8 Reacties

2 jaar geleden

De nieuwjaarsduik mocht wel van mijn verloskundige, maar je zit vast langer in dat bad op niet... Je kan het je verloskundige vragen!

2 jaar geleden

Vk keek ook even verbaasd bij koud dompelbad na sauna, maar als je het rustig aan doet en goed naar je lijf luistert (en niet te lang) zou er veel moeten kunnen. Koude douches lijken me helemaal geen probleem :)

2 jaar geleden

Oh ik volg even want krijg het ook niet echt gevonden. Wij hebben ook een bad gevuld met water buiten staan dus nu is het wel letterlijk een ijsbad maar meestal gewoon heel koud. Begreep dat het niet verstandig is maar krijg er weinig evidence over gevonden..

2 jaar geleden

Ik denk dat als je het via de westerse geneeskunde bekijkt dat het niet zoveel kwaad kan. Echter, in de alternatieve en Chinese geneeskunde wordt het aangeraden om je baarmoeder warm te houden (tijdens bloedverlies of zwangerschap). D.w.z. liever niet elke dag koud afdouchen ( een keer kan geen kwaad) en bijvoorbeeld warme enkels (geen half sokjes). Dit heeft te maken met oa het energielevel. Ik denk dat je het zelf moet weten, dus doe met de info wat je wilt. :)

2 jaar geleden

Reactie op Wishful

Vk keek ook even verbaasd bij koud dompelbad na sauna, maar als je het rust ...
Hoe doe je dat met de sauna? Wel ervaren sauna ganger maar lees wisselende informatie of je nou wel of niet naar de sauna mag als je zwanger betn

2 jaar geleden

Ik denk dat ik het blijf houden bij een koude douche van 15-20 seconden en als dat goed gaat, misschien in de zomer koud badje buiten voor halve minuut. Thanks allemaal! Ik heb pas over 4 weken weer een afspraak, zal het dan zeker navragen

2 jaar geleden

Reactie op CocoMup

Hoe doe je dat met de sauna? Wel ervaren sauna ganger maar lees wisselende ...
Vanaf 3 weken na bevruchting tot eind eerste trimester niet aangeraden. Had er in mijn enthousiasme (met manlief dagje erop uit) met 2,5 week erna even geen erg in. Dagje buikpijn van gehad en maar losgelaten. Mijn lijf is het gewend en ik ben erg voorzichtig. Nu wel pas weer na 1e trimester.

2 jaar geleden

Reactie op CocoMup

Hoe doe je dat met de sauna? Wel ervaren sauna ganger maar lees wisselende ...
Ik word hier persoonlijk helemaal gek van. Mn verloskundige zei in eerste trimester beter niet. Toen ik vroeg waarom zei ze j er is geen enkel onderzoek dat bewijst dat t invloed heeft maar voor de zekerheid als er iets misgaat wil je niet het gevoel hebben dat het daarvoor komt. Nou daar werd ik echt een beetje geïrriteerd van, want ik heb dus allerlei wetenschappelijke artikelen opgezocht en de theorie is als volgt: als je lichaamstemperatuur met meer dan een graad stijgt kan dit gevaarlijk zijn voor de ontwikkelende embryo. Nu hebben ze in controle groepen met niet zwangere vrouwen met allerlei soorten sauna’s geprobeerd de lichaamstemperatuur te doen stijgen en dit lukt niet. Je lichaamstemperatuur verandert niet door de sauna en dus is hewt gewoon veilig. Ik heb dus afgelopen week ook besloten wel in de sauna te gaan en vond het zalig. Al had ik door m’n lagere bloeddruk tijdens de zwangerschap wel wat minder behoefte lang in de sauna te blijven ☺️. Reden dat ik er gefrustreerd van werd is dat ik denk, er zijn al zat dingen die je als zwangere vrouw niet mag, met goede onderzochte redenen, dus laten we niet ook angst zaaien over de dingen die geen bewezen kwaad kunnen 😅…