24 Reacties
3 weken geleden
Ik reageer even als moeder maar ook als pedagogisch medewerker van een kinderopvang.
Ik vind het wel zorgelijk dat de kids zolang alleen zijn. Wat als ze ergens bovenop klimmen en er vanaf vallen? Dat je de baby naar bed moet brengen snap ik, maar het voeden kan toch ook beneden? Juist deze leeftijd is echt grenzen opzoeken en bewegelijk..
3 weken geleden
Reactie op Zwaniek
Ik reageer even als moeder maar ook als pedagogisch medewerker van een kind ...
Dat is dus precies waar onze zorgen ook liggen... dat de kindjes misschien over elkaar heen tuimelen bijvoorbeeld en niemand het ziet. Wij snappen idd dat elk kindje de aandacht verdiend die het nodig heeft en de echte kleintjes langer drinken e.d. maarja.....niet ten koste van ons eigen zoontje zn veiligheid 😅
3 weken geleden
Hier zelf gastouder, zolang alleen laten kan echt niet, ik heb het voordeel van de slaapkamer beneden, want dan nog dichterbij de andere kinderen, met naar bed brengen zullen kleintjes bij mij in de box zitten en de baby zou eerst drinken en dan pas op bed, max 2minuten geen 100%zicht erop, loop dan als nodig is wel paar keer naar de baby maar blijf daar niet wachten tot ze slapen
3 weken geleden
Dit kan echt niet!
Ze kan de baby prima beneden voeden? En daarna naar bed brengen.
Of de kindjes boven in een kamer laten spelen (als ze bijvoorbeeld even bij de baby moet blijven tot ie slaapt).
Ik vind dit echt mega onverantwoord en ook super sneu voor je zoontje,, huilend alleen beneden.
Je hart breekt.
Nee, dit is niet oke.
3 weken geleden
Bedankt zover voor de lieve en eerlijke reacties!! Het was vandaag de eerste keer dat we erover hoorde.. dus waren (zacht uitgedrukt) nogal overdonderd. We gaan zeker het gesprek aan met de gastouder hierover.
3 weken geleden
ik vind dit ook wel heftig.. onze dochter ging ook naar een gastouder (inmiddels niet meer omdat het niet meer nodig is), maar die kreeg beneden de fles en werd dan gewoon op bed gelegd samen met de andere kleintjes. Viel daar zelf in slaap, omdat gastouder aangaf dat ze er niet bij kon blijven i.v.m. andere kinderen - en dat vond ik helemaal terecht! Zou dus zoals de anderen al zeggen ook zeker in gesprek gaan, nogal onverantwoord.
3 weken geleden
30 minuten is totaal niet verantwoord voor zulke kleintjes. M’n zoontje vindt het al spannend als ik 5 minuten uit zicht ben en hij even alleen is, omdat ik een wasmand van boven pak om beneden op te vouwen. Ik vind 30 minuten echt niet kunnen. Hoogstens 5 minuten. Dus ik was sowieso op zoek gegaan naar een andere plek!
3 weken geleden
Ik zou het ook niet prettig vinden als m’n zoontje alleen gelaten wordt, zeker niet voor een half uur. Of de kindjes “goed” alleen kunnen zijn of niet, er kan altijd iets gebeuren.
Zou er zeker een gesprek over aangaan! Benieuwd of ze iets aan kan passen, dat de voeding gewoon beneden gedaan wordt. Heel misschien is ze zelf ook nieuw met een baby erbij en heeft ze er zelf ook nog niet goed overna gedacht.
3 weken geleden
Pfoe ik snap heel goed je struggles waar je tegen aan loopt
Ik zelf zou het ook niet prettig vinden als mijn kindje alleen beneden zou zijn
Ik vraag me ook af of het wel mag ?
Worst case scenario : Stel een kind klimt en valt hard, niemand die dat weet of welke hoogte etc
Dat moet een gastouder toch ook weten..
persoonlijk zou ik mijn kindje er niet met een gerust hart meer heen brengen
Wij wilde eerst ook voor een gastouder gaan ivm het kleinschalige
Maar zijn zo blij dat we voor kdv hebben gekozen
Onze dochter kan ook snel last hebben van verlatingsangst
Maar doordat ze meerdere juffen ziet is dat heel erg verminderd
Ze werken er ook met een structureel dag ritme voor de dreumesen dus het is niet afhankelijk van 1 kindje
(Omdat er ook meerdere juffen op een groep staan)
Ik vraag me altijd af of een gastouder daadwerkelijk aanpassingen doet die je als ouder aankaart omdat er eigelijk toch geen controle op is 😅
3 weken geleden
Dit is ook een van de redenen dat wij gekozen hebben voor een kdv. Onze dochter kent de meeste leidsters heel goed en voelt zich ook heel fijn en veilig bij hen. Er is natuurlijk weleens een invaller, maar dat vind ik ook wel een voordeel want er is dus wel gewoon altijd iemand ookal is een leidster ziek. En de groep is echt niet zó groot dat het overweldigend is. Het is ook altijd dezelfde ruimte dus daar voelt ze zich gewoon thuis. En als 1 leidster druk is met bijvoorbeeld een baby, is er dus altijd nog iemand anders.
3 weken geleden
Ik snap je struggles wel maar ik weet niet hoe realistisch het is om van een gastouder te verlangen altijd bij je kind te zijn. Stel je hebt zelf nog een kleine baby naast dit kind dan zou je toch hetzelfde hebben?
Als je dat vervelend vindt is een kinderdagverblijf misschien inderdaad een betere oplossing.
Maar het is ook maar een fase van verlatingsangst.
3 weken geleden
Reactie op Math 2000
Ik snap je struggles wel maar ik weet niet hoe realistisch het is om van ee ...
Huh? Je laat thuis toch niet een dreumes een half uur alleen? Ook niet als je nog een baby hebt hoor.
Dat mag ik iig hopen van niet. Een kindje van deze leeftijd kan je echt niet zolang alleen laten.
Er zijn makkelijk opties te bedenken zodat dit ook niet hoeft.
Beneden voeden en alleen even naar boven om in bed te leggen, of dreumes mee naar boven.
En ja, het is heel realistisch om dit van een gastouder te verwachten. Dit is echt zwaar onverantwoord en als er iets gebeurd is de gastouder zelfs nalatig geweest.
3 weken geleden
Reactie op Zwaniek
Ik reageer even als moeder maar ook als pedagogisch medewerker van een kind ...
Precies dit!
Of iets in de mond stoppen, verslikken of wat dan ook. Super gevaarlijk inderdaad!
Daarnaast vind ik de verschillende leeftijden al geen aanrader. Bijna/geen leeftijdsgenootjes.
Een baby hoeft niet in een andere ruimte gevoed te worden. Waarom maakt ze deze keuze?
Je kindje geen troost bieden en zo lang laten huilen is niet oké. Ik zal hier heel snel afscheid van nemen.
3 weken geleden
Reactie op Math 2000
Ik snap je struggles wel maar ik weet niet hoe realistisch het is om van ee ...
Het is maar een fase. Ook in fases kunnen dingen gebeuren of hoort een kind steun te krijgen of even getroost te worden. Ze had toch even samen afscheid kunnen nemen, wachten tot het kindje kalmeert, iets aanbieden en dan erbij gaan zitten voeden? Om vervolgens even snel het kind (2 min) weg te leggen in bed?
Dit is echt totaal niet nodig. Ik vind verlangen nog erg zacht uit gedrukt. Je mag dit verwachten!
In een KDV kan een leidster ook alleen op de groep staan. Dat is ‘dezelfde’ situatie.
3 weken geleden
Ik vind dit niet oké.... geen excuus of smoesjes, dit kan gewoon niet (verlatingsangst of niet). Kinderen van die leeftijd kun je niet alleen laten