54 Reacties
9 maanden geleden
Hoi,
Ik lees mee! Ik ben nu ook zwanger van mijn 2e. Had bij de 1e ook een totaalruptuur (3b) en heb ook de optie voor keizersnede gekregen. Binnenkort een gesprek met de gynaecoloog hierover. Maar mijn voorkeur gaat wel sterk uit naar een vaginale bevalling. Vooral omdat het bij mij wel goed genezen is. Ben benieuwd naar ervaringen en motivatie voor keuze!
9 maanden geleden
Ik had ook een vierdegraads. Mij werd gezegd dat een preventieve knip standaard is, maar ik moet het gesprek met de gynaecoloog nog voeren.
9 maanden geleden
Ik lees mee! Ik heb ook een totaal ruptuur gehad, waarbij ook meerdere spieren waren gescheurd en zelfs een stuk van mn darm. De gynaecoloog heeft het toen wel gehad over een keizersnede bij een 2e. Maar ik ga ineens twijfelen of dat sowieso nu moet of dat ik nog een keus heb, ik weet het ineens niet meer. Ik moet wel zeggen dat ik lang niet de oude ben geworden qua kracht in die spieren. Vraag me dus af of ik het nog wel echt zou durven, al was het oprecht t mooiste moment in mn hele leven.
9 maanden geleden
Ik heb bij de eerste een totaal ruptuur gehad. Ben toen gehecht op de ok en heb er geen klachten aan over gehouden. Was toen gescheurd tot aan mn kringspier. Ben naar de bekkenbodem fysio geweest en ben echt tevreden. Bij de 2e had ik ook een ruptuur maar toen 3e graads dus net niet zo ver. Ik ben toen op de kamer eerst door de gynaecoloog gehecht voor het diepste deel en de verloskundige de rest. Ook hier geen klachten aan over gehouden. Ze konden me knippen maar dat wilde ik niet, ik wilde liever scheuren omdat ik vriendinnen met een knip had die meer klachten hadden als ik met me scheur. Nu zwanger van de 3e en mocht het zo zijn vind ik het niet erg om weer te scheuren, de kans is groot dat het weer gebeurt.
9 maanden geleden
Reactie op Manonv94
Ik heb bij de eerste een totaal ruptuur gehad. Ben toen gehecht op de ok en ...
Ben je niet bang voor de gevolgen op lange termijn? Korte termijn maakt mij ook niet zoveel uit, maar lees dat bij uitscheuren de klachten op latere leeftijd juist ernstiger aanwezig zijn dan bij een keizersnede.
9 maanden geleden
Reactie op GJTB
Hoi,
Ik lees mee! Ik ben nu ook zwanger van mijn 2e. Had bij de 1e ook een ...
Benieuwd wat jouw gyn zegt! Ik kijk vooral ook naar de klachten op latere leeftijd. Twijfel zelf heel erg omdat je bij vaginale bevalling natuurlijk niet weet hoe ernstig de ruptuur zal zijn. Heb het idee dat bij een keizersnede daar minder onzekerheid over is, maar kan het natuurlijk ook mis hebben. Wil vooral een weloverwogen beslissing nemen!
9 maanden geleden
Reactie op Manonv94
Nee, ik kan nu springen, rennen en niezen zonder een scheetje te laten of i ...
Hmm maar dit is korte termijn natuurlijk. Als ik de cijfers van de folder die ik heb gelezen moet geloven dan is het risico groter bij uitscheuren, maarja je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen. Lastige keuze!!
9 maanden geleden
Reactie op BML1993
Hmm maar dit is korte termijn natuurlijk. Als ik de cijfers van de folder d ...
Ik ga niet in mezelf laten snijden als het niet medisch noodzakelijk is. Voor de lange termijn weet je ook niet wat voor schade het litteken van een keizersnede met zich meebrengt. Keizersnede gaat toch door meer huidlagen en weefsel heen. Maar het blijft voor ieder persoonlijk
7 maanden geleden
Reactie op BML1993
Benieuwd wat jouw gyn zegt! Ik kijk vooral ook naar de klachten op latere l ...
Inmiddels gesprek gehad. Wat ik vooral belangrijk vond is dat kans op incontinentie bij 1 totaal ruptuur 11% is. Bij een 2e totaal ruptuur 20%. Dat vind ik erg hoog! De kans dat je weer een totaal ruptuur krijgt is iets hoger omdat de scheur de weg van de minste weerstand zal kiezen, maar het kan ook zomaar zijn dat je helemaal niet scheurt. Maar omdat het zo lastig is om te zeggen waardoor een totaal ruptuur komt, is er ook bijna geen schatting te maken of je dat wel/niet nog een keer zal krijgen. Het is daarbij ook lastig te voorkomen als het weer gebeurt. Bevallen onder begeleiding van gynaecoloog of een knip kunnen helpen, maar ook dat geeft zeker geen garantie. Ik wil elk risico op incontinentie voorkomen en neig daardoor naar een keizersnede. Maarja… de twijfel is er nog steeds! Weet jij al iets meer?
7 maanden geleden
Reactie op GJTB
Inmiddels gesprek gehad. Wat ik vooral belangrijk vond is dat kans op incon ...
Betekent dit dat je echt voor een keizersnee mag kiezen?
Ik heb het gesprek pas over een maand…ben benieuwd!
7 maanden geleden
Reactie op flesjewater
Betekent dit dat je echt voor een keizersnee mag kiezen?
Ik heb het gespr ...
Ik heb een totaal ruptuur en een 3e graad gehad. Ik mag kiezen voor een keizersnede maar doe het niet. Ik ben 2x zeer goed hersteld zonder klachten. Goed gehecht en 2x nog aantal keer bij bekkenbodem fysio geweest
7 maanden geleden
Reactie op Manonv94
Ik heb een totaal ruptuur en een 3e graad gehad. Ik mag kiezen voor een kei ...
Ok! Ik ben dus binnenin gescheurd richting mijn darmen (dus wel een 4egraads totaalruptuur, maar geen klassieke).Ik zit ook niet echt op een keizersnede te wachten. Maar als dan de volgende optie dan een preventieve knip wordt, ga ik toch weer twijfelen haha. Dan wil ik liever een natuurlijke bevalling en hopen voor het beste, of toch ‘all in’ voor een keizersnede.
7 maanden geleden
Reactie op Detje84
Hou er wel rekening mee dat een keizersnede ook voor heel vervelende compli ...
Ja denk dat we dat allemaal wel weten. Maar een tweede totaalruptuur met grotere kans op incontinentie is ook niet niks toch ;)? Alles afwegende geven dokters daarom soms toch het advies om een keizersnede te nemen.
7 maanden geleden
Reactie op flesjewater
Ja denk dat we dat allemaal wel weten. Maar een tweede totaalruptuur met gr ...
Ik merk in mijn omgeving dat niet iedereen ervan op de hoogte is. Krijg vaak zat te horen, o lekker makkelijk een keizersnede. Ja zo kan ik ook wel bevallen, etc.. dus vandaar mijn opmerking.
Het is kiezen tussen 2 kwaden.
(Ik ben trouwens incontinent geworden door mijn zware zwangerschap met keizersnede, dus ja weet waar ik het over heb)
7 maanden geleden
Ik heb ook een totaal ruptuur gehad tot aanhet slijm vlies, tijdens gesprek met de gynaecoloog werdt er niks gezegd over mogelijke extra risico’s etc na dat ze vroegen hoe het ging. Wel niet meer wachten tot 42 weken zwanger. Door dit topic denk ik toch nog aan een extra gesprek