27 Reacties
vor 10 Tagen
Reactie op mamavan.1
Ohhh ik vind dit ook lastig! Wat ik kolf tijdens werktijd is minder dan het ...
Jaaa! Precies dat. Ik wil zo graag bv kunnen blijven geven
vor 10 Tagen
Reactie op Milou van den Broek
Jaaa! Precies dat. Ik wil zo graag bv kunnen blijven geven
Same! Ik zit te denken om ‘s avonds als mijn zoontje naar bed gaat een extra keer te kolven. Dan zal er vast niet veel uit komen, maar dan is het toch iets wat de voorraad dan in totaliteit weer aanvult van die dag
vor 10 Tagen
Ik kolf ‘s ochtends na de voeding die ze nog bij me drinkt voor ik ga werken, nog extra af waardoor ik daarmee een “voorraadje” bouw.
En als je productie terug loopt kreeg ik als advies van mijn collega lactatie kundige om of 1 uur per dag te powerkolven of om de 2-3 uur te kolven
vor 10 Tagen
Mijn lactatiekundige gaf aan dat het belangrijk is dat je echt lekker rustig zit en ontspannen bent, kan me voorstellen dat het onderweg kolven praktisch gezien wel efficiënt lijkt, maar denk effectief niet goed voor je productie. Kun je ergens op de dag niet rustig kolven? Gebruik maken van je kolfrecht?
vor 9 Tagen
Reactie op Sasdea
Mijn lactatiekundige gaf aan dat het belangrijk is dat je echt lekker rusti ...
Ja, dat is precies hetgeen waar ik nu tegen aan loop, dat ik in de auto zit wil niet zeggen dat ik perse rust heb. Ik heb een beetje gekeken naar de mogelijkheden maar tussen m’n klanten door zit ik gewoon in de auto. Echt een lastige situatie..
vor 9 Tagen
Reactie op Sasdea
Zou je eerder naar huis kunnen? Je hebt een kwart van je werktijd recht om ...
Nope, werk in de ochtend ambulant en in de middag op een bso met kinderen van speciaal onderwijs dus ik kan mijn collega niet alleen laten. Het kolfrecht is inderdaad in de theorie veeel makkelijker dan in de praktijk 🥴 mijn Lactatiekundige heeft mij ooit verteld dat als er geen mogelijkheid is om te kolven, je in principe thuis mag blijven maar goed dat gaat mij dan ook weer te ver.. maar ik wil niet omdat het op werk niet lukt om te kolven over moeten stappen op kunstvoeding. Dilemmaaaaa’s
vor 9 Tagen
Nope, werk in de ochtend ambulant en in de middag op een bso met kinderen v ...
Oh ja dat ik begrijp je heel goed! Ik werk ook in het onderwijs en ben heel erg benieuwd hoe dat gaat straks…ik heb wel heel duidelijk aangegeven dat ik wil kolven en bv belangrijk is voor me.
Ik zou het ook zo erg vinden om dan op kunst over te moeten!
Ik hoop voor je dat je een oplossing vindt! Anders nog eens sparren met je lactatiekundige?
vor 9 Tagen
Lastige situatie!
Ik moet echt rustig afgezonderd zitten om te kolven. Als ik het koud heb kolf ik ook de helft minder dan normaal. Echt heel vervelend. Andere in mijn omgeving kunnen gewoon overal kolven zonder problemen..
Als ik jou was zou ik het gesprek aangaan op je werk. Dat er toch een mogelijkheid is voor je om ergens rustig te kolven. Of eventueel tussendoor naar huis om te voeden. Als jij nu structureel te weinig ig kolft en je borsten dus niet leeg genoeg raken dan daalt je productie. Je werk zou daar niet de rede van moeten zijn.
Ik weet niet hoeveel je nu kolft en wat je in een fles geeft. Misschien valt daar nog wat aan te doe. Volgens de berekeningen van la leache league blijf je altijd rond de 130cc aanbieden per fles tot 1 jaar. Dat is mijn ervaring tenminste van de eerste. Die heeft nooit meer gedronken dan dat.
vor 9 Tagen
Reactie op LilRB
Als ik tekort kom dan kolf ik op mijn vrije dagen wat extra om de melk van ...
Ik geef 1 borst per voeding dus mijn lichaam is ondertussen gewend aan om de 6u voeden per borst. Ben bang dat als ik tussendoor ga kolven het weer omgegooid word eigenlijk.. zou dat niet?
Ik heb net de borst gekolft waar hij net uit gedronken heeft maar die is echt helemaal leeg 😅
vor 9 Tagen
Reactie op Ivke_x
Lastige situatie!
Ik moet echt rustig afgezonderd zitten om te kolven. Als ...
Ohja? Mijn kleine drinkt eigenlijk alles wat ik hem aanbied, op de opvang had hij laatst 190cc gekregen en dat dronk hij ook met gemak op
vor 9 Tagen
Reactie op Debby90
Is het dan misschien een idee om 's ochtends thuis de andere borst alvast t ...
Ja, ik moet inderdaad even m’n weg erin vinden en uitzoeken wat handig en fijn is. Dat ik er rustig voor moet kunnen gaan zitten is het beste denk ik zo inderdaad!
vor 9 Tagen
Ohja? Mijn kleine drinkt eigenlijk alles wat ik hem aanbied, op de opvang h ...
190cc is echt enorm veel als je kijkt naar de natuurlijke maaginhoud. Aan de fles kunnen baby's zich makkelijk overdrijven, want er is ook zuigbehoefte en als die nog niet voldaan is blijven ze doorgaan.
Wordt de fles therapeutisch gegeven en met de kleinste speen? Bijvoorbeeld een dr brown P of T speen of difrax xs 123 speen?
Als ze meer moeite moeten doen net zoals aan de borst dan raakt de zuigbehoefte ook voldaan en zullen ze eerder stoppen als ze vol zitten.
Als je 190cc per fles moet kolven dat krijg je toch niet bij elkaar???
Hoeveel kolf je in een sessie? Dat is een mooie leidraad namelijk. Teddy Roorda heeft een filmpje over kolven op YouTube misschien vind je dat fijn om eens te kijken. https://youtu.be/RP8zstKowVE?si=Gr9jmnjQc7xqVHk5
En de pagina van LLL met info over bv in de fles. https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
Als je nu al zo'n grote flessen geeft kan je er straks niet meer tegenop kolven en dat zou enorm zonde zijn van jullie bv avontuur.
vor 9 Tagen
Reactie op Ivke_x
190cc is echt enorm veel als je kijkt naar de natuurlijke maaginhoud. Aan d ...
Nog even ter aanvulling. Mijn baby is nu bijna 5 maanden en drinkt 110cc per fles. Ik kolf ook rond de 100cc tot 130cc per keer.hij krijgt 3 flessen als ik werk en ik kolf dan dus ook 3x.
vor 9 Tagen
Reactie op Ivke_x
Hij drinkt dit niet standaard hoor. Ik geef meestal zo’n 500cc mee voor om en nabij 3 voedingen. Maar dat is dus te veel? Wij geven natuurlijk zo goed als nooit de fles dus ik heb er echt geen weet van wat hij dan zou moeten krijgen. Thanks voor je tips, daar ga ik zeker wat mee doen!
vor 9 Tagen
Reactie op Ivke_x
Wat bedoel je precies met therapeutisch? Hij heeft de dr. Brown fles met kleinste speen
vor 9 Tagen
Wat bedoel je precies met therapeutisch? Hij heeft de dr. Brown fles met kl ...
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
https://m.youtube.com/watch?v=UH4T70OSzGs
Het is de bedoeling dat je kindje ongeveer 20’minuten doet over de aantal cc die uit de berekening komt.
Gebruik je een prematuur speen op de fles?