180 Reacties
één maand geleden
Net zoals bij mijn oudste zoon ga ik vanaf 4 maanden Olvarit pap aanbieden in de ochtend /avond en beginnen met oefenhapjes. En dat zijn hooguit 2 /3 mini lepel hapjes. Mijn jongste (11 weken bijna) kijkt basically elke dag hoe ik/wij eten 🤣 en volgt mee; kijkt naar mijn eten en kijkt hoe ik het in mijn mond stopt en begint spontaan te kwijlen en op zijn handen te sabbelen🤭🤭. Dus ik zal dan ook maar kijken of hij vanaf 4 maanden interesse heeft.
Zo niet dan probeer ik later wel. Maar ik denk dat hij vergeleken met mijn oudste zoon wel een smikkelbeertje is. Ik kook elke dag vers en laat hem wel wat geprakte aardappel met groenten en een ei proeven. Vanaf 6 maanden ga ik langzamerhand vis eb vlees introduceren.
En dan zie ik wel hoe het gaat. Pap en melk ga ik altijd ernaast blijven aanbieden. Mijn oudste drinkt altijd nog zijn melk (nutrilon 4) aangezien hij in een moeilijke fase is met niks willen eten en dan is het fijn dat hij zo nog vitaminen binnenkrijgt. En drinkt ook daarnaast koeienmelk. Dus volg je kindje maar lekker
één maand geleden
Iedereen heeft een andere manier van aanpak. Sommige beginnen eerder en anderen later + ook wat ze hun baby het liefst het eerste jaar geven. Ik zou gewoon lekker uittesten en kijken wat wel en niet werkt voor jullie en de baby. Want uiteindelijk is het jouw kind en jullie mening over wat hij wel en niet gaat eten/drinken en vanaf wanneer
één maand geleden
Ik lees overal dat je gebruik moet maken van een staafmixer, maar kan het met een blender ook?😅 ik heb namelijk een nutribullet dus was eigenlijk van plan die te gebruiken…
één maand geleden
Vandaag een boek besteld "gewoon wat mijn baby eet" met ongeveer 50 gerechten voor baby's vanaf 4 maanden tot ongeveer een jaar
één maand geleden
Bij oudste vanaf 4 maand begonnen met wennen aan de smaakjes. Soms vond ze het een tijdje niks en stopten we weer even. Misschien begin ik deze keer wat later, met 5 maanden ofzo. Wat ik vooral belangrijk vind is op tijd pinda en ei introduceren om kans op allergieën te verkleinen. Voedingscentrum adviseert dat vóór 8 maanden te doen en als je kind ernstig eczeem of een voedselallergie heeft voor 6 maanden.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/kinderen-en-jongeren/wanneer-geef-ik-mijn-baby-pinda-en-ei.aspx
één maand geleden
Reactie op Gingie23
Dat hoort bij de leeftijd. Je auto sleutels zal hij ook interessant vinden. ...
Ik neig zelf ook naar starten met 6 maanden in plaats van 4, maar deze dame haalt medische onderzoeken aan en interpreteert ze op de verkeerde manier. De literatuur waar ze citaten uithaalt gaan in elk geval deels over borstvoeding versus flesvoeding en niet de introductie van bijvoeding. De gezondheidsraad is nog een advies aan het schrijven over voeding voor 0-2 jarigen, ik ben benieuwd of dit onderwerp daarin meegenomen wordt.
één maand geleden
Reactie op J34
Ik neig zelf ook naar starten met 6 maanden in plaats van 4, maar deze dame ...
Ik volg zelf het who advies. 6 maanden uitsluitend melk en daarna pas bijvoeding. Op hun site staan meerdere documenten met informatie. Ik vind een baby van 4 maanden die nog niet kan zitten of eten zelf naar de mond kan brengen, nog te jong om iets anders dan melk te nuttigen. Maaar dat is mijn mening.
De hapjes tussen 4 en 6 manden wordt ook zo vaak verkeerd geïnterpreteerd. Er zijn kindjes die al hele gepureerde maaltijden eten ipv de 2/3 theelepels waar het ‘advies’ over gaat.
één maand geleden
Reactie op Gingie23
Ik volg zelf het who advies. 6 maanden uitsluitend melk en daarna pas bijvo ...
Onze arts vanuit het zkh adviseerde ons juist om met 4 maanden te gaan starten met oefenhapjes ivm de reflux van mijn dochter
Wel zachte smaken, maar dat het voor minder zure oprispingen zorgt en de voeding wat langer in de maag blijft,
Geen bord vol natuurlijk maar die stond er juist positief tegenover
één maand geleden
Reactie op TTCWarrior
Onze arts vanuit het zkh adviseerde ons juist om met 4 maanden te gaan star ...
Dat kan hoor en als je kindje daar goed op reageert dan is dat prima en kan het juist fijn zijn. Echter kan het ook tegenwerken want om voeding te verteren is meer maagzuur nodig. Maar dat is een kwestie van uitproberen.
één maand geleden
Reactie op Gingie23
Ja verwarrend hoe de richtlijnen dan kunnen verschillen he. Goeie tip, ik ga het who advies nog eens lezen! En inderdaad beginnen met hele kleine beetjes om te proeven. Geen grote eters hier dus dat scheelt 😂
één maand geleden
Reactie op Gingie23
Omgosh jaa exact! Hapjes introduceren is idd echt 1 of 2 theelepels gepureerde voeding. En dan zelfs als ze minder eten is ook niet erg. Of ze eten dat nog niet, ook niet erg
één maand geleden
Nou, net bij het CB geweest en daar raden ze idd oefenhapjes aan vanaf 4 maanden. Toen ik zei dat er 2 stromingen lijken te zijn, dat er ook gezegd wordt vanaf 6mnd en dan vaste voeding, werd mij verteld dat dit verouderde adviezen zijn 🤷🏼♀️🤷🏼♀️
Ik ben er dus nog steeds niet over uit. Aan de ene kant denk ik, wat kan zo’n theelepeltje banaan oid in het begin kwaad? Gewoon om te oefenen? Aan de andere kant spreekt me rapley ook heel erg aan.
Argh!
één maand geleden
Reactie op Sasdea
Nou, net bij het CB geweest en daar raden ze idd oefenhapjes aan vanaf 4 ma ...
Het zijn juist geen verouderde adviezen.
Het who advies is de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding omdat dit alles bevat wat een kindje nodig heeft. Je kunt ook informatie lezen op de site van de who zelf.
https://www.borstvoeding.nl/langer-voeden/introductie-van-vast-voedsel/
En hier de richtlijnen van Jgz zelf
https://www.jgzrichtlijnen.nl/richtlijn/jgz-richtlijn-voeding-en-eetgedrag-2013-aanpassing-2017/4-preventie/4-1-algemene-voorlichting-en-advies-0-1-jaar/4-1-3-starten-met-bijvoeding/