9 Reacties

9 dagen geleden

Voel je eigen moedergevoel🫶🏻

9 dagen geleden

Volg inderdaad je moedergevoel. Of je nou met 4 of 6 maanden begint, beide is prima. Wij nu net begonnen met 4 maanden. Dit op aanraden van het CB. Die gaf aan dat het slim is om te doen, omdat ze dan alvast kunnen wennen en het goed is voor de mond motoriek. Maar over de darmrijping heb ik ook gelezen. Uiteindelijk beslis je zelf. Onze dochter keek het eten uit onze mond en zat druk mee te smakken als wij aten. Daarom gekozen om een paar lepeltjes groente aan te bieden. Dit krijgt zij tussen de fles van 14:00 en 18:00. Hier nog geen pap gegeven.

9 dagen geleden

Bij mijn dochter van nu net twee pas met 6 maanden begonnen vanwege darmrijping. Eet goed en praat al als een driejarige. Ook nooit een papfles gegeven. Bij mijn zoontje nu doe ik hetzelfde.

9 dagen geleden

Reactie op Leeuw2413

Bij mijn dochter van nu net twee pas met 6 maanden begonnen vanwege darmrij ...
Wij deden trouwens rapley.

9 dagen geleden

Ik vond het ook best lastig, al die adviezen van alle kanten. De een nog dwingender dan de ander. Het maakte mij ook onzeker als eerste keer mama. Inmiddels mijn weg er wat in gevonden. Kunstvoeding blijft de hoofdvoeding. Mijn zoon krijgt 5 flesjes op een dag, 2 × 180 ml met een schepje biobim haverpap of rijstepap (ochtend en avond) en 3 × 150 ml. De pap wil ik straks met een lepel gaan geven voor de mondmotoriek en later afwisselen met brood. Ik eet zelf namelijk ook wel eens havermout als ontbijt en vind het een goede start van de dag. Daarnaast krijgt hij proefhapjes (1 ijsblokje per dag) om aan verschillende smaken en texturen te wennen. Ik ben gestart met groentehapjes. Hij opent al echt zijn mond voor het lepeltje en was al erg geïnteresseerd in ons eten. Mijn plan was om dit rond de 6 maanden verder uit te breiden, afhankelijk van of hij hier aan toe is natuurlijk. Probeer naar je kind te kijken. Toont ze interesse? Probeer het eens uit! Krijgt ze veel krampen, kun je even stoppen en het met een paar weken weer proberen.

9 dagen geleden

Met mijn eerste zoontje zijn we rond de 6/7 maanden begonnen (rapley). Nou ik kan je vertellen hij praat de oren van je kop! Hij is nu 2 jaar en 3 maanden. Loopt volgens het cb bijna 2 jaar voor op zijn ontwikkeling. Nou vind ik dat wel meevallen, maar hij praat ontzettend goed, begrijpt alles en maak al hele duidelijke lange zinnen. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn en dat “spraakontwikkeling” niet de rede moet zijn om nu te beginnen met hapjes. Bijtringen ed zorgen ook voor oefenen van de mondmotoriek :) Wij gaan dus ju ook weer pas beginnen als hij er klaar voor is, de webisite (of app) van solid starts heeft hele duidelijke fijne informatie vind ik ☺️

9 dagen geleden

Dankjulliewel lieve mama's 🩷