173 Reacties

één maand geleden

Wie brandt los? Ik wil starten met een tip: de Solid starts app! Kun je heel duidelijk zien hoe je vast eten kunt aanbieden aan je kleintje!

één maand geleden

Super leuk topic! Ik heb de pap al in huis. Ik hoop straks de ochtendfles te kunnen vervangen door een papfles, daarna pap uit een schaaltje en dan over op brood. Ben trouwens benieuwd of er mensen ervaring hebben met de babymoov nutribaby voor het maken van hapjes?

één maand geleden

Wij gaan met 6 maanden starten en dan volgens de Rapley methode (in grote lijnen dan). Hij krijgt verder volledig borstvoeding. We hebben dit met de oudste gedaan en dat beviel ons goed dus gaan we opnieuw doen. Het boek Baby led weaning geeft hierin goeie uitleg, net zoals ‘eten voor de kleintjes’

één maand geleden

Met onze zoon zijn we met 5,5 maand begonnen met hapjes. Toen kon hij zelf wat beter zitten en leek hij interesse te tonen in eten. Nu met onze dochter ben ik benieuwd of zij eerder interesse zou tonen in eten gezien ze elke avond bij ons met het eten zit. Zien eten is immers doet eten. 😝 We zullen wel gewoon echt wachten tot ze interesse toont en niet strak met x aantal maanden beginnen. Ik ben van plan gewoon de hapjes weer zelf te maken en te beginnen weer met groentes en pas later fruit. Alles invriezen in ijsblokjes vormen en je hebt de perfecte hoeveelheid. Ik twijfelde bij onze zoon om zo’n speciale baby stomer/mixer aan te schaffen maar ik heb me prima gered met gewoon de staafmixer. Je pureert het eigenlijk maar zo kort en daarna ga je toch al snel over op wat grover eten. Naar mijn mening dus echt zonde geld 😅.

één maand geleden

Reactie op Sasdea

Wie brandt los? Ik wil starten met een tip: de Solid starts app! Kun je h ...
Wij combineren oefenhapjes met de Kleintjes methode. De flexibele ijsblokjes vormpjes met deksel waren handig, van die kleine stapeldoosjes van de hema en later heb ik ook herbruikbare knijpfruit pakjes aangeschaft. We starten pas richting de 6 maanden. Ik heb er bij mijn oudste redelijk goed in verdiept (de darmen rijping) en dit past beter bij ons. Hapjes maken; uiteindelijk is stomen van groenten of koken en pureren super makkelijk! Staafmixer voldoende.

één maand geleden

Wij zijn bij mijn oudste dochter iets voor 6 maanden begonnen met baby led weaning en wat was dat een succes! Ze eet nog steeds alles en veel meer dan andere kindjes heb ik het idee. Dus dat gaan we over een paar maanden weer toepassen bij de jongste ( nu net 12 weken).

één maand geleden

Wij hebben al twee kindjes en die vroegen beiden om wat anders maar deels hebben we ook hetzelfde gedaan. Ze hebben beiden hun hele eerste jaar bv gehad. Onze zoon (bijna 2) krijgt nog bv voor het slapen gaan. Ze krijgen geen dierlijke voedingsstoffen het eerste jaar. Focus op borstvoeding/groente/fruit/brood We doen ons eigen eten (groente) door de staafmixer om hapjes te maken, ze eten dus al vroeg mee met wat de pot schaft. Echter merkte we dat onze zoon niet zo'n fan was van gemalen eten en gevoerd worden. Hij wilde al heel vroeg zelf eten. Bij hem hebben we dus al eerder vast voedsel aangeboden.

één maand geleden

Reactie op Babybruin

Wij combineren oefenhapjes met de Kleintjes methode. De flexibele ijsblokje ...
Zou je hier iets meer over uit kunnen leggen? Want de kleintjes methode is toch in het vuistje ipv pureren en lepel. Wat heb je dan in de ijsblokjes vorm gedaan 😅 onderaan noem je ook staafmixer. Doe je dan zowel in het vuistje als pureren en lepel? ik ben nieuw hiermee dus ik heb geen idee!

één maand geleden

Reactie op Siobhaini

Zou je hier iets meer over uit kunnen leggen? Want de kleintjes methode is ...
We hebben het beide gedaan: hele stukjes en met de lepel. De momenten thuis gebruiken om eten leuk te maken/ introduceren (dus op de dagen dat ik thuis was de vaste eet momentjes mag je met je eten in grote stukken “spelen” aan tafel). Maar ook gepureerd (het eten dat niet echt aangeraakt werd om wel de smaken te blijven introduceren, om makkelijker onderweg hapjes te geven en vooral vanwege de opvang. Onze gastouder geeft alleen lepeltjes. Vrij snel zelf laten knoeien met de lepel en dat maakte wel dat we ook niet mega lang hem moesten voeren tijdens het avondeten.

één maand geleden

Reactie op Babybruin

We hebben het beide gedaan: hele stukjes en met de lepel. De momenten thui ...
Ah kijk, dat klinkt ook wel als iets wat ik zou willen doen! Ben je met beiden opties pas tegen 6 maanden begonnen of al eerder? Ik dacht zelf aan tegen 4 maanden met de gepureerde en met 6 maanden de stukken.

één maand geleden

Bij mijn oudste rond 6 maanden geleden begonnen met Rapley. Zal binnenkort het boek Baby Led Weaning er weer eens bijvakken om op te frissen, dat is idd een fijn boek. En de app Solid Starts inderdaad ook! Nu van plan dezelfde aanpak dus te hanteren, want het beviel erg goed. Ontzettend leuk om te zien hoe ze zelf van alles gaan proberen en ontdekken (op die leeftijd gaat ook groente er nog goed in haha). Wij merkten bij de oudste dat deze manier van vast voedsel eten ook erg bijdroeg aan de motoriek, hij kon bijv veel sneller al goed met een lepel eten dan andere kindjes bij hem op de opvang. Ik ben benieuwd of we zo iets nu ook weer gaan merken. Verder is het doel om borstvoeding het eerste jaar de belangrijkste bron van voedsel te laten zijn.

één maand geleden

Reactie op Mrtn91

Bij mijn oudste rond 6 maanden geleden begonnen met Rapley. Zal binnenkort ...
En hebben jullie voor die 6mnd helemaal geen oefenhapjes gepureerd aangeboden?

één maand geleden

Reactie op Siobhaini

Ah kijk, dat klinkt ook wel als iets wat ik zou willen doen! Ben je met bei ...
Ligt er ook een beetje aan hoe snel je kindje is met zitten. Eigenlijk is dat wel de bedoeling om veilig grotere stukken kunnen aanbieden. We hebben hier wel (welke leeftijd durf ik niet te zeggen) het zitje van de trip trap extra gevuld door rollen hydrofielen (om het wiebelen tegen te gaan). Ik denk dat we met 5,5 rustig begonnen. Hier twee jaar borstvoeding gegeven (het werd gewoon steeds langer) en als motto altijd gevolgd “food under one is just for fun”. Wel leuk om beeldmateriaal van toen weer te bekijken. De eerste hapjes werden met zijn tong allemaal weer naar buiten geduwd haha!

één maand geleden

Reactie op Sasdea

En hebben jullie voor die 6mnd helemaal geen oefenhapjes gepureerd aangebod ...
Nee, echt volledig volgens de Rapley methode. Dus vanaf ca 6 maand gaan aanbieden, eerste jaar ook volledig zonder toevoeging van zout en suiker. Eigenlijk verder echt met de pot mee, maar als wij bijv een pasta aten, kreeg hij een stuk van een groente en wat vlees daaruit ofzo. Er ging in het begin niet gelijk veel naar binnen, het was ook nog veel oefenen en ontdekken.

één maand geleden

Reactie op Jeanine93

Wij gaan met 6 maanden starten en dan volgens de Rapley methode (in grote l ...
Ja hier net zo! Mijn oudste kreeg pas echt interesse rond 9 maanden en at rond 1 jaar vrijwel alles. De oudste wilde ook niks weten van purees of bestek. Deze keer dus vanaf 6 maanden Rapley.

één maand geleden

Wij hebben besloten rond de 4 maanden te beginnen En dan zachte smaken zoals zoete aardappel, avocado banaan We zijn van plan om alles zelf te pureren en vanaf 6 maanden wat grotere stukken te geven zodat ze zelf kan ontdekken Ook zullen we in de eerste jaren heel terughoudend zijn met suikers De vraag is ook of ze de koemelkallergie/gevoeligheid blijft houden dus daar moeten we ook rekening mee blijven houden

één maand geleden

Even nieuwsgierig wat jullie doet beslissen om vanaf 6 maanden te beginnen? Mijn zoontje is drie maanden en kijkt me nu al het eten uit de handen en smakt lekker met mij mee. Voor mij een teken om toch met vier maanden te beginnen.

één maand geleden

Ik volg even!

één maand geleden

Bij mijn zoontje begonnen met 6 maanden ivm de darmrijping. Nu bij mijn 2de zou ik ook pas bij 6 maanden beginnen. En het eerste jaar eerst melk dan hapjes, dat niet het eten de melk vervangt. Ze zeggen toch altijd ‘Food under one is just for fun’

één maand geleden

Reactie op Mamaleeuw2024

Even nieuwsgierig wat jullie doet beslissen om vanaf 6 maanden te beginnen? ...
Dat hoort bij de leeftijd. Je auto sleutels zal hij ook interessant vinden. https://www.groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding