17 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb zelf bij vele kraamzorg teams ingeschreven en door alle afgewezen door het personeelstekort. Wat er dan gebeurd is dat bij je eerste keuze kraamzorg je de minimale uren krijgt thuis. Dit is dan alleen om je te helpen met je kindje en meer niet. Dit kreeg ik te horen van mijn verloskundige!
2 jaar geleden
Bij mij zit ook alles vol, ben op de wachtlijst gezet via de zorgverzekering dan krijg je minimale uren maar beter iets als niets…. Dus bel je verzekering en laat je op hun wachtlijst zetten. Het is dus blijkbaar een landelijk probleem
2 jaar geleden
Wij hadden dit met onze vorige zwangerschap ook. Dit was bij de Kraamvogel. Met de intake kijken ze dan naar je situatie en beoordelen ze wat je eigenlijk echt nodig hebt aan uren. Bij ons gaven ze aan dat we wel alle dagen zouden krijgen gezien het onze eerste was maar dan enkel halve dagen konden leveren.
Uiteindelijk na de bevalling een paar dagen in het ziekenhuis gelegen en in de kraamweek alsnog veel ziekenhuisbezoeken waardoor we recht hadden op 10 dagen kraamzorg. We kregen zelfs door alles het volledige aantal uren! Uiteindelijk na 7 dagen zelf besloten dat de extra dagen niet nodig waren. Maar heel fijn dat we toch de volledige uren kregen.
Mijn ervaring hiermee is dus alsnog positief. Nu is dit natuurlijk ook per kraamzorgbureau waarschijnlijk anders..
2 jaar geleden
Wij hebben ons ingeschreven bij Kraamzus in Friesland, vanmiddag de intake. Zelf geen ervaring mee met dat de kraampraktijk waar wij ons hebben aangemeld personeelstekort heeft. Wel super vervelend dat dit dus per regio of provincie kan verschillen. Hopelijk kan je via de zorgverzekeraar nog op een lijst gezet worden en kan je op die manier na de bevalling nog gebruik maken van kraamzorg thuis!
2 jaar geleden
Officieel is de kraamzorg instantie waar je je hebt ingeschreven verantwoordelijk voor het vinden van een vervangende plek. Dit kun je ook zo aangeven bij hun! Ze moeten voor je opzoek naar een plek die wel kraamzorg kan leveren!
Het is recent in het nieuws geweest dat dit de wetgeving in Nederland is. Wellicht kun je dit bij de intake aankaarten. En aangeven dat kraamhotel geen optie is.
2 jaar geleden
Ik kreeg de mail ook, omgeving Rotterdam. Kraamhotel is geen optie omdat ik dat simpelweg niet wil. Met een thermometer en een weegschaal komen we er desnoods zelf wel uit. Tweede kindje en bij de eerste was de kraamzorg er met name voor het huishouden. Ik wil gewoon lekker zo snel mogelijk naar huis (geplande keizersnede) en wennen aan elkaar in een vertrouwde omgeving. Desnoods kan mijn moeder komen helpen als er iets bijzonders is.
2 jaar geleden
Reactie op Didiizzy
Wij hadden dit met onze vorige zwangerschap ook. Dit was bij de Kraamvogel. ...
Wat fijn om dit ook te horen! Ja in principe ben ik geaccepteerd door deze kraamzorg organisatie, dus hopelijk doen ze het hier ook zo dat ze naar je situatie kijken. 1e kindje hier.
2 jaar geleden
Wij hadden met de vorige bevalling in de kerstperiode dat probleem. Maar mij is wat anders verteld…
Bij mij zeiden ze dat je sowieso kraamzorg krijgt ( en het bureau is verplicht dan een kraamverzorgende te vinden ook al is het een zzp’er of ander bureau). MAAR…. Je krijgt dan alleen de minimale uren. Wij hadden dus een kraamverzorgster die we moesten delen met een ander gezin en ze dus pas in de middag bij ons was. Ik ga nu wel aangeven dat als dat gebeurd, wij in de ochtend de hulp nodig hebben. In de middag wilde ik rusten maar dat kon dan niet door de controles en het was eerste kindje dus ook het voordoen van bijv. badje. Ik was helemaal gesloopt en in de ochtend zat ik af te wachten.
En ik had geen kraambezoek behalve opa en oma. (Hadden we vooraf al besloten, maar dat kwam wel goed uit)
2 jaar geleden
Reactie op YentlJ
Wat goed om te weten deze info. Bedankt voor het delen!
Bel je ziektekostenverzekeraar even die kunnen hierin bemiddelen
2 jaar geleden
Reactie op liek94
Door het kraamhotel aan te bieden hebben ze waarschijnlijk voldaan aan hun ...
Nee dat is dus niet zo. Kraamhotel is geen kraamzorg. Ze zijn verplicht vervangende kraamzorg te leveren. Kun je vinden op Rijksoverheid
2 jaar geleden
Reactie op Anoniem-1234
Wij hadden met de vorige bevalling in de kerstperiode dat probleem. Maar mi ...
Ze kunnen verplicht zijn, maargoed als ze echt niemand kunnen vinden, ook niet extern of ZZP, dan wordt het een lastig verhaal lijkt me.
Ik zou er zeker via de verzekering achteraan gaan, maar ook zelf een plan maken op wat als ze heel minimaal komen of helemaal niet komen.