54 Reacties

7 maanden geleden

Reactie op Smoonki

Mag ik vragen hoe je incontinent kan worden van een keizersnede? Hebben ze ...
Nee hoor er is niks verkeerd gegaan. Maar er zit littekenweefsel/verklevingen rond de zenuwen die de bekkenbodem aansturen.

6 maanden geleden

Reactie op GJTB

Inmiddels gesprek gehad. Wat ik vooral belangrijk vond is dat kans op incon ...
Poeh toch hierdoor ook weer twijfel. Heb m’n gesprek pas half mei, dus nog even afwachten. Houd me op de hoogte!!!

6 maanden geleden

Ik had een derdegraads vaginawand ruptuur (inwendig) na mijn eerste bevalling. Mij is nooit wat gezegd over keizersnede of preventieve knip bij een tweede. Ik ben best vlot en volledig genezen van mijn ruptuur terwijl mijn vrouw heel ernstige complicaties heeft gehad van een knip met een herstel van meer dan een half jaar. Voor een preventieve knip zou ik dus nooit kiezen. Mijn littekenweefsel is altijd strak en gevoelig gebleven dus ik ben benieuwd hoe dat straks gaat maar in zijn geheel heb ik eigenlijk wel vertrouwen dat het weer goed komt.

6 maanden geleden

Ik heb vandaag mijn gesprek gehad. Mijn keuze opties na 3b ruptuur zijn knip of keizersnede. Heel fijn gesprek gehad en al mijn vragen kunnen stellen. Ik word ook volledig vrijgelaten in mijn keuze. Wel heb ik tevens een aandoening die mijn herstel moeilijker maakt en daardoor moeten ze als ik kies voor vaginaal bevallen hoe dan ook eerst fysieke controle krijgen of ze er wel vertrouwen in hebben. Vind het wel een erg moeilijke keuze

6 maanden geleden

Mijn schoonzus heeft bij de eerste een bijna totaal ruptuur gehad, net niet helemaal. En die is van de tweede bevallen met een kleine ruptuur zonder ingrepen oid. Naar mijn idee is er bij haar ook geen keizersnede voorgelegd.

6 maanden geleden

Reactie op Dominique94

Mijn schoonzus heeft bij de eerste een bijna totaal ruptuur gehad, net niet ...
Bij een bijna-totaalruptuur wordt er ook geen keizersnede voorgelegd, want dan is je kringspier niet ingescheurd. Ik heb vrijdag het gesprek, ben zo benieuwd. Zit steeds meer op de lijn dat ik wel een keizersnede wil…

6 maanden geleden

Ik had na de bevalling van mijn eerste een totaal ruptuur 3c. Goed van genezen, maar nu bij de tweede zwangerschap twijfel ik ook of wel of geen keizersnede wil. Met name gezien de mogelijke lange termijn gevolgen van een volgende totaal ruptuur. Lastig.. hebben jullie zelf via de verloskundige een gesprek aangevraagd bij de gynaecoloog?

6 maanden geleden

Hier geen totaal ruptuur maar wel ingeknipt bij 1e en 2e ging eigenlijk heel soepel eruit... wat gescheurd omdat ik te snel wilde en hij 5kg woog. Denk dat 2e veel soepeler gaat hoor. Bij mij duurde het 2 persweeen

6 maanden geleden

Reactie op LDRT

Ik had na de bevalling van mijn eerste een totaal ruptuur 3c. Goed van gene ...
Volgens mij is de richtlijn: als je nog restklachten hebt van je eerste totaalruptuur, krijg je een gesprek in het ziekenhuis. Maar als je het zelf wil, kan je er natuurlijk gewoon om vragen?

6 maanden geleden

Ik heb vandaag ook het eerste gesprek gehad. Ik krijg een inwendig onderzoek (brrr) en ze gaan het met het team bespreken. Daar rolt een advies uit. Dan heb ik zelf het laatste woord. Prima gesprek dus!

5 maanden geleden

Bij mij wordt het ook een keizersnede. Het advies was heel duidelijk: nog een keer vaginaal bevallen zou sowieso mijn toestand verslechteren, dus beter om niet te doen. Blij dat de kogel door de kerk is :D

5 maanden geleden

Reactie op flesjewater

Bij mij wordt het ook een keizersnede. Het advies was heel duidelijk: nog e ...
Ah wat fijn dat je een beslissing hebt genomen, kan mij voorstellen dat het rust geeft. Ik heb voor een preventieve knip gekozen van de week, omdat een keizersnede blijkbaar niet het uitscheuren van de kringspier voorkomt. Dit was bij mij het grootste probleem. Weer wat geleerd :) Succes met de laatste loodjes!

5 maanden geleden

Reactie op BML1993

Ah wat fijn dat je een beslissing hebt genomen, kan mij voorstellen dat het ...
Blijft bijzonder dat de adviezen zo wisselend zijn!? Tegen mij is gezegd dat een preventieve knip vaak niet wordt gedaan, omdat je dan alsnog kan doorscheuren en een totaal ruptuur kan oplopen? Mijn verloskundige adviseert dat dus niet..

5 maanden geleden

Reactie op BML1993

Ah wat fijn dat je een beslissing hebt genomen, kan mij voorstellen dat het ...
Bij mij is het advies ook tegenovergesteld. Hoe kan je kringspier uitscheuren bij een keizersnede? Om dit te voorkomen, wordt mij juist een keizersnede geadviseerd en daar heb ik ook voor gekozen.

5 maanden geleden

Bij de eerste had ik een subtotaal ruptuur mét doorgescheurde kringspier. Ook gesprek in ziekenhuis gehad, maar gekozen voor vaginale bevalling bij de 2e. Advies was om zoveel mogelijk voorover leunend te persen en niet te snel te willen gaan. Ik heb toen gekozen voor badbevalling (het water scheen ook kans op scheuren te verkleinen, zeiden ze) en voorover op handen en knieën geperst. Met 1 perswee was ze eruit… Klein scheurtje en echt nergens last van gehad. Het kàn dus ook echt goed gaan 😉 (moet wel zeggen dat mijn herstel na de 1e ook heel vlot ging, misschien heeft dat geholpen)

5 maanden geleden

Reactie op Proudmomtobe

Bij de eerste had ik een subtotaal ruptuur mét doorgescheurde kringspier. O ...
Bedankt voor het delen!! Dit soort berichten zijn ook heel fijn om te lezen. Binnenkort heb ik ook een gesprek in het ziekenhuis. Hebben ze jou geadviseerd om vaginaal te bevallen? En wat was jouw reden om toch voor een vaginale bevalling te kiezen?

5 maanden geleden

Reactie op LDRT

Bedankt voor het delen!! Dit soort berichten zijn ook heel fijn om te lezen ...
Ze hebben mij niet geadviseerd richting één van de twee, maar meer de voor en nadelen van beide opties te bespreken. De gynaecoloog zei mij dat het ook niet per se bewezen is dat een keizersnee nogmaals scheuren voorkomt. Ze zei dat er een iets vergrote kans is dat je nogmaals zo ver scheurt bij een 2e bevalling en dat bij slechts 9 ipv 6 procent van die vrouwen daar blijvende klachten van kunnen ontstaan. Redenen voor mij om voor vaginaal te kiezen: -vooral het herstel na een keizersnee en dat je zo weinig mag en kan na de geboorte (zorg voor je kindjes, tillen, lopen etc), daar zou ik erg tegenop zien - feit dat ik bij de eerste ruptuur weinig last heb gehad en goed hersteld ben, had ik er wel vertrouwen in - goed plan om voorover leunend in bad te bevallen (dat wilde ik bij de eerste eigenlijk al heel graag, maar kon toen niet ivm langdurig gebroken vliezen) - het kleine verschil in kansen/percentages als ik wel voor keizersnee zou kiezen

5 maanden geleden

Reactie op Proudmomtobe

Bij de eerste had ik een subtotaal ruptuur mét doorgescheurde kringspier. O ...
Fijn!! Sowieso hoor ik echt dat een tweede bevalling veel soepeler gaat dus we zien het wel. Wellicht zitten er in de rupturen ook weer verschillen en spelen en weer andere zaken mee per persoon.

5 maanden geleden

Reactie op Proudmomtobe

Ze hebben mij niet geadviseerd richting één van de twee, maar meer de voor ...
Bedankt voor je reactie! Wat bedoelde je gynaecoloog met dat het niet bewezen is dat een keizersnede nogmaals scheuren voorkomt? Kan je alsnog vaginaal scheuren ook al krijg je een keizersnede? Ik herken me in al jouw argumenten om vaginaal te bevallen, dus daar neig ik ook sterk naar tenzij de gynaecoloog het echt afraad tijdens het gesprek. Hopelijk kan ik hier straks ook een positief verhaal delen 😉

4 maanden geleden

Reactie op LDRT

Bedankt voor je reactie! Wat bedoelde je gynaecoloog met dat het niet bewez ...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet op heb doorgevraagd. Voor mij was de keuze toen al gemaakt 😅 Ik hoop dat het voor jou net zo positief uit mag pakken!