feit dat ik pand moet openen of zo) , kleinschalig ( gastouder heeft nu 5 vaste kindjes max per dag ), rust regelmat en vaste ritme, vaste gezicht, onderneemt veel met de kinderen, als de kleintjes slapen doet ze veel met wat oudere kinderen ( denk aan cijfers leren, Engels leren zoiets ), vooral heel veel leuke dingen samen/apart te doen met de kinderen, ruilen - geen probleem, extra dag aanvragen - geen probleem, gunstig factuur waar ik geen beroerte van krijg in vergelijken met factuur van kdv.
Nadelen: als ze ziek wordt moeten de kinderen naar een andere gastouder ( inmiddels wel iemand bekend gevonden ), in mijn ogen te veel vrij dus ook weer opzoek en op tijd vooral vervanging regelen, de meeste kinderziektes komen pas in beeld als de kids op school zitten ( is mij opgevallen met mijn dochter in groep 2 nu hand mond voet ziekte, waterpokken ook net gehad en nu nog rood vonk, maar toen ze bij de gastouder zat was ze nihil ziek geweest ), puur wat is mij opgevallen maar in vergelijking met wat ik opmerkt op de kdv waar ik werk, mischien hebben de andere ouders iets anders er over te zeggen.
Let wel op dat er van die dames wordt steeds meer gevraagd, ze moeten immers voldaan aan de eisen die men ziet in kdv . Maar er wordt vaak vergeten dat die dames geven hun eigen huis aan de oppas kindjes, niemand betaalt voor verbruik van stroom gas Electra, ze moeten natuurlijk wel pedagogische kennis hebben en gecertificeerd zijn, maar men verwacht dat ze hbo diploma's gaan halen en nog steeds voor 6,50€ per uur gaan werken.