18 Reacties
9 maanden geleden
Oei.. geen ervaring mee (gelukkig) maar ik zou nogmaals in gesprek gaan. En echt aankaarten dat het nodig is om een ruimte te hebben waar je rustig kunt zitten! Dat is al het allerbelangrijkste.
Over je kolf zou ik zeker een lactatiekundige mee laten kijken hoe of wat.
Mag ik vragen hoeveel jouw zoontje in een flesje krijgt?
9 maanden geleden
Bij mij op het werk hadden ze een tijdelijke kolfruimte toen ik terugkwam van verlof. Officieel vergaderruimte, dus ook niet heel comfortabel, gewoon tafel en wat stoelen aanwezig, wel naast het keukentje dus mogelijkheid tot afwassen en koelkast in de buurt. Maar van ene op andere dag was deze weg, denk omdat hij voor iemand anders was ingezet en ze niet hebben gerealiseerd dat er meer mensen gebruik van maakten. Toen ben ik zowel naar mijn manager als naar HR gegaan en is er met veel pijn en moeite weer een tijdelijke kolfruimte gemaakt van een vergaderruimte.
9 maanden geleden
Reactie op Zwaniek
Oei.. geen ervaring mee (gelukkig) maar ik zou nogmaals in gesprek gaan. En ...
M’n zoontje krijgt 150 a 180 in een flesje. We zijn nog een beetje aan het zoeken. Hij is lang een flesweigeraar geweest, dus nu beginnen pas een beetje met volledige voedingen in een flesje.
Hij is met z’n bijna 7 maanden 10,3 kilo dus een behoorlijk flinke jongen. Met m’n productie zelf kan dus niks mis zijn zou je denken..
9 maanden geleden
Reactie op Blabla005
Bij mij op het werk hadden ze een tijdelijke kolfruimte toen ik terugkwam v ...
Poeh.. wat stom dat werkgevers hier zo moeilijk in zijn he.. het is tenslotte gewoon verplicht.
Merkte jij dat de ruimte iets deed met je productie/op je gemak voelen. Kon je de ruimte op slot doen? Hoe heb je het daar aangenaam gemaakt?
9 maanden geleden
Reactie op Zoë94
M’n zoontje krijgt 150 a 180 in een flesje. We zijn nog een beetje aan het ...
Aah okee. Je geeft de fles therapeutisch en met de kleinste speen?
En doet hij ee ongeveer 20 minuten over?
Wat je kolft wil niks zeggen over wat hij zelf naar binnen krijgt. Ik moet ook langer kolven dan dat mn dochter drinkt om haar een voeding te kunnen geven. Is niet heel gek. Hoelang kolf je om die 100 te krijgen?
9 maanden geleden
Reactie op Zwaniek
Aah okee. Je geeft de fles therapeutisch en met de kleinste speen?
En doet ...
Nee, zeker niet.. vaak binnen een paar minuten op😅
Hegen, speen 2. De enige manier waarop hij de fles nam.
Hij drinkt overigens ook nooit 20 min aan de borst. Dan is hij ook vaak binnen 5 minuten klaar.
9 maanden geleden
Ik zou toch bespreken met je werkgever of de ruimte met een paar kleine aanpassingen geschikter gemaakt kan worden. Een slot is wel heel prettig. Ik zit op werk in het schoonmaakhok, ook niet echt ideaal, maar er is wel een eenvoudig slotje op gezet waardoor ik er toch prive kan zitten. Een stoel zet ik daar zelf neer aan het begin van de werkdag en ik reinig mijn kolf in de gemeenschappelijke keuken (die is meestal niet heel druk gelukkig). Als een vergaderkamer inkijk heeft, kunnen ze het glas bijv ook afplakken met folie of jaloezieën ophangen. En qua beschikbaarheid moet een kamer wel te reserveren zijn door jou of voor jou vrij gehouden worden.
Overigens, als een ruimte niet op slot kan, kun je ook nog een briefje op de deur plakken en aan de binnenkant een stoel tegen de deur. Maar een slotje is fijner natuurlijk.
9 maanden geleden
Reactie op Zoë94
Poeh.. wat stom dat werkgevers hier zo moeilijk in zijn he.. het is tenslot ...
Ruimte kan op slot, maar veel mensen hebben de sleutel dus ik hang ook een blaadje op de deur.
Of het de ruimte is of het lastig vinden om de rust te pakken om te kolven tijdens een werkdag weet ik niet, maar als ik thuis kolf heb ik meer productie dan op werk. Los dat op door een keer vaker te kolven dan m’n zoontje drinkt op een dag, dan heb ik wel voldoende melk voor hem. En voor mijn gemoedsrust geven we hem ook af en toe kunstvoeding zodat mocht ik een keer toch te weinig hebben ik al weet dat hij kunstvoeding geen probleem vind.
9 maanden geleden
misschien niet het antwoord wat je zoekt: je hebt recht op kolven OF live voeden. je zou evt als het niet te ver is naar huis kunnen gaan om daar te kolven of naar een locatie wat prettig is.
in het ziekenhuis hebben we wel een ruimte maar die is vaak bezet en helemaal aan de andere kant en je moet ook eerst nog een sleutel halen. daar is egt geen tijd voor. ik kolf ook in een kantoortje met raam en geen slot. groot a4 op de deur: niet storen en licht uit. ik ben daar ook wel makkelijk in.
je zou evt ook zo'n plastic plak kinderslot mee kunnen nemen en op die deur plakken, dan kan je het toch afsluiten.
heel vervelend voor je, het moet op te lossen zijn!
9 maanden geleden
Wat je werkgever doet is wettelijk gezien onjuist. Ze zijn verplicht om een kolfruimte in te richten en deze moet daarnaast ook nog eens aan bepaalde eisen voldoen. Je kan hen verwijzen naar de website van de Rijksoverheid. Hier staat het allemaal heel duidelijk vermeld.
Je hebt daarnaast recht op 1/4 van je werktijd per dienst om te kolven. Willen ze de ruimte niet inrichten dan zou ik gebruik maken van deze tijd om thuis te kolven of live te voeden.
9 maanden geleden
Reactie op Zoë94
Nee, zeker niet.. vaak binnen een paar minuten op😅
Hegen, speen 2. De eni ...
Ik heb geen ervaring met het niet hebben van een kolfruimte want ik werk voor mijzelf.
Wel denk ik dat je voor jezelf druk op legt omdat je best grote flessen aanbied. Met flesvoeding is het verstandig 20 minuten erover te doen omdat ze dan een verzadigd gevoel krijgen. Dit kan je doen door therapeutisch te voeden zoals hierboven al genoemd en een kleinere speen. Je zou Teddy Roorda kunnen volgen op instagram. Die geeft hier ook informatie over en heeft een cursus (€12,50 ) over melk mee naar de opvang. Een baby heeft een hoog zuigreflex en zal blijven door drinken ook al hebben ze geen honger meer. Je zou ook kleinere flessen mee kunnen geven als hij dan nog wat hongerig is haalt hij het aan het eind van de dag wel weer in bij jou door dan wat extra te drinken.
Ik heb voor je vraag helaas geen oplossing, maar misschien scheelt het wel met de druk die je voelt om genoeg te kolven

9 maanden geleden
Je hebt er gewoon recht op. Helaas was het op mijn werk ook vooral gedoe. Ik werk nu op een andere locatie. Een kantoor heeft een slot op de deur gekregen (kleine moeite) en is tijdens mijn kolfmomenten voor mij gereserveerd. Inval regelen was meer moeite, maar na 4 maanden dagelijks vragen nu ook op orde. Vooral veel zeuren en je niet bezwaard voelen. Je hebt er recht op en zij voldoen niet aan de regelgeving.
Over niet voldoende kolven: ik had hetzelfde probleem. Met bijkolven ‘s avonds en ik het weekend, kolfde ik genoeg. Daar was ik op een gegeven moment helemaal klaar mee. Nu krijgt mijn zoontje op het kinderdagverblijf wat ik gekolfd heb ivm een fles kunstvoeding. Scheelt mij heel veel stress.
Sterkte!
9 maanden geleden
Reactie op Zoë94
M’n zoontje krijgt 150 a 180 in een flesje. We zijn nog een beetje aan het ...
150/180 is ook wel erg veel. De drink techniek aan de borst is anders dan aan de fles. Voor de borst moeten ze namelijk moeite doen. Met een fles kun je makkelijk overvoeden. Daarom belangrijk dat er therapeutisch gevoed wordt met een kleine speen en dat je kindje er ongeveer 20’minuten over doet. Het is helemaal niet zo gek dus dat je het niet bij elkaar gekolfd krijgt aangezien de fles veel te snel gaat.
Je kunt, nu je kindje wel de fles neemt, proberen een speen maat kleiner te gebruiken.
https://eurolac.net/therapeutisch-flesvoeden/
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
9 maanden geleden
Reactie op Gingie23
150/180 is ook wel erg veel. De drink techniek aan de borst is anders dan a ...
Ik heb van de week therapeutisch geprobeerd te voeden. Rechtop. Hij dronk langzamer, maar kwam uiteindelijk tot 2 x toe binnen het uur weer..
Nou is mijn zoontje met zijn 7 maanden en 10,3 kilo wel echt een flinke jongen. De LLL formule komt uit op 180.
Maar wel goede tip! We gaan er nog even naar kijken.