13 Reacties
2 jaar geleden
het is vaak dat er uitwerpselen van de garnaal in de garnaal aanwezig blijft.. vandaar de no go zover ik hoorde
2 jaar geleden
De verloskundige gaf aan dat je gamba's prima kan eten. Maar met mate. Door de stoffen die er in kunnen zitten. Maar je komt pas in een risico gebied als je er extreem veel van eet.
In mijn vorige zwangerschap mocht je überhaupt nog gewoon gamba's eten.
Net als tonijn uit blik. Kon je best af en toe eten maar ook niet te vaak gaf ze aan.
2 jaar geleden
Deze kreeg ik vanuit de vk:
Vis
- Geen gerookte kant-en-klare vis uit de koeling, zowel vacuümverpakt als andere soort
verpakking (gerookte zalm, paling, markreel). Vers van de visboer of indien verhit mag wel!
- Geen rauwe vis, schaal- en schelpdieren (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles,
kokkels). Verhit mogen deze wel! Ook verse rauwe haring mag maximaal 2x per week.
- Geen roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai, koningsmakreel).
- Vette vis (makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel) maximaal 2x per
week en gebakken. Zalm mag ook wanneer het niet volledig doorbakken is, mits deze uit de
vriezer komt. Deze moet minimaal 2 dagen diepgevroren zijn.
- Sushi mag gegeten worden, indien deze geen rauwe vis bevat.
2 jaar geleden
Geen garnalen. Ik zou dit zelf absoluut niet doen, wordt niet voor niets afgeraden

2 jaar geleden
Reactie op EF2022
als je verder garnalen bij een goede visboer koopt en goed bakt kan het pri ...
Het heeft ook te maken met schadelijke stoffen als kwik en dioxines. Die bak je er niet uit. Als je dan perse garnalen wil eten probeer dan aan biologisch gekweekte garnalen te komen. En nog zou ik het persoonlijk laten staan.
2 jaar geleden
Ik heb het wel gewoon gegeten (in mijn eerste zwangerschap en nu ook in mijn tweede). Ik eet geen rauwe vis en vlees.
De reden dat ze gefrituurde garnalen tegenwoordig ook afraden heeft er mee te maken dat er bepaalde stoffen inzit waaronder kwik en metalen. Ik denk dat dit tegenwoordig in meerdere producten zit. Zou je in principe met mate kunnen eten.
2 jaar geleden
Gaat idd om digoxines, kwik en pfas. Bij pfas (PFOAS) gaat het vooral om garnalen, mosselen en vis die in de Westerschelde gevangen zijn (helaas te dicht in de buurt bij de 3M fabriek). De onderzoeken zijn kort geleden gedaan, dus vandaar dit nieuwe advies. Er is geen directe schade als je het een keertje eet voor je kindje, maar vaker zorgt dat je meer van deze stoffen in je lichaam en dat van je baby krijgt. Je baby kan het minder goed kwijt en is er gevoeliger voor dan jijzelf. Het tijdens je zwangerschap in het ergste geval zorgen voor geboorte afwijkingen en miskramen. Roofvissen hebben het meest van deze stofjes in hun lichaam, vandaar dat afgeraden wordt deze te eten.
Deze stoffen bak je er helaas niet uit. Maar als je het 1 keer hebt gegeten hoef je je echt geen zorgen te maken. Beetje voorzichtig zijn dat wel.