179 Reacties
één maand geleden
Reactie op Gingie23
Dat hoort bij de leeftijd. Je auto sleutels zal hij ook interessant vinden. ...
Bedankt, ik heb de blog even doorgelezen. Interessant! De onderzoeken zijn gebaseerd op borstvoeding. Is dit dan anders wanneer er kunstvoeding gegeven wordt?
één maand geleden
Reactie op britt2703
Maar het ‘eten uit je mond kijken’ kwijlen etc heeft niks te maken met toe ...
En toch lees je dat overal, dat ze dan toe zijn aan proefhapjes. Voornamelijk het interesse tonen in eten en het eten uit de mond kijken.
Lastig hoor, al die verschillende meningen en inzichten. 😅
één maand geleden
Reactie op Mamaleeuw2024
En toch lees je dat overal, dat ze dan toe zijn aan proefhapjes. Voornameli ...
Kijk iedereen moet natuurlijk zelf de keuze maken wanneer ze het doen. Maar uit onderzoeken blijkt dat het beste vanaf 6 maanden is ivm de darmrijping, die kan je vanuit de buitenkant ook niet zien. Daarnaast moet je kindje goed rechtop kunnen zitten zonder teveel ondersteuning, en z’n hoofdje goed rechthouden ivm stikgevaar.
Mijn baby deed met 2 maanden ook z’n handen is z’n mond en kwijlen alsof die alles wilde eten. Betekend niet dat die dan als klaar is voor hapjes 🙈 maar nogmaals iedereen moet zelf de keuze maken, ik zeg alleen wat ik lees uit onderzoeken
één maand geleden
Reactie op Sasdea
Ik vind het ook zo verwarrend (als eerste keer mama), de ene zegt 4mnd de a ...
Snap ik heel goed, probeer online wat onderzoeken te lezen. Het cb vind ik namelijk ook niet altijd goede adviezen geven.
Ik gaf mijn oudste borstvoeding, was een lekkere chubby baby. Ik kreeg te horen dat ik hem maar minder moest voeden omdat hij ‘te’ hard groeide
één maand geleden
Reactie op Sasdea
Ik vind het ook zo verwarrend (als eerste keer mama), de ene zegt 4mnd de a ...
Vind ik dus ook! Het maakt me ergens ook onzeker, wil natuurlijk het beste voor mijn zoontje.
CB gaf hier aan dat we vanaf 4 maanden mochten beginnen met proefhapjes.
één maand geleden
Ik heb 2 vragen
Wanneer je, je kindje met de rapley of kleintjes methode wil laten eten staat er beschreven dat ze zelf goed moeten kunnen zitten. Zetten jullie je kindje dan op je eigen schoot of wat? Mijn ervaring is namelijk dat mijn 2 andere kids rond de 8 maanden pas goed konden zitten. Daarom eigenlijk niet aan deze methode begonnen vóór die tijd en met gepureerde hapjes gestart.
Deze keer zou ik eigenlijk mijn dochter het ook zelf willen laten ontdekken.
één maand geleden
Reactie op Rubywoo
Ik heb 2 vragen
Wanneer je, je kindje met de rapley of kleintjes methode ...
Nou mijn dochter zat nog niet kaarsrecht. Het was nog wel wat zoeken met 6 maanden. Ze zat in een stoeltje op de Tripp Trapp en dat ging prima. Solid starts heeft overigens echt filmpjes van een kindje dat goed recht zit. Mijn dochter leunde nog wel wat opzij, maar dat was minimaal haha.
één maand geleden
Ik heb bij mijn oudste nooit prakjes gedaan. Altijd volledig voeding volgens Rapley. Met solid start als leidraad.
Oprecht de moeite waard.
Mijn dochter begon echter wel pas met 9 maanden echt dingen te eten omdat ze melk veel lekkerder vond. Er werd heel erg aangegeven dat kinderen zelf melk af bouwen, maar mijn dochter dacht daar anders over. Dus ik ben het zelf maar gaan afbouwen haha.
Kids zijn nog zo klein met 4 maanden.
Overigens: wil je toch hapjes doen, (maak ze zelf, er zit echt veel suiker en toegevoegde troep in die supermarkt dingen) lekker doen, maar hou de reactie van de baby in de gaten qua darmen.
één maand geleden
Reactie op DankbareDauw058792
Ik heb bij mijn oudste nooit prakjes gedaan. Altijd volledig voeding volgen ...
Ik kan me hier wel het meest in vinden denk ik, vooral in het volgen van je kindje ipv volgen van een schema! En prima als ze melk nog lekker vinden, volgens mij is dat tot een jaar de hoofdvoeding toch? Ik hoop zo lang mogelijk bv te geven, hoop zo dat het lukt met kolven op werk straks!
één maand geleden
Wij willen beginnen met de 6 maanden ivm dat onze zoon nog steeds veel last heeft van zijn darmen, wij willen volgens de rapley methode doen.
Ik vind het ook best spannend, onze oudste dochter ging pas eten met 16 maanden dus voor ons is deze periode ook helemaal nieuw, dus ik volg graag even mee met alle tips! 😊
één maand geleden
Reactie op DankbareDauw058792
Nou mijn dochter zat nog niet kaarsrecht. Het was nog wel wat zoeken met 6 ...
Je mag ze als ze nog iets scheef zakken wat ondersteunen met bijv. handdoeken. Maar doel is wel zoveel mogelijk rechtop uit zichzelf.
CB komt hier idd ook met proefhapjes vanaf 4 maand, al is het bij ons alleen dat ze het benoemen, mijn reactie is dan dat ik dat niet doe en wacht tot 6 maand, en dan gaan we er verder niet op door. Dus weet niet of het echt hun advies is met 4 maand te starten, ik denk meer gewoon protocol. In Nederland wordt met veel dingen het voedingscentrum gevolgd, en dat is niet bepaald de grootste voorstander van Rapley heb ik het idee.
Persoonlijk vind ik een baby van 4 maanden echt nog een zuigeling en voelt het voor mij niet oké om daar ander voedsel aan te geven dan melk. Ik heb niet het idee dat er echt goed onderbouwd eenduidig onderzoek is wat vertelt wat het beste is, behalve dan dat de darmrijping pas wat later dan die 4 maanden voltooid is. Maar ergens voelt het voor mij ook logisch dat een kindje het eten zelf gaat pakken en proberen te eten als het er aan toe is, ipv dat wij iets pureren en naar binnen werken. Maar dat is denk ik erg op gevoel.
één maand geleden
Reactie op Mamaleeuw2024
Super leuk topic! Ik heb de pap al in huis. Ik hoop straks de ochtendfles t ...
Ik heb zelf de babymoov nutribaby.
Heb der al eens een hapje in gemaakt en zelf geproeft en ik ben heel blij met het apparaat! Ons mannetje is nu net 3 maanden dus nog heel even wachten en dan gaan we beginnen aan heerlijke verse hapjes